Pár informací o BCAA


Autor: fit-kul | 20.07.2011 00:00 | Komentářů: 0

 

Co to jsou BCAA?

BCAA patří mezi devět esenciálních aminokyselin, tedy pro člověka nepostradatelných. Všechny svaly v našem těle jsou tvořeny ze 35% BCAA tedy aminokyselin leucinu, isoleucinu a valinu. BCAA hraje velmi důležitou roli v syntéze bílkovin (budování svalové hmoty).

 

 

Co BCAA dělá?

Aminokyseliny jsou stavebním kamenem bílkovin. Získáváme je tím, že sníme potraviny s obsahem bílkovin a ty se následně rozloží a vstřebají v naší zažívací soustavě. Během tohoto procesu jsou bílkoviny „rozkouskovány“ na jednotlivé aminokyseliny a tyto aminokyseliny jsou již dostatečně malé na to, aby se dostaly do krevního řečiště. Jakmile jsou aminokyseliny vstřebány do krevního řečiště mohou být transportovány do celého těla. Aminokyseliny jsou zapojeny do mnoha biologických procesů jako je budování a oprava svalové hmoty, základní mozkové funkce, růst vlasů a mnoho dalších.

 

 

Co je metabolická dráha?

Abychom pochopili, jak důležité BCAA jsou v budování svalů, potřebujeme vědět, co to jsou metabolické dráhy. Zjednodušeně řečeno, metabolickou dráhou je řetězec chemických reakcí, který probíhá v rámci buňky (v tomto případě, ve svalových buňkách). Při dostatečném množství BCAA jsou buňky schopny vytvářet vlastní metabolické dráhy, což vede ke zvýšeni syntéze bílkovin. To znamená více svalové tkáně a rychlejší oprava poškozených svalových vláken.

 

 

BCAA a růst svalů

Obecně platí, že se tělo nachází po silovém tréninku v katabolickém stavu (odbourávání svalové tkáně) s nedostatkem bílkovinné syntézy. Důvodem je, že po cvičení jsou aktivovány MAPK (mitogeny aktivovaná protein kináza) signální dráhy - tělu vlastní způsob, jak signalizovat růst svalů. Přestože se jedná o cestu, jak zvýšit syntézu bílkovin, není tak účinná, jako kdyby se zkombinovala s BCAA metabolickou drahou.

 

Proto, když zkonzumujeme dostatečné množství BCAA po tréninku, se tělo dostane do hypertrofického stavu s nadbytkem syntézy bílkovin. Což je nesmírně důležité pro sportovce, protože se tím nejen zkrátí doba potřebná k zotavení, ale zvýší se i rychlost tvorby nové svalové hmoty.

 

 

Rozdíl mezi esenciální a neesenciální aminokyselinou

Esenciální aminokyseliny si tělo nedokáže samo vyrábět. Musíme je přijímat z konzumovaných potravin. Neesenciální aminokyseliny si dokáže naše tělo za pomoci vitamínů a dalších aminokyselin vytvořit samo.

 

Termín „neesenciální“ může být trochu zavádějící, protože pro tělo jsou všechny aminokyseliny nezbytné. Některé neesenciální aminokyseliny jsou velmi důležité z hlediska tvorby svalové tkáně. To je například glutamin (svaly jsou tvořeny až z 60% touto aminokyselinou).

 

BCAA jsou zvláště důležité pro sportovce, protože jsou metabolizovány spíše ve svalech, než v játrech. To znamená větší pravděpodobnost využití při procesu budování svalové tkáně, než jako palivo k výrobě energie.

 


 

BCAA – časté otázky:

 

Je užívání BCAA bezpečné?

Studie ukázaly, že doplňkové užívání BCAA v rozmezí 5-20g denně ve formě tablet a 1-7g/l v tekuté formě nemá žádné vedlejší účinky. Vyšší příjem může způsobit potíže a to díky možnosti kompetitivní inhibice vstřebávání ostatních aminokyselin ze stravy (špatné vstřebávání aminokyselin) a riziku gastrointestinálním obtíží.

 

Jsou BCAA v jídle?

Ano. BCAA se nacházejí v menším množství v každém bílkovinovém jídle. Čím kvalitnější je konzumovaná bílkovina, tím větší množství BCAA obsahuje. Ze všech zdrojů má největší obsah BCAA syrovátková bílkovina.

 

Jak mám BCAA dávkovat?

Nejběžnější dávkování BCAA je ve formě tablet. Tyto tablety přijímáme po celý den a zvláštní pozornost se jim dostává před, během a po fyzickém výkonu.

 

Můj protein už obsahuje glutamin, mám ho brát ještě zvlášť?

Studie prokázaly, že glutamin hraje hlavní roli v syntéze bílkovin a opravy poškozených svalů. Téměř všechny syrovátkové proteinové doplňky obsahují velké množství glutaminu. Doporučené dávkování je asi 10-40g denně, v závislosti na tělesné hmotnosti a fyzické aktivitě.

 

 

Komentáře


Nový komentář mohou vložit pouze přihlášení uživatelé.
Banner

Nejnovější profily

AnonymousAnonymous16.08.2017
KamčaKamča01.01.2016
LucieS1711LucieS171107.02.2014
MartinVanaMartinVana06.12.2013

Nejnovější galerie

Milo 2013Milo30.08.2013
na dovolenéNale20.06.2013
ShybyMilo19.02.2013
ShybyMilo19.02.2013

Komentáře

CKD - cyklická ketogfit-kul • 24.07. 16:26

Hodnoty cukru jsou napsány v článku...

CKD - cyklická ketogVIET • 14.07. 22:44

je tedy limit kolik bych měl příjmout těch cukrů v ten carb up den ?

Bojové umění Pencak kihu • 30.06. 22:48

Ahoj, vím že je to už nějakou dobu co článek vyšel nic méně bych měl vážný zájem o nějaký seminář id

CKD - cyklická ketogfit-kul • 22.03. 15:13

6+2 - klidně ano, pohlídej si ketózu testem...

CKD - cyklická ketogEroll.61 • 17.03. 04:08

Dobrý den. Posiluji cca 6 let a vždy jsem jezdil sach. vlny. Z hlediska dodržování, únavy atd atd js

Návštěvnost webu

Online návštěvníků: 9 , registrovaných: 3