Zónová dieta


Autor: fit-kul | 05.01.2012 19:31 | Komentářů: 0

Zónová dieta je strava založená na konzumaci zvýšeného množství bílkovin a nízkého množství sacharidů. Tato dieta je založena na myšlence, že když se bude v každém jídle konzumovat určitý ideální poměr sacharidů, bílkovin a tuků, bude dosažena adekvátní hormonální rovnováha. To bude mít za následek kontrolu hladiny inzulínu v krvi s konečným výsledkem – hubnutím a zlepšení celkového zdravotního stavu.

 

Původ zónové diety

Zónová dieta byla vytvořena Dr. Barry Searsem. Sears se narodil 6.6.1947 v Long Beach v Kalifornii a vystudoval biochemii. Na zónové dietě začal pracovat v roce 1970, ihned poté, kdy zemřel jeho otec na infarkt v pouhých 53 letech. Sears začal studovat roli tuků v rozvoji kardiovaskulárních onemocnění. V roce 1995 napsal knihu Vstupte do zóny, která se záhy stala bestsellerem. A od té doby napsal již desítky knih a kuchařek o zónové dietě.

 

Co je to zónová dieta?

Zónová dieta je určena k podpoře spalování tuku a celkovému snížení tělesné hmotnosti, ale přináší s sebou i značné zdravotní výhody. Tato dieta je vysoce strukturovaná. Každé jídlo by se mělo skládat ze 40% sacharidů, 30% bílkovin a 30% tuků, což je podle Searse ideální poměr živin, který umožňuje tělu fungovat na optimální úrovni – tělo se nachází v tzv. „zóně“. Když se tělo nachází v zóně, zvyšuje se tělesná energie, zpomalují známky stárnutí, snižuje se riziko vzniku chronických onemocnění a celkově tělo funguje na maximální fyzické a psychické úrovni. Zónová dieta se nezaměřuje pouze na jednorázové snížení množství tělesného tuku, ale jde o získání stabilní tělesné hmotnosti. Cílem je, aby muži měli pouze cca 15% a ženy cca 22% tělesného tuku.

 

Potřeba bílkovin v zónové dietě se vypočítává na základě tělesné výšky, váhy, úrovni aktivity a velikosti boků a pasu. Množství sacharidů a tuků vychází z výpočtu potřeby bílkovin. Výsledkem je strava, která se obvykle pohybuje v rozmezí 1100-1700 kalorií konzumovaných každý den. Mnoho lidí považuje tuto dietu za nízkokalorickou.

 

Tak jako u mnoha jiných diet, tak i v zónové dietě jsou některé potraviny lepší než ty druhé.

 

Mezi „dobré“ potraviny patří:

  • bílkoviny: libové kuřecí, krůtí a jiné drůbeží maso, mořské plody, vaječné bílky a nízkotučné mléčné výrobky.
  • sacharidy: ovoce, zelenina, ovesné vločky, ječmen
  • tuky: mononenasycené tuky - olivový olej, avokádo, lískové ořechy, makadamiové ořechy, kešu, mandle

 

 

Mezi „špatné“ potraviny patří:

 

  • červené maso a vnitřnosti
  • žloutky
  • ovoce a zelenina: mrkev, kukuřice, rozinky, banány, papája, mango, džusy
  • chléb, cereálie, bílá rýže, bagety, většina dalšího pečiva
  • brambory
  • tučné mléčné výrobky
  • káva
  • alkohol
  • slazené nápoje

 

 

Pravidla zónové diety

  • jezte tři hlavní jídla a dvě svačiny denně, z nichž všechny splňují správný poměr sacharidů:bílkovin:tuků (40:30:30)
  • do jedné hodiny od probuzení snězte první jídlo
  • nikdy se nesmí stát, že budete více než 5 hodin bez jídla
  • pijte alespoň 2 litry vody denně
  • cvičte (lehce) každý den
  • denně meditujte

 

 

Jak funguje zónová dieta?

Vědecký základ zónové diety může být pro někoho, kdo není vystudovaný biochemik či odborník na výživu, trochu komplikovaný na pochopení. Zónová dieta má za cíl ovlivňovat produkci inzulínu a glukagonu (antagonista inzulínu) a sloučeniny podobné hormonům zvané eikosanoidy (vnitrobuněčné signalizační molekuly, které ovlivňují svalový stah, srážení krve, bolest či například záněty).

 

Zjednodušené vysvětlení vypadá asi takto:

Když lidé jedí, hladina glukózy (cukru) v krvi se zvyšuje. Jak moc se zvyšuje, to záleží na druhu konzumovaných potravin. „Dobré“ potraviny s nízkým glykemickým indexem (pod 50) nezvyšují hladinu krevního cukru tak rychle jako „špatné“ potraviny s vysokým glykemickým indexem (nad 65). Při zvýšení hladiny glukózy v krvi začnou buňky ve slinivce produkovat hormon inzulín. To signalizuje buňkám začít přeměňovat glukózu na sloučeninu zvanou glykogen, který se ukládá v játrech a ve svalech. Poté, co jsou tyto zásoby naplněny, tak následně dochází k přeměně přebytečné dostupné energie na tuky. Pokud je hladina glukózy v krvi nízká, jiné buňky ve slinivce začnou uvolňovat hormon glukagon. Glukagon signalizuje buňkám v játrech a ve svalech, aby začali uvolňovat glykogen, který se přemění na glukózu a je následně použit jako zdroj energie pro tělo. Pokud je hladina glukózy v krvi i nadále nízká, začne tělo využívat jako zdroj energie uložený tuk.

 

Podle Searse, sacharidy, zvláště ty s vysokým glykemickým indexem (bílý chléb, pečivo, sladkosti apod.) způsobují, že tělo se snaží v krátké době uložit velké množství glykogenu. Na druhé straně, bílkoviny stimulují tělo k produkci glukagonu a vyčerpání zásob glykogenu a následnému většímu výdeji kalorií.

 

Sears také říká, že skupina sloučenin zvaných eikosanoidy má další pozitivní vliv na celkové zdraví člověka, který dodržuje zónovou dietu. Eikosanoidy jsou látky podobné hormonům, které ovlivňují imunitní systém, nervovou soustavu a kardiovaskulární systém. „Dobré“ eikosanoidy snižují riziko vzniku zánětů a snižují srážlivost krve. To pomáhá zamezovat vzniku sraženin, čímž zabraňuje srdečnímu infarktu a mrtvici. „Špatné“ eikosanoidy způsobují pravý opak – napomáhají vzniku krevních sraženin a způsobují záněty. Sears je přesvědčen, že díky zónové dietě se zvyšuje množství „dobrých“ eikosanoidů. V jeho knihách se dočtete podrobnější biochemického vysvětlení, jak přesně fungují „dobré a špatné“ eikosanoidy.

 

 

Výhody zónové diety

  • hubnutí asi 0,6-0,7kg za týden
  • trvalý úbytek na váze
  • zlepšení fyzické a psychické výkonnosti
  • prevence chronických kardiovaskulárních chorob
  • zlepšení funkcí imunitního systému
  • snížení příznaků stárnutí a prodloužení délky života

 

 

Upozornění

Lidé se sníženou funkčností ledvin by se měli poradit se svým lékařem, než začnou dodržovat zónovou dietu, protože se tato dieta řadí mezi tzv. vysokoproteinové. Také se v této dietě snižuje množství konzumovaných sacharidů, což může vést k nedostatku vlákniny.

 

Komentáře


Nový komentář mohou vložit pouze přihlášení uživatelé.
Banner

Nejnovější profily

AnonymousAnonymous16.08.2017
KamčaKamča01.01.2016
LucieS1711LucieS171107.02.2014
MartinVanaMartinVana06.12.2013

Nejnovější galerie

Milo 2013Milo30.08.2013
na dovolenéNale20.06.2013
ShybyMilo19.02.2013
ShybyMilo19.02.2013

Komentáře

CKD - cyklická ketogfit-kul • 24.07. 16:26

Hodnoty cukru jsou napsány v článku...

CKD - cyklická ketogVIET • 14.07. 22:44

je tedy limit kolik bych měl příjmout těch cukrů v ten carb up den ?

Bojové umění Pencak kihu • 30.06. 22:48

Ahoj, vím že je to už nějakou dobu co článek vyšel nic méně bych měl vážný zájem o nějaký seminář id

CKD - cyklická ketogfit-kul • 22.03. 15:13

6+2 - klidně ano, pohlídej si ketózu testem...

CKD - cyklická ketogEroll.61 • 17.03. 04:08

Dobrý den. Posiluji cca 6 let a vždy jsem jezdil sach. vlny. Z hlediska dodržování, únavy atd atd js

Návštěvnost webu

Online návštěvníků: 10 , registrovaných: 3