Bezlepková dieta


Autor: fit-kul | 27.02.2012 19:53 | Komentářů: 0

Bezlepková dieta je dieta, která vylučuje konzumaci potravin obsahujících lepek. Lepek, nebo-li gluten, je bílkovina nacházející se v semenech některých obilnin, především pšenice, ječmene, žita a tritikale (kříženec mezi pšenicí a žitem).

 

Za moderního objevitele celiakie je považován britský lékař Samuel Gee, kdy tento stav nazval v roce 1887 jako „chronické zažívací potíže“ způsobené stravou, i když nedokázal určit přesné příčiny tohoto onemocnění.

 

Po druhé světové válce holandský pediatr Willem-Karel Dicke zjistil, že během války zemřelo mnohem méně dětí, když nebyl dostatek chleba, zatímco když bylo chleba opět dostatek, úmrtnost dětí se zvýšila.

 

V 50.letech vědci zjistili, že původce projevů celiakie je lepek, což je bílkovina, která se nachází v semenech některých obilnin, především pšenice, ječmene a žita.

 

Když člověk s celiakií konzumuje lepek, tato bílkovina ničí sliznici tenkého střeva, takže střeva nemohou absorbovat živiny. Člověk může následně trpět celou řadou symptomů z důvodu podvýživy, jako je průjem, bolesti břicha, svalové křeče, únava, deprese a kožní vyrážky. Jediným řešením tohoto stavu je přijetí přísné bezlepkové diety.

 

Pro mnoho lidí je myšlenka na bezlepkový životní styl zastrašující a deprimující. Nucená změna stravy může okamžitě ovlivnit společenský život člověka. Také bezlepkové výrobky bývají mnohem dražší než jejich „normální“ protějšky.

 

Počet nemocných v České republice se odhaduje na asi 40-50 000 (četnost 1:200-250), z nichž je ale asi pouze 10-15 % léčeno, u většiny nemocných není nemoc diagnostikována.

 

 


Je oves dobrý nebo špatný?

Odborníci na výživu jsou rozděleni v tom, zda je oves setý (Avena sativa) vhodný do bezlepkové diety. Zatímco v minulosti byli lidé trpící celiakií často varováni před konzumací ovsa, nové výzkumy ukazují, že konzumace menšího množství nijak neškodí. Dávejte si ale pozor, ovesné produkty se mohou během distribuce dostat do kontaktu např. s pšenicí, což znamená, že je zde riziko kontaminace lepkem. Zeptejte se svého lékaře před přidáním ovsa do svého jídelníčku.


 

 

Bezlepkové potraviny

Prvním krokem v bezlepkové dietě je zákaz konzumace obilnin jako je pšenice, žito, ječmen a všech produktů z nich pocházejících. Je velmi důležité naučit se číst složení na obalech potravin a zjistit tak, zda nejsou tyto obilniny součástí. Bohužel pro celiaky, pšeničná mouka se běžně používá při pečení, protože lepek v ní obsažený slouží jako zahušťovadlo, které dává pečivu typickou světlou a nadýchanou strukturu. To znamená, že naprostá většina pečiva, chleba, těstovin, sušenek, buchet a dortů spadají do kategorie zakázaných.

 

Nicméně, lepek se nachází i v mnoha méně zřejmých potravinách, jako jsou uzeniny, polévky, omáčky, sójové omáčky, zálivky, bonbóny, pivo. Lepek je také často přítomný v prášcích (vitamíny, léky), rtěnkách, modelínách pro děti a zubních pastách. Opět platí, že nejlepší prevencí je číst složení výrobků a při jakýchkoliv pochybnostech sáhnout po jiném či kontaktovat výrobce pro zjištění přesného složení.

 

Nenechte se nikdy zmást nápisy na výrobcích jako „bez lepku“, „neobsahuje lepek“ apod. Bohužel se stává, že i takové výrobky někdy obsahují určité množství lepku nebo s ním přišly do kontaktu. A proto se nikdy nenechte uchlácholit těmito nápisy a vždy pro jistotu čtěte i složení.

 

Takže, jaké potraviny mohou být bezpečně konzumovány? Odborníci na výživu často doporučují nakupovat převážně takové potraviny, které nejsou nijak zpracovány (čerstvé ovoce a zelenina, maso atd.). V dnešní době se v některých obchodech nalézají i malá oddělení, kde lze najít výrobky, které neobsahují lepek.

 

Povolené jsou produkty z kukuřice, bramborové mouky, merlíku, rýže, pohanky, sóji apod., protože jsou přirozeně bezlepkové.

 

 

Přijetí bezlepkové diety

Protože se mnoho bezlepkových výrobků prodává v lékárnách, došli někteří lidé k závěru, že vyloučení lepku ze své stravy je správným krokem ke lepšímu zdraví, ale lékaři upozorňují, že neexistuje žádná studie, která by prokazovala výhody bezlepkové stravy, tedy vyjma u lidí, kteří trpí celiakií. Ti, kteří dobrovolně dodržují bezlepkovou dietu si myslí, že není potřeba žádného výzkumu a to z důvodů, že se při této dietě cítí mnohem lépe a mají zvýšené množství tělesné energie.

 

Ale to je pravděpodobně způsobeno tím, že přestali konzumovat potraviny z rafinované mouky, která má zpravidla velmi vysoký glykemický index a způsobuje rychlý vzestup hladiny cukru v krvi a následný rychlý pokles činí člověka letargickým. Spíše než úplné vyřazení lepku z jídelníčku by těmto lidem prospěla jednoduchá eliminace zpracovaných potravin (tukové rohlíky, buchty, koláče apod.).

 

Mnozí lidé s gastrointestinálními potížemi si často sami diagnostikují celiakii a sami si „naordinují“ bezlepkovou dietu, ale lékaři důrazně varují před tímto jednáním. Strava bez lepku má vliv na hladinu protilátek v krvi, které odhalují celiakii a proto může být těmto lidem špatně diagnostikována.

 

 

Křížová kontaminace

Lidé trpící celiakií by si měli dávat zvláštní pozor na křížovou kontaminaci - znečištění, kontaminace materiálu nebo produktu jiným materiálem nebo produktem. Jako názorná ukázka typické křížové kontaminace může sloužit tento příklad:

 

Maminka dělá svačinu pro své děti, jedno trpí celiakií a druhé ne. Chce namazat klasický a bezlepkový chléb marmeládou. Vše se zdá být v pořádku, ale pokud roztírá marmeládu po klasickém chlebu a poté použije stejný nůž k rozetření marmelády po bezlepkovém chlebu, je zde šance, že se trocha lepku dostane i na chleba určený pro dítě trpící celiakií.

 

 

Povolené potraviny pro bezlepkovou dietu:

  • maso a bezlepkové uzeniny
  • vejce
  • mléko a mléčné výrobky
  • ovoce a zelenina
  • ořechy a semena 
  •  brambory (bramborová mouka, škrob atd.)
  • rýže (rýžová mouka, burisony, rýžové těstoviny, rýžové vločky atd.)
  • kukuřice (kukuřičná mouka, krupice, škrob těstoviny atd.)
  • sója (sójová mouka, vločky, maso, sýr, majonéza apod.)
  • pohanka (pohanková mouka, krupice, těstoviny atd.)
  • proso (prosná mouka, jáhly)
  • amarant (amarantová mouka, křupky, těstoviny atd.)
  • luštěniny (fazole, čočka, hrách)

 

Komentáře


Nový komentář mohou vložit pouze přihlášení uživatelé.
Banner

Nejnovější profily

AnonymousAnonymous16.08.2017
KamčaKamča01.01.2016
LucieS1711LucieS171107.02.2014
MartinVanaMartinVana06.12.2013

Nejnovější galerie

Milo 2013Milo30.08.2013
na dovolenéNale20.06.2013
ShybyMilo19.02.2013
ShybyMilo19.02.2013

Komentáře

CKD - cyklická ketogfit-kul • 24.07. 16:26

Hodnoty cukru jsou napsány v článku...

CKD - cyklická ketogVIET • 14.07. 22:44

je tedy limit kolik bych měl příjmout těch cukrů v ten carb up den ?

Bojové umění Pencak kihu • 30.06. 22:48

Ahoj, vím že je to už nějakou dobu co článek vyšel nic méně bych měl vážný zájem o nějaký seminář id

CKD - cyklická ketogfit-kul • 22.03. 15:13

6+2 - klidně ano, pohlídej si ketózu testem...

CKD - cyklická ketogEroll.61 • 17.03. 04:08

Dobrý den. Posiluji cca 6 let a vždy jsem jezdil sach. vlny. Z hlediska dodržování, únavy atd atd js

Návštěvnost webu

Online návštěvníků: 17 , registrovaných: 2