Jaký kreatin a kolik ho mám koupit?


Autor: fit-kul | 22.08.2014 13:59 | Komentářů: 0

 

Kreatin je jedním z nejpopulárnějších doplňků výživy na budování svalové hmoty ve fitness světě. Poprvé byl identifikován v roce 1832 jako součást kosterního svalstva a jako samotný doplněk výživy se začal využívat až v devadesátých letech. U kreatinu bylo prokázáno, že dokáže napomáhat ve svalových přírůstcích, prodloužení tréninku a zvýšení celkové síly.

 

Vzhledem k současné popularitě kreatinu, se stal součástí širokého spektra doplňků výživy. Tento článek je zaměřen na nejpopulárnější formy kreatinu a pomůže vám určit, který z druhů je pro vás ten nejlepší.

 

Populární formy kreatinu

Existuje mnoho efektivních forem kreatinu, avšak mezi dva nejoblíbenější patří: kreatin monohydrát a kreatin ethyl ester. Kreatin monohydrát je v podstatě základem všech dalších kreatinových doplňků a na trh byl uveden jako první. Z tohoto důvodu existuje nejvíce vědeckých studií zabývajících se právě kreatin monohydrátem.

 

Přestože stále není proveden dostatek výzkumů, je kreatin ethyl ester považován za slibnou efektivnější náhradou za kreatin monohydrát.  Osobně doporučuji vyzkoušet jak kreatin monohydrát, tak i kreatin ethyl ester a zjistit tak, která forma na vás funguje nejlépe.

 

Některé další populární formy kreatinu:

  • Kre-alkyn
  • Creatine Citrát
  • Kreatin fosfát
  • Creatine Malat
  • šumivý kreatin

 

Kreatinový prášek, tablety…

V doplňcích výživy se kreatin vyskytuje ve formě prášku, kapslích nebo ve směsích. Prvním krokem při nakupování kreatinu je pochopit tyto rozdíly.

 

Kreatin v prášku je nejpopulárnější a přitom základní forma kreatinových doplňků. Je prodáván jako samostatný produkt, ale i ve směsi s dalšími složkami.

 

Kreatin v kapslích získává na oblibě v posledních letech. Kapsle obsahují buď 100% kreatin, nebo opět další směs látek jako jsou např. vitamíny, minerály, aminokyseliny atd.

 

Kreatin ve směsích kombinuje různé formy kreatinu, často s dalšími doplňky, jako jsou jednoduché sacharidy, vitamíny, minerály, proteiny a bylinné výtažky, ve snaze zesílit účinek na sportovní výkon a zlepšit vstřebávání.

 

 

Nákup kreatinu v prášku

Při nákupu kreatinu v prášku byste se měli v první řadě ujistit, že ho nakoupíte v dostatečném množství. Budete potřebovat dostatek kreatinu na minimálně 1-2 měsíce kreatinového cyklu. Vzhledem k tomu, že se obecně doporučuje 5 g kreatinu před a po tréninku, budete potřebovat minimálně 300 g kreatinu na měsíc.

 

Hodně lidí dává přednost na začátku kreatinového cyklu, tzv. nasycovací fázi (rychlejší působení kreatinu na organismus), která zpravidla trvá 5-7 dnů. Což znamená zvýšení množství konzumovaného kreatinu na 25 g denně rozdělené na několik dávek. Pokud se budete řídit tímto plánem, budete potřebovat cca 405 g kreatinu během prvního měsíce.

 

Kreatin v tabletách nebo kapslích je také populární volbou pro kreatinové cykly. Ovšem, množství kreatinu v tabletách nebo kapslích se může výrazně lišit, takže byste si měli před vlastním nákupem pořádně spočítat skutečné potřebné množství. Obecně většina kreatinových tablet obsahuje 2-3 g kreatinu. Následující seznam vám ulehčí přepočet potřebného množství kreatinu v tabletách či kapslích:

 

  • 2 g tablety, 10 g kreatinu za den, bez nasycovací fáze: budete potřebovat 150 tablet měsíčně. Budete si muset vzít 2 tablety před (4 g kreatinu) a 3 tablety (6 g kreatinu) po tréninku, nebo 3 tablety před a 2 tablety po tréninku.

 

  • 2,5 g tablety, 10 g kreatinu za den, bez nasycovací fáze: budete potřebovat 120 tablet měsíčně.

 

  • 3 g tablety, 10 g kreatinu za den, bez nasycovací fáze: budete potřebovat minimálně 100 tablet měsíčně. 3 tablety denně vám dají 9 g kreatinu, takže se budete muset rozhodnout, zda budete brát 9 g nebo 12 g kreatinu denně. Pokud se rozhodnete pro 12 g, budete potřebovat 120 tablet.

 

Při nasycovací fázi, což znamená brát 25 g kreatinu denně po dobu 5-7 dnů, budete potřebovat následující množství tablet:

 

  • 2 g tablety, 10 g kreatinu za den, s nasycovací fází: budete potřebovat 230 tablet měsíčně. Budete si muset vzít 2 tablety před (4 g kreatinu) a 3 tablety (6 g kreatinu) po tréninku, nebo 3 tablety před a 2 tablety po tréninku.

 

  • 2,5 g tablety, 10 g kreatinu za den, s nasycovací fází:  budete potřebovat 162 tablet měsíčně.

 

  • 3 g tablety, 10 g kreatinu za den, s nasycovací fází: budete potřebovat minimálně 135 tablet měsíčně. 3 tablety denně vám dá 9 g kreatinu, takže se budete muset rozhodnout, zda budete brát 9 g nebo 12 g kreatinu denně. Pokud se rozhodnete pro 12 g, budete potřebovat 158 tablet.

 

 

Nakupování kreatinu ve směsích

Kreatin je populární složkou jak předtréninkových, tak i potréninkových doplňků výživy. Věnujte prosím zvýšenou pozornost nutričním informacím na etiketě výrobku – jedině tak zjistíte skutečné množství kreatinu v samotném doplňku.

 

Použití před nebo potréninkových směsí s kreatinem může snížit vaši potřebu kreatinu ve formě prášku nebo tablet potřebných během kreatinového cyklu. V mnoha případech nesou tyto kreatinové směsi pouze proprietární označení a neuvádějí tak skutečnou výši množství kreatinu v jedné dávce (označení jako např. kreatinový matrix atd.). V tomto případě, pokračujte ve vašem normálním kreatinovém cyklu, pokud není na výrobku uvedeno jinak.

 

Pokud budete chtít kombinovat kreatin s vaším oblíbeným proteinovým nápojem, není to nijak na škodu.

Komentáře


Nový komentář mohou vložit pouze přihlášení uživatelé.
Banner

Nejnovější profily

AnonymousAnonymous16.08.2017
KamčaKamča01.01.2016
LucieS1711LucieS171107.02.2014
MartinVanaMartinVana06.12.2013

Nejnovější galerie

Milo 2013Milo30.08.2013
na dovolenéNale20.06.2013
ShybyMilo19.02.2013
ShybyMilo19.02.2013

Komentáře

CKD - cyklická ketogfit-kul • 24.07. 16:26

Hodnoty cukru jsou napsány v článku...

CKD - cyklická ketogVIET • 14.07. 22:44

je tedy limit kolik bych měl příjmout těch cukrů v ten carb up den ?

Bojové umění Pencak kihu • 30.06. 22:48

Ahoj, vím že je to už nějakou dobu co článek vyšel nic méně bych měl vážný zájem o nějaký seminář id

CKD - cyklická ketogfit-kul • 22.03. 15:13

6+2 - klidně ano, pohlídej si ketózu testem...

CKD - cyklická ketogEroll.61 • 17.03. 04:08

Dobrý den. Posiluji cca 6 let a vždy jsem jezdil sach. vlny. Z hlediska dodržování, únavy atd atd js

Návštěvnost webu

Online návštěvníků: 20 , registrovaných: 3