Fartlek - tak trochu jiný běh


Autor: fit-kul | 29.09.2011 00:00 | Komentářů: 0

Fartlek je skvělý způsob, jak rychle zvýšit svoji vytrvalost a rychlost běhu. Na rozdíl od intervalového tréninku, je fartlek mnohem dynamičtější, protože využívá terénu k vytvoření proměnlivého tréninku. Fartlek je švédské slovo, které znamená „hra s rychlostí“. Fartlek klade důraz na zvyšující se rychlost v různých vzdálenostech a časech, nejlépe v proměnlivém terénu.

 

Fartlek trénink

Chcete-li trénovat fartlek, nejprve si budete muset najít vhodnou běžeckou trasu, nejlépe kopcovitý terén. Na začátku (rozehřátí) a konci (ochlazení) každého fartleku je vhodné zařadit lehký kontinuální běh (do 10 minut). Po dostatečném zahřátí svalové soustavy se můžete pustit do fartleku a to tak, že do kopců zpravidla vyběhnete při maximální intenzitě a z kopců jdete chůzí či lehkým během (účelem je snížení tepové frekvence a odpočinek). Toto můžete opakovat, jak dlouho budete chtít či budete schopni.

 

U fartleku není potřeba měřit si čas jednotlivých fází běhu, každý kopec není stejně dlouhý a ani nemá stejné převýšení. Jednotlivé fáze a intenzitu běhu si řídíte dle svých pocitů a možností.

 

Střídání rychlých a pomalých úseků je velmi variabilní (střídání po 100metrech u začátečníků a po několika kilometrech u pokročilých sportovců). Samozřejmě čím náročnější jsou rychlé úseky, tím delší by měly být pomalé úseky (pro dostatečný odpočinek).

 

Fartlek je ve skutečnosti velmi podobný intervalovému tréninku, ale s jedním velkým rozdílem. Běh u fartleku si řídíte podle svých pocitů a to ho činí mnohem zábavnějším, než klasický intervalový trénink.

 

Výhody a nevýhody fartleku

 

Výhody

  • relativně vysoká účinnost (v porovnání s volným během) v důsledku střídání intenzity běhu
  • možnost využití přírody a kopcovitého terénu v tréninku
  • oblíbená metoda u běžců (oproti intervalovému tréninku)
  • nenásilná a trénink zpestřující metoda

 

Nevýhoda

  • obvykle nelze přesně určit celkovou délku rychlých úseků

 

Určitý stupeň plánování fartleku je nutný. A to hlavně při vyhledání vhodné tratě, protože můžete strávit jednoduše příliš mnoho času hledáním ideálního místa pro rychlý běh.

 

Tento typ tréninku lze provádět jednou i vícekrát týdně. Vše záleží na vaší fyzické kondici, věku, podmínkách, terénu apod.

 

 

Zdroj:

wikipedia.cz

Komentáře


Nový komentář mohou vložit pouze přihlášení uživatelé.
Banner

Nejnovější profily

AnonymousAnonymous16.08.2017
KamčaKamča01.01.2016
LucieS1711LucieS171107.02.2014
MartinVanaMartinVana06.12.2013

Nejnovější galerie

Milo 2013Milo30.08.2013
na dovolenéNale20.06.2013
ShybyMilo19.02.2013
ShybyMilo19.02.2013

Komentáře

CKD - cyklická ketogfit-kul • 24.07. 16:26

Hodnoty cukru jsou napsány v článku...

CKD - cyklická ketogVIET • 14.07. 22:44

je tedy limit kolik bych měl příjmout těch cukrů v ten carb up den ?

Bojové umění Pencak kihu • 30.06. 22:48

Ahoj, vím že je to už nějakou dobu co článek vyšel nic méně bych měl vážný zájem o nějaký seminář id

CKD - cyklická ketogfit-kul • 22.03. 15:13

6+2 - klidně ano, pohlídej si ketózu testem...

CKD - cyklická ketogEroll.61 • 17.03. 04:08

Dobrý den. Posiluji cca 6 let a vždy jsem jezdil sach. vlny. Z hlediska dodržování, únavy atd atd js

Návštěvnost webu

Online návštěvníků: 41 , registrovaných: 4