Opalování bez rizika


Autor: fit-kul | 25.07.2013 17:46 | Komentářů: 0

Léto je v plném proudu a počasí nám opravdu dopřává. Co bychom měli ale udělat proto, abychom se opálili bez následků a bez zdravotních rizik? Fitkul.cz Vám přináší skvělé tipy pro zdravé opalování.

 

Typ kůže

Slunění ať už na pláži či v soláriu je jistě příjemné a bronzová pokožka je příjemnou odměnou za toto slunění, ale nic se nemá přehánět. Měli bychom myslet hlavně na naši kůži a na její zdraví. Při pobytu na slunci bychom se měli řídit především naším typem kůže. Každý reaguje na sluneční paprsky jinak. Někdo se opaluje rychle a bez spálení pokožky a někdo se ihned spálí. Podle citlivosti kůže se rozlišují celkem čtyři druhy fototypů:

 

Fototyp I – patří sem velmi citlivá pokožka, která se na slunci snadno spálí, a to i během několik minut. Lidi, kteří mají tento fototyp mají blonďaté nebo zrzavé vlasy, pihy a světlou barvu očí. Délka slunění je 5 – 10 minut.

 

Fototyp II – zahrnuje citlivou pokožku typickou pro vlasy blond až hnědé, světlá pleť a zelené, modré nebo šedé oči. Pokožka většinou rudne, hnědne jen zřídka. Délka slunění je 10 – 20 minut.

 

Fototyp III – je typický pro normální pokožku, která na slunci pěkně hnědne. Charakteristická je světlehnědá pleť bez pih. Barva vlasů je od tmavě blond až po kaštanovou, oči šedé nebo hnědé. Lidé patřící do tohoto fototypu mají optimální dobu pro opalování slabou půl hodinku, tedy 20 – 30 minut.

 

Fototyp IV – je opravdu spíše fenomén. Tito lidé mohou prodloužit pohyb na slunci až na 45 minut bez speciální ochrany pokožky.

 

 

Ochrana pokožky

Slunce má v těchto letních měsících opravdovou sílu, kterou není radno podceňovat. Správnou ochranou Vaší pokožky se můžete vyhnout rakovině kůže, spáleninám, puchýřům a jiným nemocem. Jeden z velmi negativních vlivů škodlivosti slunečních paprsků je i rychlé stárnutí pokožky. Na tyto ochranné prostředky byste určitě neměli v žádném případě zapomenout:

 

  1. Opalovací prostředky s ochranným faktorem: Tyto prostředky jsou opatřeny tzv. SPF hodnotou, která definují výši ochrany proti škodlivým slunečním paprskům. Jestliže jste se výše zařadili do určitého fototypu, můžete orientačně odhadnout i výši SPF hodnoty opalovacího prostředku. Například pokud na slunci můžete strávit 10 minut (fototyp I nebo II) a použijete opalovací olej či krém s SPF hodnotou 10, je tato doba 10x prodloužena. Doba prodloužení ochrany je ovšem opět individuální jak na typu pokožky, tak i na kvalitě opalovacího prostředku.
  2. Správné užívání prostředků s ochranným faktorem: Nestačí mít krém s ochranným faktorem 20 v tašce, musí se také správně aplikovat. Důležité je si pečlivě přečíst používání, velmi se podceňuje hlavně aplikace. Většina těchto přípravků se aplikuje přibližně půl hodiny před pobytem na slunci, tedy ne až na dece u vody. Řídícím faktorem přípravku je také jestli je voděodolný či nikoliv.
  3. Klobouk a brýle: I přikrývka hlavy a ochrana očí je velmi důležitá pro celkově zdravý pobyt na slunci. Bez klobouku bychom neměli vycházet na slunce hlavně od 10 hodin do 14 hodin, kdy slunce má největší sílu.
  4. Pitný režim: Při větší teplotě se tělo také více odvodňuje a je proto potřeba zvýšit příjem tekutin, alespoň na 2x tolik, než kolik jsme vypili normálně. I na pokožce můžete vidět, jak jste na tom s hydratací Vaše těla. Prvním faktorem jsou rty, pokud máte nepříjemný pocit, že jsou suché. Dalším ukazatelem je přímo Vaše pokožka, když na ni nanesete tělový krém, vidíte, jak rychle se vstřebává do pokožky. Do vyprahlé pokožky se ihned vsakuje a hydratuje jí. Hydratace je především první pomocník při boji proti stárnutí pokožky, tloustnutí a vzniku celulitidy, nepodceňujte jí!
  5. Správná strava: Do našeho jídelníčku bychom měli zařadit především mimo jiného betakaroten. Betakaroten je provitamin vitaminu A. Provitamin znamená, že se jedná o látku, kterou naše tělo přemění na vlastní vitamín. Důležitá poznámka k betakarotenu je ta, aby si naše tělo z něho vzalo co nejvíce, je zapotřebí mít v jídelníčku také zdravé tuky. Betakaroten se nachází především ve žlutých, červených a oranžových rostlinách: mrkev, rajče, paprika, ale i špenát či petržel. Bez betakarotenu jsou naše buňky mnohem méně chráněny proti volným radikálům a zvyšuje se tak pravděpodobnost onemocnění. Betakaroten v žádném případě kůži neopaluje, ale chrání. Tento provitamin slouží také jako antioxidant, tzn. neutralizuje volné radikály a reaktivní molekuly vznikající v organismu. S dostatečným příjmem betakarotenu předejdete rakovině kůže i kardiovaskulárním onemocněním, navíc posílíte imunitu. Více betakarotenu by měli užívat kuřáci, ženy používající antikoncepci a alkoholici.
  6. Postupná příprava pokožky: Důležité je připravovat naší pokožku postupně. Postupnou přípravou ochráníte pokožku proti jejímu spálení. Je tedy příznivé začínat krátkými intervaly strávenými na slunci a postupně je prodlužovat. Taktéž sem patří návštěva solária před cestou k moři.
  7. Péče po opalování: Opalování pobytem na slunci nekončí. Naše péče by měla sahat i dlouho po opalování. Měli bychom mít při ruce také prostředky po opalování, které opět šetrně působí na naší kůži. Na trhu je celá škála těchto přípravků, které jsou taktéž důležité jako samo opalovací prostředky s ochranným faktorem. Můžeme se setkat i s formou prášků, například Panthenol v tabletách, který při vnitřním užívání příznivě působí i na vypadávání vlasů a na kvalitu nehtů.

 

Méně je mnohdy více

Sluneční záření nelze brát jen v negativně, má i své klady. Slunce má schopnost dobíjet energii a zlepšovat naší psychiku. V naší kůže se díky slunečnímu záření tvoří vitamin D, který je velmi důležitý pro naši imunitu. Nedostatek tohoto vitamínu způsobuje měknutí kostí, křivici a také se hodně kazí chrup. Mírně zvýšený příjem vitaminu D by měli být těhotné a kojící ženy.

 

Slunečnímu záření bychom se neměli vyhýbat úplně, ale měli bychom zvolit pozvolnou nenásilnou cestu. Zdraví máme jen jedno a jiné už mít nebudeme.Méně je mnohdy více, a to platí v případě opalování a slunění.

 

Napsala: Radka Martínková

Zdroj: celostnimedicina.cz

 

Komentáře


Nový komentář mohou vložit pouze přihlášení uživatelé.
Banner

Nejnovější profily

AnonymousAnonymous16.08.2017
KamčaKamča01.01.2016
LucieS1711LucieS171107.02.2014
MartinVanaMartinVana06.12.2013

Nejnovější galerie

Milo 2013Milo30.08.2013
na dovolenéNale20.06.2013
ShybyMilo19.02.2013
ShybyMilo19.02.2013

Komentáře

CKD - cyklická ketogfit-kul • 24.07. 16:26

Hodnoty cukru jsou napsány v článku...

CKD - cyklická ketogVIET • 14.07. 22:44

je tedy limit kolik bych měl příjmout těch cukrů v ten carb up den ?

Bojové umění Pencak kihu • 30.06. 22:48

Ahoj, vím že je to už nějakou dobu co článek vyšel nic méně bych měl vážný zájem o nějaký seminář id

CKD - cyklická ketogfit-kul • 22.03. 15:13

6+2 - klidně ano, pohlídej si ketózu testem...

CKD - cyklická ketogEroll.61 • 17.03. 04:08

Dobrý den. Posiluji cca 6 let a vždy jsem jezdil sach. vlny. Z hlediska dodržování, únavy atd atd js

Návštěvnost webu

Online návštěvníků: 19 , registrovaných: 3