CrossFit


Autor: fit-kul | 15.12.2012 16:55 | Komentářů: 0

CrossFit je fitness program založen bývalým gymnastou Gregem Glassmanem společně s jeho partnerkou Lauren Glassman v roce 1995. CrossFit je cvičební program který si již našel mnoho příznivců.

 

Vůbec první tělocvična CrossFitu byla otevřena v Santa Cruz (USA). Na celém světě existuje přes 4,400 tělocvičen zaměřených na CrossFit cvičení. Většina těchto tělocvičen je ve Spojených státech odkud také tento program pochází. V České republice existuje v současnosti jen jedna oficiální tělocvična CrossFitu v Praze.

 

 

Základní filozofie a podstata CrossFit tréninku

CrossFit by se dal popsat jako silový a kondiční program využívající vysokou intenzitu a funkční pohyb s cílem získat vetší sílu, lepší kondici, obratnost a vytrvalost. Cvičení jsou obvykle krátké (20 minut nebo i kratší) ovšem za to intenzivní a fyzicky i psychicky náročné. CrossFit je spojení pohybů jako je například sprint, veslovaní, skákání přes švihadlo, lezení po laně, obrácení pneumatiky, vzpírání, přenášení těžkých předmětů a využívání tělesné hmotnosti.

 

K cvičení se využívají vzpěračské činky, jednoruční činky, gymnastické kruhy, hrazdy, kettlebelly, medicinbaly a boxy pro výskoky. Typický trénink CrossFitu se skládá zpravidla ze dvou částí. První část představuje rozcvička tvořená jednoduchými cviky, nejčastěji s vlastní vahou, jako kliky, dřepy, výpady, shyby, apod. Cílem rozcvičky je zahřát svaly a připravit tělo na samotný trénink. Po té následuje hlavní náplň tréninku.

 

CrossFit je využíván v 5.000 soukromých přidružených tělocvičnách a mnoho hasičských sborů, policejních orgánů a vojenských organizací včetně dánské královské gardy. Stejně tak jako v některých amerických a kanadských školách. Mnoho lidí, kteří dělají CrossFit sami pro sebe, často zveřejnují své výsledky na internetových stránkách a porovnávají tak výsledky s ostatními. Každý rok je povinna každá CrossFit tělocvična zaplatit poplatek za to, že jejich tělocvična může mít status „CrossFit tělocvičny“. Také je povinna přeškolit své trenéry.

 

Existuje několik upravených programů CrossFitu. Existuje CrossFit pro děti, pro hráče amerického fotbalu (program vyvinutý bývalým NFL hráčem Johnem Welbournem). Také existují speciální programy pro těhotné ženy, seniory a speciální vojenské jednotky.

 

 

CrossFit Games

"CrossFit Games" jsou pořádány každé léto již od roku 2007 a obliba těchto her neustále roste. Výherní částka byla na prvních CrossFit Games pouhých 500 dolarů. V roce 2011 a 2012 se vyšplhala výherní částka za první místo na úžasných $250,000. Sportovci na této akci se hodinu před zahájením zúčastní menšího tréninku, aby zjistili, jaká jsou stanoviště a jaké cviky mají před sebou. Někdy se stane, že součástí této soutěže je i netypické stanoviště. Příkladem může být i plavání nebo softball. Tyto hry jsou stylizované tak, že by měl být účastník připraven na všechno. Na této akci jsou účastníci rozděleni podle pohlaví a podle věku. Také je ovšem možné se zúčastnit těchto her v týmech. Tento tým musí být složen z 3 mužů a 3 žen.

 

 

CrossFit cviky - terminologie

Zde je přiložen seznam cviků využívaných v CrossFitu:

 

Cvičení s vlastní vahou

 

  • Air squat/dřep bez zátěže
  • Backextension/hyperextenze
  • Box jump/výskoky na bednu
  • Burpee/angličák
  • Handstandpush-up/klik ve stojce
  • Jumprope/skákání přes švihadlo
  • Knees-to-elbows/kolena k loktům
  • L-sit/vzpor s nohama vpřed
  • Lunge/výpad vpřed
  • Muscle-up/výtah z vysu do vzporu
  • Ring dip/kliky na gymnastických kruzích
  • Pull-up/shyb
  • Push-up/klik
  • Rope climb/šplh na laně
  • Sit-up/ leh-sed
  • Toes-to-bar/špičky k tyči

 

Aerobní trénink

 

  • Running/běhání
  • Rowing/veslování

 

 

Cvičení se zátěží

 

  • Deadlift/mrtvý tah
  • Clean/přemístění
  • Kettlebell swing/cvičení s kettbellem
  • Snatch/trh
  • Squat/dřep
  • Sumo deadlifthighpull/mrtvý tah sumo stylem
  • Thruster/přední dřep do tlaku nad hlavu
  • Tire flip/převracení pneumatik
  • Wallball/výhozy medicimbalu

 


 

CrossFit  Games 2011

 

Napsal Jan Štěpán

Zdroj : Wikipedia.org, youtube.com

Komentáře


Nový komentář mohou vložit pouze přihlášení uživatelé.
Banner

Nejnovější profily

AnonymousAnonymous16.08.2017
KamčaKamča01.01.2016
LucieS1711LucieS171107.02.2014
MartinVanaMartinVana06.12.2013

Nejnovější galerie

Milo 2013Milo30.08.2013
na dovolenéNale20.06.2013
ShybyMilo19.02.2013
ShybyMilo19.02.2013

Komentáře

CKD - cyklická ketogfit-kul • 24.07. 16:26

Hodnoty cukru jsou napsány v článku...

CKD - cyklická ketogVIET • 14.07. 22:44

je tedy limit kolik bych měl příjmout těch cukrů v ten carb up den ?

Bojové umění Pencak kihu • 30.06. 22:48

Ahoj, vím že je to už nějakou dobu co článek vyšel nic méně bych měl vážný zájem o nějaký seminář id

CKD - cyklická ketogfit-kul • 22.03. 15:13

6+2 - klidně ano, pohlídej si ketózu testem...

CKD - cyklická ketogEroll.61 • 17.03. 04:08

Dobrý den. Posiluji cca 6 let a vždy jsem jezdil sach. vlny. Z hlediska dodržování, únavy atd atd js

Návštěvnost webu

Online návštěvníků: 10 , registrovaných: 2