Jóga


Autor: fit-kul | 23.04.2013 08:59 | Komentářů: 0

Slovo jóga pochází ze sanskrtského slova ,,yug“ a znamená ,,spojení“ nebo také ,,jednotu“. Pod tímto názvem se skrývá indická filosofie, která se zabývá spojením fyzického a duchovního s cílem dosáhnout pocit blaha.

 

Při tomto tradičním cvičení - jógy je tělo spojeno s pohybem, myslí a dechem, aby se navodil pocit rovnováhy, relaxace a harmonie. Pomocí takového cvičení – těla a mysli – se člověk učí v sobě probouzet každou buňku.

 

Cvičební pozice v józe, tzv. ásány, zlepšují naší kondici, předcházejí či tlumí některé nemoci, posilují svaly a rozvíjí naší pružnost. Různé pohyby v těchto cvičebních pozicích mají za následek podporu prokrvení, vyživení či očištění určitých partií. Z hlediska naší psychiky tento typ cvičení vylepšuje a zdokonaluje naše soustředění, uklidňuje mysl a zlepšuje pocit vyrovnanosti, klidu a hlavně celkové spokojenosti.

 

 

Rozdíl od jiného fyzického cvičení

Jógové ásány jsou psycho-fyziologické, kdežto ostatní cviky jsou spíše čistě o vnějškové záležitosti. Tyto ásány vytvářejí vědomí těla, svalů a pružnosti, jakož i vnitřní uvědomění a vědomí stability mysli. V pouhých fyzických cvičeních se tělesné pohyby mohou provádět s vnějškovou přesností, ale v józe spolu s přesností a hlubším uvědoměním se buduje hlubší probuzení těla a mysli.

 

 

Jak cvičit pozice v józe

Ke cvičebním pozicím –ásánům, nelze přistupovat mechanicky. Velmi důležité je u nich přemýšlet a na konci dosáhnout harmonie mezi pohybem a překonání odporu těla.  Cvičení je nezbytné ke zlepšení jak fyzické, tak mentální disciplíny. Nejsou stanovena žádná pravidla, jak často nebo kdy by se mělo cvičit, ale platí pravidlo, čím pravidelněji cvičíte, tím máte větší užitek. Jednotlivé cviky a jejich intenzita se samozřejmě musí přizpůsobit tak, aby vyhovovala každému z nás ,,na míru“. To znamená zbytečně se nepřeceňovat, nejít přes bolest, intuitivně vycítit potřeby našeho těla. Jednotlivé cviky se dělí na:

 

Ásány ve stoje (například: pozice hory, stromu, trojúhelníku, úklony stranou s protažením, pozice válečníka, pozice půlměsíce aj.) Pozice ve stoje jsou dynamické, energetizující a tvoří základ všech ostatních pozic. Jejich prostřednictvím se cvičenci seznamují s různými částmi kostry a svalů a učí se do těla vědomě přivést akci. Pozice ve stoje rozvíjejí sílu, houževnatost a rozhodnost. 

 

Ásány v sedě ( například: snadný sed zkřižmo, pozice hrdiny, předklonová pozice, pozice tyče, pozice kraví hlavy, ševce, loďky aj.) Jedná se o všechny pozice v sedě, které zlepšují pružnost kyčlí, kolen a kotníků. Redukují napětí v bránici a šíji, činí dýchání plynulejší a jednodušší drží páteř pevnou, uklidňují mozek a protahují svaly srdce.

 

Zákruty (například: přetočení ve stoji či v sedě, pozice hrdiny, jednoduchý zákrut aj.) Zde jde o všechna protažení (zkruty) stran trupu, které se podílejí na pružnosti páteře a ramen. Aktivují a regenerují pánevní a břišní orgány, přinášejí úlevu zádům, kyčlím a problémům ve slabinách. Tak, jak se páteř sává pružnější, zlepšuje se i tok krve v páteřních nervech a zvyšuje se energie těla. Při cvičení zkrutů nejprve vytáhneme páteř vzhůru a pak vytáčíme oblast břicha, hrudníku a nakonec hlavu. Také posunutí lopatek dozadu zkrut zlepší.

 

Obrácené ásány (například: pozice nohou proti zdi, pozice mostu, svíčka) Tyto pozice regenerují celý vnitřní systém těla. Když se vnitřní orgány dostanou do obrácené pozice, získají více energie, mozek je stimulován zvýšeným tokem krve. Jelikož zde vyloučíme váhu nohou, pomůžeme nohám odpočinout si a odstraníme z nich napětí. Ženy by tyto pozice během menstruace neměly cvičit, protože by takto narušili přirozený tok krve.

 

Ásány v leže na zádech a na břichu (například: pozice ryby, psa, kobylky, velblouda, mrtvoly)Existují dva druhy pozic v leže, a to na zádech a na břichu. Jedny jsou odpočinkové a používají se pro zotavení, zatímco druhé posilují záda, paže a nohy. Všechny pozice protahují břicho a zvyšují pohyblivost páteře a kyčlí.

 

 

Rady a tipy na cvičení nejen na první hodinu jógy

  1. Je nutné si uvědomit, že jógu se sami jako samouci nikdy nemůžete naučit úplně stoprocentně. Je tedy nutné navštěvovat jednotlivé lekce a učit se od instruktorů či lektorů.
  2. Na hodinu se doporučuje vzít si lehký, volný a pohodlný oděv, který nebude bránit v jakémkoliv pohybu.
  3. Cvičí se na boso, pokud možno na nekluzké podložce. Nedoporučuje se cvičit například na koberci, aby se Vám neklouzala chodidla.
  4. Místnost na cvičení by měla být vzdušná, teplá, ale ne na přímém slunci.
  5. Nejlepší je cvičit s prázdným žaludkem. Pokud to je možné, počkejte se cvičením alespoň 4-5 hodin po těžším jídle a 2-3 hodiny po lehčím jídle.
  6. Pokud používáte kontaktní čočky, vyjměte je.
  7. V každé skupině ásán je třeba cvičit nejdříve jednodušší verzi, ta je zapotřebí dobře nacvičit a poté přistoupit až k té těžší verzi.
  8. Cvičit je zapotřebí s plným soustředěním, v ásánech si uvědomujeme části svého těla. Pozice se provádějí pomalu, plynule a s porozuměním.
  9. Pozor je kladen na přesnost a držení těla. Když tělo držíme správně, tok energie není přerušena.
  10. V dané pozici je důležité dýchat. Pokud není řečeno jinak, dýcháme normálně a přirozeně. Obecně bychom se měli nadechovat při pohybu nahoru, když se hrudník a břicho roztahují, a vydechovat při pohybu dolů či dopředu, kdy se zase hrudník a břicho naopak stahují.
  11. V dané cvičební pozici vydržte co nejdéle, aniž si způsobíte fyzické či mentální napětí. Při cvičení jsou oči, ústa, šíje a břicho uvolněné.
  12. Oči by měli být otevřené, ústa zavřená při všech pozicích, pokud daný cvik nevyžaduje opak.
  13. Při nepříjemných pocitech, je určitě nutné hned reagovat. Cvik buď vynechat nebo hned informovat lektora lekce
  14.  Po každé hodině cvičení by mělo následovat alespoň 5 minut relaxace v pozici tzv. mrtvolky, šavásany.

 

 

Pomůcky v józe

V dávné historii jogíni užívali polínka, kameny a provazy, aby jim pomohly cvičit jednotlivé cviky opravdu účinně a efektivně. Dnes již používám pomůcky jiné.

 

Nekluzká podložka – brání uklouznutí během cvičení a taktéž napomáhá k rovnání těla.

Židle – používá se při jednodušších pozic, nebo je podporou těla při pozicích jako například svíčka.

Dřevěné bloky –užívají se například, pokud jsme zkrácení či ztuhlí.

Blok PVC – pomůcka pro ty, kteří mají problémy s narovnání páteře například v sedě.

Podhlavník (válec)–užívá se hlavně při relaxaci a v ozdravných pozicích.

Pásky – především se využívají kolem chodidel, které máme natažené.

Stolička na halásanu– složí především pro podporu stehen.

Deky – různě složené deky slouží jako podpora.

 

 

Jóga je léčbou

Cvičení jógy je také považováno za léčbu a její terapeutické účinky jsou již několikrát dokázané. Jóga může napravit a léčit různé části těla, které jsou poraněné, traumatizované nebo zanedbané. Pohyb těla v ásánech stimuluje postižené klouby, svaly a orgány tak, že se v těchto částech těla zvýší prokrvení. Každodenní cvičení jógy také zvyšuje práh bolesti. S jógou tak můžete vyzrát na únavu a vyčerpání, bolest hlavy, stres, pocity úzkosti, nespavost, deprese, nachlazení, astma, špatné trávení, zácpu, průjem, bolest zad, ztuhlá ramena, šíje a jiná části těla.

 

 


 

Expres jóga

 

 

A na závěr trochu motivace, co všechno jste schopni pomocí jógy dokázat:

 

Napsala: Radka Martínková

Zdroj:F. B. Freedman, B. Gibbs a spol. 2009.Praktická encyklopedie Jóga a pilates pro každého. Praha : Svojkta&Co., 2009.

Komentáře


Nový komentář mohou vložit pouze přihlášení uživatelé.
Banner

Nejnovější profily

AnonymousAnonymous16.08.2017
KamčaKamča01.01.2016
LucieS1711LucieS171107.02.2014
MartinVanaMartinVana06.12.2013

Nejnovější galerie

Milo 2013Milo30.08.2013
na dovolenéNale20.06.2013
ShybyMilo19.02.2013
ShybyMilo19.02.2013

Komentáře

CKD - cyklická ketogfit-kul • 24.07. 16:26

Hodnoty cukru jsou napsány v článku...

CKD - cyklická ketogVIET • 14.07. 22:44

je tedy limit kolik bych měl příjmout těch cukrů v ten carb up den ?

Bojové umění Pencak kihu • 30.06. 22:48

Ahoj, vím že je to už nějakou dobu co článek vyšel nic méně bych měl vážný zájem o nějaký seminář id

CKD - cyklická ketogfit-kul • 22.03. 15:13

6+2 - klidně ano, pohlídej si ketózu testem...

CKD - cyklická ketogEroll.61 • 17.03. 04:08

Dobrý den. Posiluji cca 6 let a vždy jsem jezdil sach. vlny. Z hlediska dodržování, únavy atd atd js

Návštěvnost webu

Online návštěvníků: 7 , registrovaných: 2