Dýchání


Autor: fit-kul | 23.04.2014 13:48 | Komentářů: 0

 

Zaměřme se nyní na zcela všední věc, kterou si ani už neuvědomujeme, a to je dýchání. Dýchání je pro nás naprosto zautomatizovanou věcí, které nevěnujeme téměř moc pozornosti. Při větší zátěži se ale projeví naše nedostatky a zjišťujeme, že jsme zadýchaní, že vlastně neumíme správně dýchat při těchto zátěžových pohybových aktivitách. Důsledkem může být i prudká bolest v oblasti břicha či nevolnost. Jak to tedy s tím dýcháním je?

 

Pár slov o dýchání

Dýchání se řadí do pohybové činnosti, absolutně nepostradatelnou pro život. Dýchání nám zajištuje výměnu krevních pohybů v organismu aj. důležité funkce. Pro jeho nepostradatelnost je nutné se na dýchání zaměřit i při cvičení a správném životním stylu, kdy se dýchání zkoumá především z hlediska mechanikou a řízením dýchání.

 

Kyslík

Kyslík se do našeho těla dostává především prostřednictvím dýchání a je pro nás životadárným přínosem. Bez kyslíku jsme totiž schopni přežít jen pár minut a již po pár minutách bez něj dochází k trvalému poškození například mozku. Jenom náš mozek spotřebuje přibližně 80% vdechovaného vzduchu. Kyslík také čistí celý organismus, až 70% odpadních látek je odvedeno právě kyslíkem ven z těla. Pokud máme nedostatek kyslíku, a to i například nesprávným dýcháním klesá náš výkon, jsme unaveni, vyčerpáni, dochází k bolesti hlavy apod.

 

Přirozené dýchání

Mechanismus přirozeného dýchání je základním prvkem, pokud se zaměřujeme na dýchací činnost. Spontánní dech je mnohdy popisován topograficky – tj. dolní, střední a horní dech. Dolní dech je v oblasti bráničním a břišním, pro střední dech je typická oblast hrudní a žeberní a horní dech je dýchání podklíčkové. Dalšími kritériem je zkoumání dechu u zdravého člověka z hlediska třech pohledů: v době odpočinku, při zátěži a třetí typ je krizové či stresové dýchání.

 

Klidové dýchání

Tento typ dýchání nepotřebuje nijak zvláštní stabilizaci. Šetříme zde svoji energii, ovšem s limitem intenzity práce dechových svalů. Zapojení jednotlivých svalů je pevně spjato s polohou, ve které se nacházíme. V souvislosti s polohou, ve které odpočíváme, se aktivuje bránice, případně svaly hrudníku. Realizačním prostorem je dolní a střední trup. Jestliže se i v odpočinkové poloze při dýchání objevují souhyby ramen, nebo tendence k hornímu hrudnímu záklonu, jedná se o parazitickou aktivitu krizového dýchání.

 

Zátěžové dýchání

Stěžejný význam s sebou nese samozřejmě dýchání zátěžové, který ovlivňuje na zvýšenou potřebu kyslíku při pohybu. Svaly při dýchání pracují mnohem intenzivněji, což souvisí se stabilizací naší bránice a okolí – žeberní oblouky, bederní páteř. Zde narážíme na břišní hydrauliku, která využívá zpevnění celého pouzdra bránice právě při dýchání. S nádechem se snažíme roztáhnout žebra do stran a s výdechem stlačujeme břicho proti páteři a tvoříme tak pevné pouzdro, které může připomínat korzet. S takto pečlivým dýcháním dochází posílení svalů stabilizačních i povrchových. V souvislosti s tímto dýcháním se nám mohou klepat svaly, které nejsou zvyklé na tento typ posilování a výsledkem je zploštěné a pevné břicho a zpevněné pouzdro. Správným dýcháním preventivně zabráníme bolesti zad, správně dotáhneme dané cviky až do konce, posílíme dýchací systém a celkově se budeme cítit lépe.

 

Krizové dýchání

Krizové dýchání využíváme především ve stresové situaci, na kterou naše tělo reaguje tím, navyšuje na maximu dechový objem. Dýchání se posunuje nahoru do horního hrudníku. Dochází k tomu, že tělo využívá svaly, které normálně slouží k pohybům hlavy, pro dýchání. To vede k tomu, že se sníží pohyblivost krku ve své podstatě. Tento druh dýchání je velmi neekonomický, neboť velkou část požadovaného kyslíku spotřebují samotné zapojené svaly, které pomáhají dýchat. Při delším dýchání v tomto rytmu dochází k přetížení krční a horní hrudní páteře doprovázené blokádami žeber, hrudních obratlů a krku. To znamená, že pokud jsme permanentně ve stresu, odnesou to naše záda a vlastně pouhým dýcháním si můžeme velmi ublížit. Pokud si tento faktor uvědomíme, můžeme se na něho zaměřit a výrazně jeho negativní vliv omezit.

 

Co se dá ovlivnit vůlí?

Dýchání probíhá velmi automaticky a volně, co se dá ale změnit za pomocí naší vůle na dýchání? Jak nás to může ovlivnit. Zaměříme se na náš vývoj, zjistíme, že děti dýchají absolutně mimovolně, nad dýcháním vůbec nepřemýšlí. S vyšším věkem se učíme i ovládat a přizpůsobovat dech. Nelze však ovlivnit náš vlastní klidový stereotyp dýchání, tj. vzájemná spolupráce a časování práce dýchacích svalů. Špatným zvládnutím dechového rytmu dochází k bolesti v oblasti bránice, která se nedokrvuje či bolestem zad i hlavy při stresovém vypjetí. Správným dýcháním a dechovými cviky lze docílit kvalitnějšího životního stylu. Lze ovlivnit například naše teplota, kdy pomocí dechových tréninků můžeme prokrvit například studené končetiny. V rámci těchto cvičení s dechem lze ovlivnit například i tlak – nízký i vysoký, a dostat se tak do ideálního a optimálního rozhraní zdravého tlaku. Navíc vhodné a pečlivé dýchání napomáhá koncentraci, soustředěnosti a k celkové duševní pohodě.

 

Dýchání a držení těla, pohyb

Vždy je souvislost s nesprávným dýcháním a určitou polohou držení těla či pohybem. Je proto důležité se zaměřit na jednotlivé polohy, které nám přinášejí obtíže a naučit se v něm správně dýchat. Vlastní vůlí můžeme ovlivnit například frekvenci dechu či jeho hloubku.

 

Dýchání a cvičení

Koordinace dýchání se cvičením je naprosto nepostradatelné. Jen při správném dodržení dechové frekvence správně posílíme či protáhneme jednotlivé svaly. Dýchání je spontánně aktivováno při tělesné zátěži. Je důležité, aby se nevyskytlo krizové dýchání, které je nežádoucí a neekonomické pro náš organismus. Naše snaha se soustředí na vyvarování se zadržení dechu. Zadržovat dech tělu vůbec neprospívá při zvýšené zátěži, ba naopak. Všude kde to jde, se snažíme dýchat nosem. Dýchání nosem je výhodnější, protože cesta vzduchu do plic je delší, tudíž je vzduch přenášející do plic čistší, není studený a dostatečně vlhký. Při dýchání ústy je to pro tělo větší šok, kdy vzduch není tak ideální, například je příliš studený. Při výdechu se teplo a vlhkost přenáší opět zpět. V posilovnách vidíme kolikrát snahu nadechovat se nosem a vydechovat ústy. Nejedná se však o ideální nápad, může dojít k přerušení nosní sliznice, což ji neprospívá. Vydechování pusou navíc cvičení nijak nezkvalitní. Vydechovat ústy se doporučuje, když už nos ,,nemůže“. Jestliže nastoupí rýma, cvičení se doporučuje raději vynechat, nebo cvičit jen takové cviky, u kterých se nezadýcháme. Dech lze využít také k posilování hydrauliky břicha, o které jsme se zmínili výše.

 

Pouze jen kvalitní dýchání nám přinese duševní a tělesnou pohodu a efektivnost při cvičení či při odbourávání bolestech zad nebo hlavy. Právě pro efektivnost je důležité se zaměřit na tak automatické paramenty při cvičení, ale tak důležité a nepostradatelné. Dýchání bez cvičení opravdu nelze, neboť jen správné dýchání nám přinese sladké plody naší pýle.

 

Napsala: Radka Martínková

Zdroj: Moderní fyziotrénink, PaedDR. Pavel Švejcar, Martin Šťastný, nakladatelství Plot, Praha 2013.

Autor foto: Gray's Anatomy, Wikimedia Commons

Komentáře


Nový komentář mohou vložit pouze přihlášení uživatelé.
Banner

Nejnovější profily

AnonymousAnonymous16.08.2017
KamčaKamča01.01.2016
LucieS1711LucieS171107.02.2014
MartinVanaMartinVana06.12.2013

Nejnovější galerie

Milo 2013Milo30.08.2013
na dovolenéNale20.06.2013
ShybyMilo19.02.2013
ShybyMilo19.02.2013

Komentáře

CKD - cyklická ketogfit-kul • 24.07. 16:26

Hodnoty cukru jsou napsány v článku...

CKD - cyklická ketogVIET • 14.07. 22:44

je tedy limit kolik bych měl příjmout těch cukrů v ten carb up den ?

Bojové umění Pencak kihu • 30.06. 22:48

Ahoj, vím že je to už nějakou dobu co článek vyšel nic méně bych měl vážný zájem o nějaký seminář id

CKD - cyklická ketogfit-kul • 22.03. 15:13

6+2 - klidně ano, pohlídej si ketózu testem...

CKD - cyklická ketogEroll.61 • 17.03. 04:08

Dobrý den. Posiluji cca 6 let a vždy jsem jezdil sach. vlny. Z hlediska dodržování, únavy atd atd js

Návštěvnost webu

Online návštěvníků: 12 , registrovaných: 3