Jak se zdravě stravovat při omezeném rozpočtu


Autor: fit-kul | 18.09.2011 00:00 | Komentářů: 0

V současné obtížné ekonomické situaci se mnoho Evropanů snaží získat dostatek potravin za dostupnou cenu. Obecně je přijímán mylný názor, že zdravé potraviny jsou drahé. Avšak při pečlivém plánování je možné pro rodinu zajistit zdravou stravu i při omezeném rozpočtu.

 

Snížení výdajů
V roce 2010 na základě šetření zveřejněném ve Flash Eurobarometeru bylo uvedeno, že současná ekonomická krize ovlivnila každého pátého Evropana při nákupu potravin a dalších denních nezbytností a to minimálně při jedné příležitosti v předešlých dvanácti měsících před provedením tohoto šetření (1). Nestabilní finanční situace vyvolala u obyvatel obavy z budoucnosti a zároveň snahy snížit životní náklady. Pochopitelným předmětem úspor jsou náklady na potraviny.


Stravování doma je lacinější
Nedávná americká studie porovnávala náklady na potraviny splňující národní výživová doporučení, které byly zakoupeny v supermarketech a na hotové pokrmy z moderních restaurací (2). Nákupy potravin ze supermarketů zahrnují ovoce, mrazenou zeleniny, kuřecí prsa, libové maso, těstoviny, chléb, snídaňové cereálie a mléčné výrobky. Jídla zakoupená v moderních zařízeních pro rychlé občerstvení většinou představují sendviče, hamburgery, upravené kuřecí maso, bramborové hranolky, nealkoholické nápoje a kávu. Provedené analýzy prokázaly, že cena jedné kalorie potravin v těchto podnicích byla o 24 % vyšší než doma připravených pokrmů. Tato kalkulace však nebere v úvahu všechny vedlejší náklady ani čas potřebný pro nákup a přípravu pokrmů, takže celkové úspory budou poněkud nižší. Srovnatelné údaje však v Evropě chybí.


Směrnice podporují lacinější potraviny
Obecně se předpokládá, že zdravé stravování je drahé, ale široký výběr v současných supermarketech nabízí mnoho alternativ nákupu. Směrnice pro zdravé stravování doporučují jen malá množství drahých potravin – červeného masa, ryb, kuřat a sýra. Měli bychom jíst více fazolí, čočky a dalších laciných potravin, jako je celozrnný chléb, rýže, těstoviny a další obiloviny. V praxi to znamená používat při přípravě chilli více fazolí a méně masa, nebo těstoviny s menším množstvím sýrové omáčky. Pokud se týká ovoce a zeleniny, čerstvé sezonní produkty většinou nejsou příliš drahé. Je nutné vzít v úvahu i mrazené a konzervované výrobky, které jsou dostupné po celý rok a podstatně přispívají k zvyšování spotřeby ovoce a zeleniny.


Minimalizovat potravinový odpad
V Evropě se každoročně vyhodí velké množství potravin, v mnoha případech ještě v originálních obalech. Většinou projde záruční doba dříve, než na ně doma dojde řada a zpracují se, nebo se uvaří příliš velké množství a nespotřebovaný zbytek se vyhodí. Na webových stránkách jsou uváděny návody jak minimalizovat ztráty potravin, jak potraviny uchovat čerstvé po delší dobu a recepty na optimální využití zbytků.


Vždy mějte určitý plán!
Dobrým způsobem pro zajištění levného a zdravého stravování bez plýtvání je – mít plán. Věnujte půl hodiny na sestavení jídelního lístku na celý týden, prohlédněte si knihy receptů a vytypujte návrhy na přípravu zdravých a laciných pokrmů. Najezte se dříve než jdete nakupovat, neboť prázdný žaludek je většinou příčinou nákupu mnoha zbytečných potravin.


Několik tipů a návrhů

  • Nakupujte ovoce a zeleninu v sezoně
  • Navrhujte týdenní levný jídelní lístek
  • Sestavujte si nákupní seznam a dodržujte ho
  • Potraviny v chladničce doplňujte tak, aby tam nezůstaly žádné položky s prošlou lhůtou.
  • Porce odměřujte tak, aby nezůstávaly zbytky
  • Zbytky využívejte účelně
  • Uvaříte-li více, přebytek zmrazte na další den.
  • V supermarketech často nabízejí potraviny před koncem záruční doby s podstatnou slevou; spotřebujte je včas
  • Při speciálních nákupech ve velkém balení s výraznou slevou se buď rozdělte se známými, nebo přebytek zamrazte

 

 

Literatura
1.European Commission. Monitoring the social impact of the crisis: public perceptions in the European Union. Flash Eurobarometer, Wave 2, March 2010. Available at: http://ec.europa.eu/public_opinion/flash/fl_286_en.pdf 
2.McDermott AJ and Stephens MB. (2010). Cost of eating: Whole foods versus convenience foods in a low income model. Family Medicine 42(4):280-284. Available at: www.stfm.org/fmhub/fm2010/April/Andrew280.pdf 

 


Zdroj:

www.vupp.cz

Použito se svolením vydavatele.


 

Komentáře


Nový komentář mohou vložit pouze přihlášení uživatelé.
Banner

Nejnovější profily

AnonymousAnonymous16.08.2017
KamčaKamča01.01.2016
LucieS1711LucieS171107.02.2014
MartinVanaMartinVana06.12.2013

Nejnovější galerie

Milo 2013Milo30.08.2013
na dovolenéNale20.06.2013
ShybyMilo19.02.2013
ShybyMilo19.02.2013

Komentáře

CKD - cyklická ketogfit-kul • 24.07. 16:26

Hodnoty cukru jsou napsány v článku...

CKD - cyklická ketogVIET • 14.07. 22:44

je tedy limit kolik bych měl příjmout těch cukrů v ten carb up den ?

Bojové umění Pencak kihu • 30.06. 22:48

Ahoj, vím že je to už nějakou dobu co článek vyšel nic méně bych měl vážný zájem o nějaký seminář id

CKD - cyklická ketogfit-kul • 22.03. 15:13

6+2 - klidně ano, pohlídej si ketózu testem...

CKD - cyklická ketogEroll.61 • 17.03. 04:08

Dobrý den. Posiluji cca 6 let a vždy jsem jezdil sach. vlny. Z hlediska dodržování, únavy atd atd js

Návštěvnost webu

Online návštěvníků: 7 , registrovaných: 3