Znáte všechny typy a druhy aerobicu?


Autor: fit-kul | 02.09.2013 12:54 | Komentářů: 0

Napadla Vás už myšlenka, že dny aerobicu jsou dávno pryč? Vůbec ne, jen dostal novou podobu a jiné pomůcky. Klasický aerobic, jak ho známe, prošel neuvěřitelným vývojem. Jeho začátky jsou nám známy svými charakteristickými kombinacemi jednotlivých prvků gymnastiky a základních pohybů na hudbu.

 

Prvků i Variací měl aerobic opravdu více než dost a postupem času se jednotlivé podoby odtrhly od tohoto klasického aerobicu a vytvořili se tak jeho nové variace. Fitkul.cz Vám nyní přináší jednotlivé typy a druhy aerobicu, se kterými se můžete setkat a které si můžete vyzkoušet.

 

Kritika aerobicu

Aerobic byl velmi kritizován, a to zejména od ortopedů, díky čemuž je dnes aerobic velmi doporučovaným sportem. Aerobicový boom u nás vyvolal mnohé negativní odezvy jako například, že se jednalo o stereotypní formu cvičení. Nejenom proto došlo k již zmíněné změně a obohacení tohoto cvičení. Pohyby v aerobicu se dělí na dvě různá hlediska, chcete-li kategorie:

 

  1. Lowimpact–jedná se o to, že jedna noha je vždy při pohybu v kontaktu s podložkou. Jde tedy o chůzi či různé úkroky. V této kategorii nenajdete žádné hopsání ani poskakování.
  2. Highimpact–zde se jedná zákonitě již o ty poskoky a výskoky. V určitých fázích není totiž žádná část těla v kontaktu se zemí. Kategorie highimpact je náročnější nejen na kondici, ale také na klouby, proto se různě kombinuje a doplňuje ještě choreografickými prvky, které však nejsou tak dominantní.

 

Druhy aerobicu

Lekce aerobicu je vždy vedena instruktorem, který cvičení ovlivňuje svojí osobností a svým přístupem a výběrem hudby i prvků. Hudba může být i odlišná pro různé typy tohoto cvičení. V každé hodině jsou klasické pauzy na pití, tak jako i strečinkové protahování. Jednotlivé prvky čerpají více z klasického aerobicu, který si možná ještě pamatujeme, jiné se zase zásadně liší, a to jak v prvkách, tak i v pomůckách.

 

Funky aerobic

Toto cvičení je opravdu na funky hudbu, která má svou přízeň zejména u mladých lidí. S hudbou se pracuje trochu odlišně od klasického aerobiku, pokud jste opravdu velmi dobří v aerobicu jako takovém, neznamená to hned, že umíte i tento.

 

Step aerobic

Jedna z nejoblíbenějších a nejnavštěvovanějších forem tohoto typu kardio cvičení je step aerobic. Hlavní pomůckou je step, který je vysoký okolo 10 – 30 cm. Jedná se vlastně o stupínek či schod, který je využíván především vertikálně. Díky stupínku a jeho neustálým sestupováním a nastupováním jsou zatěžováni hlavně svaly dolních končetin, především hýždě a lýtka. Hudba je na tento typ cvičení spíše pomalá, ale rytmická. Instruktor zde nohy rovnoměrně střídá a zabraňuje tak nerovnoměrné zátěži. Step aerobic může cvičit praktický každý bez ohledu na věk či pohlaví, jediné úskalí je v opatrnosti, kdy se nesmí zapomínat dívat se tam, kam šlapu.

 

Taneční aerobic

Tento druh aerobicu charakterizuje a správně vystihuje opravdu taneční a rytmická hudba. Aerobic je inspirován klasickými pohybovými prvky, které jsou obohaceny o taneční kreace, a to zejména o variace latinsko-amerických tanců. Můžete zde najít ale i prvky například hip hopu, jazzu, afro jiné i exotické hudby, rytmy a prvky. Pokud jste tedy pohybově nadaní a baví Vás tancovat, můžete zkusit právě tuto kategorii, která spojila praktické a zábavné s užitečným.

 

Tae-bo

Zajímavá forma cvičení, kdy se kombinuje aerobic s prvky bojového umění. Tato myšlenka není až tam nová neboť ji už aplikovat před desítkou let, mistr světa v karate a mistr USA v tae-know-do, Billy Blanks. Na lekcích tae-bo se nesetkáte s žádnými tanečními prvky a pohyby. Prvky tohoto cvičení spočívají především v síle a kondici. Cvičení spočívá na formování a posílení partií jako jsou například boky, pas a hýždě. S tímto cvičením posílíte také ale i zádové svaly. Slogan tae-ba je ,,Hubni, bav se, buď v kondici“, což vypovídá za vše. Tae-bo v poslední době prorazilo i u nás, kde si získalo své věrné fanoušky a cvičence, kteří na něj nenechají dopustit. A ve své popularitě daleko předstihlo například spojení jako je kick box aerobic apod.

 

Indoorcycling

Ano i cyklistika a aerobic jde k sobě. Tento trend je u nás známý právě jako spinning. Cyklistika pod vedením zkušeného instruktora se může pro Vás stát nejen odreagováním, ale i příjemným tréninkem, kdy posílíte nejen dolní končetiny, ale i svaly břišní. U spinningu je důležité rozlišovat jeho náročnost. Určitě nechoďte na hodinu pro pokročilé, pokud jdete na cvičení poprvé či podruhé.

 

Indoorrowing

Zde se jedná o veslařský trenažér. Cvičení je obdobné jako na spinningu, ale za přítomnosti jiného trenažéru. Indoorrowing vede k rovnoměrnému posílení svalů, zvýšení kondice i síly. Není tak známá jako indoorcycling, ale své příznivce má.

 

Aqua aerobic

Cvičení aerobicu ve vodě je velmi atraktivní forma cvičení. Jedná se o moderní a pokrokovou metodu. Voda je šetrná především k našim kloubům, které netrpí při žádných otřesech a poskakování. Tato forma cvičení je vhodná také při zvýšené tělesné hmotnosti, kdy voda opět pomáhá překonat jisté překážky při cvičení. Dokonce je ve vodě tepová frekvence o 10-15% nižší, než když cvičíme v tělocvičně. Díky tomu šetříme naše srdce a cévy. Jediné úskalí při auqaaerobicu je, že se nedostaneme ani na takovou teplotu, což nám při cvičení brání v pocení a odplavování tak látek z těla.

 

 

Posilovací metody aerobicu

Mezi posilovací metody tohoto cvičení patří hned několik kategorií:

 

  • P-class– dynamické posilování, a to zejména problémových partií pomocí vlastní váhy těla.
  • Bodystyling – neboli cvičení které pomocí prvku z aerobcu tvaruje postavu.
  • Bodyforming – na rozdíl od předešlého bodystylingu je bodyforming více zaměřen na posilování, a to všech partií rovnoměrně. Využívá všech pomůcek (činky, gumičky, stepy apod.).
  • Body tone – vytrvalostní silové cvičení.
  • Interval aerobic training – kombinace aerobicu a intervalů tréninku síly.

 

Aerobic prodělal opravdu mnoho změn, které stále trvají. Proto se můžeme neustále setkávat s novými variacemi a kombinacemi s jiným cvičením. Každopádně má aerobic co nabídnout téměř všem, co mají rádi pohyb a skupinové cvičení. Tak už víte, který druh aerobicu vyzkoušíte?

 

Napsala Radka Martínková

Komentáře


Nový komentář mohou vložit pouze přihlášení uživatelé.
Banner

Nejnovější profily

AnonymousAnonymous16.08.2017
KamčaKamča01.01.2016
LucieS1711LucieS171107.02.2014
MartinVanaMartinVana06.12.2013

Nejnovější galerie

Milo 2013Milo30.08.2013
na dovolenéNale20.06.2013
ShybyMilo19.02.2013
ShybyMilo19.02.2013

Komentáře

CKD - cyklická ketogfit-kul • 24.07. 16:26

Hodnoty cukru jsou napsány v článku...

CKD - cyklická ketogVIET • 14.07. 22:44

je tedy limit kolik bych měl příjmout těch cukrů v ten carb up den ?

Bojové umění Pencak kihu • 30.06. 22:48

Ahoj, vím že je to už nějakou dobu co článek vyšel nic méně bych měl vážný zájem o nějaký seminář id

CKD - cyklická ketogfit-kul • 22.03. 15:13

6+2 - klidně ano, pohlídej si ketózu testem...

CKD - cyklická ketogEroll.61 • 17.03. 04:08

Dobrý den. Posiluji cca 6 let a vždy jsem jezdil sach. vlny. Z hlediska dodržování, únavy atd atd js

Návštěvnost webu

Online návštěvníků: 16 , registrovaných: 3