Potřebujeme tělesnou aktivitu?


Autor: fit-kul | 21.09.2011 00:00 | Komentářů: 0


 

Lidské tělo je stvořeno pro pohyb; aktivní tělesná činnost nabízí celou řadu tělesných, společenských a psychologických výhod. Nové směrnice byly vydány jako pomoc obyvatelům Evropy zvýšit kvalitu života větší tělesnou aktivitou.


Definice tělesné aktivity
Tělesná aktivita je “každý pohyb těla spojený s kontrakcí svalů, který zvyšuje výdej energie ve srovnání s předcházejícím stavem“. Je to jeden z hlavních faktorů spojovaný se zdravím a kvalitou života a zahrnuje nejen mnoho sportovních a dalších aktivit pro volný čas, ale i každodenní činnosti jako je rychlá chůze, domácí práce a další namáhavé práce, např. stavební.

 

 

Přínosy aktivního životního stylu
Tělesná činnost přináší mnoho výhod pro všechny věkové skupiny, včetně:

  • Snížení nebezpečí výskytu srdečních chorob
  • Regulace hmotnosti
  • Zdravé kosti
  • Snížení nebezpečí výskytu depresí

 

Faktory ovlivňující aktivity
Tělesné aktivity nelze jednoduše provádět podle osobních přání, mohou být široce ovlivňovány okolím. Ve společnosti může hrát důležitou úlohu i plánování výstavby sídlišť například tak, aby obyvatelé mohli do zaměstnání docházet nebo dojíždět na kole, aniž by byli ohrožováni okolní dopravou. Na vlastním pracovišti by měly být k dispozici sprchy, aby se cyklisté mohli vhodně upravit.

 



Směrnice v Evropě a Americe
Celkový rozsah tělesných činností v posledních desetiletích poklesl (ačkoliv to není ověřeno), především vlivem rozsáhlých opatření realizovaných pro snadnější život, kolem 40-60 % obyvatel Evropské Unie vede sedavý životní styl.

V roce 2008 byly vydány nové směrnice pro občany USA a EU (Tab. 1). V americké směrnici je podrobně popsán minimální objem tělesné činnosti pro různé populační skupiny. Směrnice EU je založena na obdobné směrnici vydané WHO.

Obě směrnice, EU a americká shodně uvádějí, že pro zdraví je lepší alespoň nějaká aktivita, než žádná. Směrnice EU je zaměřena většinou na národní opatření, která by umožnila občanům vhodným způsobem zvýšit svoji tělesnou aktivitu Tento průřezový přístup zahrnuje sport, zdraví, vzdělání, dopravu, prostředí, územní plánování, veřejnou bezpečnost, práci a služby pro seniory. Například poskytovatelé zdravotního pojištění by mohli podporovat tělesné aktivity nabídkou finančních stimulů klientům, kteří jsou tělesně aktivní.

 

 


Praktické kroky k vyšším aktivitám
Je nezbytné, aby na místní i národní úrovni bylo vytvořeno prostředí, které by podporovalo aktivnější tělesnou činnost tak, aby mohla být dlouhodobě vykonávána a vyhovovala každému účastníkovi.

Pracovník v obchodě může začít jednoduchým způsobem, např. vystoupí z autobusu o jednu stanici dříve než obvykle a zbytek dojde, postupně může docházkovou vzdálenost zvyšovat. Hospodyně může zaparkovat auto dále od obchodu a odnést nákup do auta z větší vzdálenosti. Manažer by mohl uskutečnit obchodní schůzku s partnerem až po odehrání partie squash nebo při golfu či při společné procházce ze zaměstnání.

 

 

Tab. 1. Doporučení US a EU k tělesné činnosti dospělých

Doporučení US Doporučení EU
Nejméně 150 min. týdně mírné intenzity
nebo
75 min. týdně usilovné intenzity aerobické aktivity
Minimálně 20 min. mírně intenzivní aktivity 5 dnů v týdnu
nebo
alespoň 20 min. usilovné intenzity 3 dny týdně
Aktivní činnost nejméně 10 min. každý den v týdnu Aktivita soustředěna do alespoň 10 min. bloků
Postupně zvyšovat cvičení mírné intenzity na 300 min. týdně nebo 150 min. usilovné intenzity. Posilování svalů střední nebo vysoké intenzity, do cvičení postupně zahrnout všechny hlavní skupiny svalů po dva nebo více dnů v týdnu Činnosti pro zvýšení síly svalů 2 až 3 dny v týdnu

 

 


Zdroj:

www.vupp.cz

Původní název článku: Směrnice pro provádění tělesné aktivity

Použito se svolením vydavatele.


 

Komentáře


Nový komentář mohou vložit pouze přihlášení uživatelé.
Banner

Nejnovější profily

AnonymousAnonymous16.08.2017
KamčaKamča01.01.2016
LucieS1711LucieS171107.02.2014
MartinVanaMartinVana06.12.2013

Nejnovější galerie

Milo 2013Milo30.08.2013
na dovolenéNale20.06.2013
ShybyMilo19.02.2013
ShybyMilo19.02.2013

Komentáře

CKD - cyklická ketogfit-kul • 24.07. 16:26

Hodnoty cukru jsou napsány v článku...

CKD - cyklická ketogVIET • 14.07. 22:44

je tedy limit kolik bych měl příjmout těch cukrů v ten carb up den ?

Bojové umění Pencak kihu • 30.06. 22:48

Ahoj, vím že je to už nějakou dobu co článek vyšel nic méně bych měl vážný zájem o nějaký seminář id

CKD - cyklická ketogfit-kul • 22.03. 15:13

6+2 - klidně ano, pohlídej si ketózu testem...

CKD - cyklická ketogEroll.61 • 17.03. 04:08

Dobrý den. Posiluji cca 6 let a vždy jsem jezdil sach. vlny. Z hlediska dodržování, únavy atd atd js

Návštěvnost webu

Online návštěvníků: 10 , registrovaných: 4