Co vlastně je ten Pilates?


Autor: fit-kul | 27.02.2013 16:13 | Komentářů: 0

V místních fitness, v článcích o zdraví a v rubrikách o cvičení se stále více skloňuje slovo PILATES , ale co to vlastně znamená? Čím je ten pilates jiný a co nám přináší?

 

Jedná se o specifický typ cvičení, který ačkoliv nám připadá velmi nový je bezmála sto let starý. Na otázku, v čem je toto cvičení tak ojedinělé, postačí jediná odpověď: liší se svojí praktičností. Pilates nabízí pro každého něco. Je tedy v zásadě jedno, jestli dennodenně cvičíte v posilovně či na hřišti, anebo jste cvičili naposledy před několika lety.

 

Jeho výhody již objevili mnozí trenéři fotbalových a hokejových týmů. A stává se již téměř nepsaným pravidlem, že tento typ cvičení je nedílnou součástí tréninku těchto, ale i jiných sportovců. Cílem pilatesu jsou totiž: dlouhé štíhlé svaly, protažené tělo, úzký pas, posílení celého svalového systému, správné držení těla, napravení svalových dysbalancí, uvolnění zádových svalů. Pilates poskytuje úlevu také namáhaným bedrům a v neposlední řadě tu je i otázka správného dýchání.

 

Pilates tedy přináší opravdu plno výhod, které ocení úplně každý, protože se sami na sobě dopouštíme velmi mnoho chyb, které si už ani neuvědomujeme a staly se součástí našeho dne. Největší problém je, že časem se tyto naučené zlozvyky ozvou a přinesou nám plno nepříjemných zdravotních komplikací. Které zlozvyky mám na mysli? Například držení tašky, kabelky, zavazedel na stejné straně, ve stejné ruce, sezení jedna noha přes nohu druhou, hrbení se, absolutně ochablé svalstvo apod. Dejme se společně do boje proti těmto neblahým zlozvykům a vytasme jednu z nejúčinnějších zbraní, kterou je právě PILATES.

 

Historie – nesmrtelný odkaz Josefa H. Pilatese

Poslední dobou se pilates objevuje jako velmi populární a moderní typ cvičení, ale vznik tohoto systém cviků sahá až na počátky minulého století. Jeho zakladatel je Josef H. Pilates, který se narodil v roce 1880 v Německu. Byl velmi nemocný jako dítě, trpěl vadami páteře, měl astma a celkově oslabenou imunitu. Velmi ho ovlivnili rodiče, jeho otec pracoval v cirkuse, byl sportovec a jeho matka se věnovala léčitelství a bylinkám.

 

Josef H. Pilates začal na sobě pracovat a vypracoval se tak vysoko, že již ve 14 letech byl kulturistou a měl velmi vyvinutou postavu. Věnoval se mnoha sportům, například gymnastice, lyžování, ale i potápění. V dospělosti se přestěhoval do Anglie, kde se živil jako trenér, boxer a instruktor sebeobrany pro detektivy.

 

Na konci první světové války pracoval jako pomocník v nemocnici. Pro své klienty vymýšlel různé ,,stroje na cvičení“ pomocí různých kovových per připevněných na postelích. Využíval také obruče od sudů a různé tyče. Cvičení s těmito klienty nemocnice bylo natolik účinné, že když přišla epidemie, pouze jeho oddělení přežilo bez jakékoliv ztráty či jiné zdravotní újmy.

 

Poté se vrátil zpátky do Německa, kde mu tamní vláda v roce 1926 nabídla trénování německých vojáků. Pilates byl ovšem zatvrzelý pacifista, a proto tuto nabídku odmítl a emigroval do Ameriky.

 

Na lodi se seznámil s Clarou, zdravotní sestrou, se kterou se později oženil. V Americe si založil společně s Clarou svoje studio, které bylo vedle taneční školy. Napravoval tanečníkům různá zranění, pomáhal jim se zdokonalovat. A tak kolem Josefa H. Pilatese vznikal kruh přátel, studentů a klientů, kteří mu naslouchali a učili se jeho cvikům. Josef H. Pilates zemřel v 87 letech, a i přes jeho věk, měl velmi výbornou postavu a pevné zdraví. Pomocí své ženy a jeho žáků se Pilatesovo cvičení rozšířilo nejprve do Los Angeles a poté po celé zemi.

 

 

Josef H. Pilates při tréninku

 

 

Principy pilatesu

 

Harmonie těla a duše

Pilates vytváří harmonii těla a mysli, kdy jednotlivé cviky jsou prováděny s naprostým soustředěním a v klidu. Aktivujeme tak hluboký stabilizační svalový systém, zkoordinujeme dýchání s pohyby a vylepšujeme si tak flexibilitu, rovnováhu a pohyby. Tento typ cvičení nám odstraní svalové dysbalance, zredukuje chronickou únavu a odstraní stres. Důraz je kladen na vyrovnanost, plynulost pohybů, které vycházejí ze středu těla – z tzv. powerhouse.

 

Představivost

Pomocí vizualizace dokážeme pracovat s hlubokými svaly, které potřebujeme zpevnit. Jako když stavíme cihly. Nejprve musíme postavit první řadu, která bude dostatečně pevná a teprve potom, může přejít na stavbu řady druhé. Využívá se představa korzetu, kdy zapojujeme svaly břicha, zad a pánevního dna. K plynulosti pohybů slouží představa, že plaveme v čokoládě či v pudinku. Pilates se snaží představit tělo co nejjednodušeji, od lebky až po kostrč jako trup a končetiny.

 

Powerhouse, centrum síly

Někdy se můžeme setkat s názvem jako je prstenec síly či core. Toto centrum zahrnuje: břicho, bedra, hýždě a boky, tj. oblast pánve. Vytažením z kyčlí a představě korzetu se svaly v energetickém centru automaticky posilují a bedra jsou šetřena. Je zdůrazňováno tlačení na pupík k páteři, čímž jsou posíleny svaly kolem páteře a dosaženo ploché břicho. Důležité je při vtažení pupíku k páteři nezadržovat dech. Velmi pomáhá opět vizualizace, kdy si představíme závaží, které tlačí na břicho k páteři. Dýchá se do hrudníku, který se snažíme rozšířit do stran, a s výdechem se zatlačí ještě více proti páteři. Dýchání připomíná harmoniku.

 

Kontrola sebe sama

Pilates se dívá na tělo, jako na celek a z jeho středu vychází veškerá jeho síla. Dříve se tomuto cvičení říkalo také kontrologie. Je důležité se soustředit a provádět dané cviky s naprostou přesností jak pohybu, tak i dýchání, jedině tak je cvičení efektivní a účinné. Proto, když s pilatesem začínáme, nikdy bychom neměli cvičit sami jen s videem a knihou, ale vždy pod dohledem zkušeného instruktora.

 

 

Cviky v pilatesu

Celkem se vychází z 34 cviků, přičemž každý má přibližně cca 50-100 variant. Nejčastěji se cviky rozlišují pro začátečníky, pokročilé a velmi náročné cviky. Plno instruktorů pilates přirovnává tuto metodu ke cvičení tance, kdy říkají svým klientům, že se jej musí učit postupně. K tomu abychom mohli udělat jednotlivé cviky, musíme se nejprve správně naučit dostat se do určitých poloh. Pilates se cvičí bez hudby, právě proto, aby se klient mohl maximálně soustředit. Ale setkáme se v některých fitness, že používají i hudbu, a to především relaxační a uvolňující.

 

Názvy cviků jsou původně v angličtině, ale setkáte se i s jejich českými výrazy, které jsou mnohdy velmi nepřesné. Jen pro ukázku si uvedeme několik názvů cviků: Roll up (rolování páteře), Rolling like a ball (koulení jako míč), Saw (pila), Pelvic press (zvedání pánve do mostu), Swan dive (labuť) a plno dalších. Cviky se provádějí jak ve stoje, tak i vleže, podle druhu cviků. Základem je pilates cvičení na podložce nebo na speciálních strojích (například Reformer, Cadilac apod.).

 

 

Pomůcky při cvičení

Základní pomůckou je podložka. V dnešní době, ale instruktoři využívají i novějších pomůcek. Jedna z oblíbených pomůcek je Magic circle – magický kruh, který nahradil již zmíněnou obruč od sudu. Dále jsou to malé míče – Overbally, gumové pásy – Thera Bandy, látkové pásy s kapsami – Core Bandy, různé podložky ve tvaru válců či kvádrů. Zmíněné gumové pásy – Thera Bandy, jsou dále barevně rozděleny od nejlehčích pro začátečníky (béžová, žlutá, červená), obtížnější pro středně pokročilé (zelená, modrá), až pro nejobtížnější (černá, stříbrná a zlatá).

 

 

Propojení pilatesu s jinými druhy cvičení

Velmi často se pilates spojuje například s jógou, jedná se potom o jógalates. Jeho prvky a cviky se využívají ale i při cvičení bodyformingu, bosy a plno dalších skupinových cvičení. Velmi často se pilates učí i rehabilitační pracovníci a fyzioterapeuti.

 

 

Kouzlo pilatesu odhaleno

Pilates je tedy účinné a efektivní cvičení, které založil Josef H. Pilates a původně sloužilo pro tanečníky. Cvičení se zaměřuje na hloubkový stabilizační systém a vychází z centra těla z tzv. powerhouse, které posiluje. Pilates je výborným pomocníkem při únavě, ochablém svalstvu, stresu, svalovým dysbalancím.

 

Pomocí této metody budeme vnímat tělo úplně z jiného úhlu a lépe pochopíme funkci svalů a podpěrného systému. Pilates se pomalu stává každodenním chlebem více a více lidí, kteří pilates vyzkoušeli a okusili tak, co jím přináší toto cvičení na vlastní kůži. Stal se nejen lékem na různé zdravotní neduhy, ale i zábavou a uklidněním pro tělo a mysl.

 

Napsala Radka Martínková

 

Použitá literatura:

Bibi-Dresp Michaela: Velká kniha cvičení pilates – původní cviky pro všechny úrovně zdatnosti (Vydavatelství: Svojtka).

Gavin Joyce: Pilates – jak příjemně získat více energie, být pohyblivější a krásnější (Vydavatelství: Slovart).

Komentáře


Nový komentář mohou vložit pouze přihlášení uživatelé.
Banner

Nejnovější profily

AnonymousAnonymous16.08.2017
KamčaKamča01.01.2016
LucieS1711LucieS171107.02.2014
MartinVanaMartinVana06.12.2013

Nejnovější galerie

Milo 2013Milo30.08.2013
na dovolenéNale20.06.2013
ShybyMilo19.02.2013
ShybyMilo19.02.2013

Komentáře

CKD - cyklická ketogfit-kul • 24.07. 16:26

Hodnoty cukru jsou napsány v článku...

CKD - cyklická ketogVIET • 14.07. 22:44

je tedy limit kolik bych měl příjmout těch cukrů v ten carb up den ?

Bojové umění Pencak kihu • 30.06. 22:48

Ahoj, vím že je to už nějakou dobu co článek vyšel nic méně bych měl vážný zájem o nějaký seminář id

CKD - cyklická ketogfit-kul • 22.03. 15:13

6+2 - klidně ano, pohlídej si ketózu testem...

CKD - cyklická ketogEroll.61 • 17.03. 04:08

Dobrý den. Posiluji cca 6 let a vždy jsem jezdil sach. vlny. Z hlediska dodržování, únavy atd atd js

Návštěvnost webu

Online návštěvníků: 11 , registrovaných: 2