Se sportem ven do letního počasí! Na co si dát pozor?


Autor: fit-kul | 21.05.2013 18:49 | Komentářů: 0

Zima je už dávno pryč a zavítalo k nám i příjemné teplé počasí. Není nic příjemnějšího než si zpestřit trénink jakoukoliv sportovní aktivitou venku na sluníčku. Neměli bychom ale ztrácet hlavu, i tam na nás číhají jistá úskalí, na která je nutné dát si pozor.

 

1. Pitný režim

Optimální denní příjem tekutin se pohybuje přibližně kolem dvou litrů. Při sportu a zátěži obecně se doporučuje příjem tekutin zvýšit, takže jedná –li se o letní počasí, platí to pro nás dvojnásob. Voda v těle je nepostradatelnou složkou potřebnou pro život, a proto bychom na ní neměli v žádném případě zapomínat.

 

Nedostatek vody v těle se projevuje únavou celého organismu, pocitu unavení a ospalosti. Tělo nemůže dostatečně regenerovat a prodlužuje se tak doba, kdy nás ,,bolí“ svaly po zátěži. Nesprávným ,,zavlažováním“ svalů a celého těla si můžeme vyvolat až chronickou dehydrataci, která má již velmi vážné zdravotní komplikace. Řídíte-li se pocitem žízně, jste na správné cestě, jak si na tyto zdravotní komplikace zadělat.

 

Naopak správné dodržování pitného režimu nám zajistí svěží, vláčnou pleť, vitalitu, budeme odpočatí a budeme se cítit a vypadat lépe. Navíc podporujete metabolismus a napomáháte k pálení tuků.

 

 

 

2. Ochrana před sluncem

Po dlouhé a studené zimě je slunce příjemným balzámem pro naši duši, ale umí být také pěkně zákeřné. Slunce je mnohdy velmi agresivní vůči naší pokožce, která viděla naposledy před několika měsíci. Není tedy radno podceňovat opalovací krémy a raději je začít užívat dříve, než-li později.

Poslední dobou přibývá lidí, kteří trpí tzv. alergii na slunce. Projevuje se to zarudnutím pokožky, která může svědit či pálit. Nejprve se objeví ,,krupičky“, které se později slévají do velkých rudých fleků. Rozhodně to není nic příjemného při sportu či dovolené. Jediná obrana je dostatečný ochranný faktor opalovacího krému a postupné dávkování slunečního záření. Tedy postupně a pomalu.

 

 

3. Vyvážený pohyb a dostatečný strečink

Neměli bychom zapomínat, že naše tělo má více svalových partií, které bychom měli střídat, abychom docílili rovnoměrného a vyváženého výsledku. Je určitě perfektní, když letní měsíce jezdíte téměř každý den na kole, ale určitě byste neměli zapomenout posilovat například i ruce a dostatečně se protahovat, abyste nebyli ještě více zkrácení.

 

Jestliže jste byli zvyklí celou zimu chodit poctivě trénovat do fitcentra, nelučte se s ním na dva, na tři měsíce. Uspořádejte si sportovní aktivity tak, abyste alespoň jednou, dvakrát si šli opět zatrénovat do posilovny. Můžete být kreativnější a vymyslet jak spojit například trénink nohou s jízdou na kole, či posilování horní části těla s veslováním apod.

 

Velkým prohřeškem je nedostatečný strečink. V posilovně se celkem běžně protahujete po každé ,,odpracované“ sérii, nezapomínejte dělat totéž, i když necvičíte s činkami, ale například plavete. Nejenom cvičení, ale i pravidelný strečink je chleba každého sportovce.

 

 

 

4. Útoky na Váš jídelníček

Léto máme často spojené s grilováním, zmrzlinou a pití alkoholu při různých zahradních oslavách, nenechte se však vyvézt z míry a preferujte zdravější varianty. Grilování může být přece mnohem zdravější. Vyhrajte si s přípravou zeleniny, podávejte ji i místo pečiva. Taktéž příprava masa může být za asistence olivového oleje a zdravých bylinek. Osvěžit se můžete ledovým melounem či jiných chlazeným ovocem a zmrzliny se dají udělat domácí z kousků ovoce.

 

Alkohol je jeden z největších nepřátel sportu, má velmi nepříznivé účinky na naše tělo. Při nejmenším nás zásobuje cukry a zvyšuje naší chuť k jídlu. Proto je lepší se mu vyhnout obloukem. Bohužel i takové rady tipu, že bílé vínu je na štíhlou linii a pivo jsou jen vitamíny, jsou jen a jen holé nesmysly.

 

Na pozoru se mějte i před džusy, různými míchanými koktejly a sladkými nápoji obecně. Čistá pramenitá voda je nad zlato.

 

 

5. Spánková hygiena

Večery se prodlužují, venku je více světla a my jsme déle vzhůru, a co spánek? Kvalita spánku se v letních měsících rapidně zhoršuje. Je to tím, že je teplejší ovzduší a venku je více světla. Spánek je ale zásadní pro naši postavu a zdraví. Nemůžete hubnout ani přibírat na svalech, pokud nebudete mít dostatečný odpočinek a nedopřejete tělu spánek.

 

Vsaďte na pravidelnost, choďte spát ve stejnou dobu. Pokud Vám vadí více světla, využijte žaluzie a závěsy, abyste měli dostatečné pohodlí. Pokud je to možné, tak i ráno se snažte vstávat ve stejnou dobu, vyhnete se tak nepříjemnostem a únavě.

 

 

6. Úrazy a správná obuv

Zvýšení pozornosti a bezpečnosti není nikdy dost. Je nutné nepodceňovat chrániče na kolena, lokty a helmy. Určitě je také od věci než vyrazíte na kole či na bruslích, udělat jim servis a zkontrolovat jestli vše funguje.

 

Otázka úrazu se týká také přemáhání a přetažení se. Pokud jste půl roku nejezdili na kole, dejte si zprvu jen malý okruh s nižší rychlostí. A vždy myslete na to, že byste se měli nejprve zahřát, potom pořádně zatrénovat, a nakonec zvolit opět pomalejší uklidňující pohyb spojený se strečinkem.

 

Pro předcházení různých úrazů a zdravotních komplikací volte také správnou obuv. Jestliže jdete běhat do terénu, zkontrolujte si podrážku bot, jestli je dostatečně vysoká, měkká a pevná. Jen ten, kdo je dostatečně připraven, zdárně doběhne do cíle a vyhrává.

 

 

 

Na co tedy nezapomenout?

Než se vydáme trénovat ven nezapomeneme na lahev s vodu, namazat se opalovacím krémem, zkontrolovat vhodnou obuv a popřípadě zkontrolovat kolo, brusle apod.

 

Nenechme se odradit od klasické posilovny a udělejte si na ní alespoň jednou nebo dvakrát týdně čas. Sport si rozvrhněte rovnoměrně a nezapomeňte se protahovat.

 

Nenechte si nabourat Váš jídelníček a spánkový režim, Vaše zdraví je přece mnohem důležitější.

 

Napsala: Radka Martínková

Komentáře


Nový komentář mohou vložit pouze přihlášení uživatelé.
Banner

Nejnovější profily

AnonymousAnonymous16.08.2017
KamčaKamča01.01.2016
LucieS1711LucieS171107.02.2014
MartinVanaMartinVana06.12.2013

Nejnovější galerie

Milo 2013Milo30.08.2013
na dovolenéNale20.06.2013
ShybyMilo19.02.2013
ShybyMilo19.02.2013

Komentáře

CKD - cyklická ketogfit-kul • 24.07. 16:26

Hodnoty cukru jsou napsány v článku...

CKD - cyklická ketogVIET • 14.07. 22:44

je tedy limit kolik bych měl příjmout těch cukrů v ten carb up den ?

Bojové umění Pencak kihu • 30.06. 22:48

Ahoj, vím že je to už nějakou dobu co článek vyšel nic méně bych měl vážný zájem o nějaký seminář id

CKD - cyklická ketogfit-kul • 22.03. 15:13

6+2 - klidně ano, pohlídej si ketózu testem...

CKD - cyklická ketogEroll.61 • 17.03. 04:08

Dobrý den. Posiluji cca 6 let a vždy jsem jezdil sach. vlny. Z hlediska dodržování, únavy atd atd js

Návštěvnost webu

Online návštěvníků: 22 , registrovaných: 4