Jak dosáhnout toho, abyste přes Vánoce nepřibrali?


Autor: fit-kul | 17.12.2013 13:27 | Komentářů: 0

 

Známe to všichni, Vánoce jsou svátky klidu, pohody a míru, ale také neustálého přísunu kalorií. Často se pak stává, že po Novém roce nemůžeme dopnout kalhoty a ručička na váze poskočí o několik dílků dopředu. Je opravdu nutné každé Vánoce přibrat několik kilogramů, které pak budeme velice těžko dávat dolů? Dokážeme odolat všem těm dobrotám, které se nabízí? Navíc neustálé sezení u televizních pohádek naší postavě také příliš nepomůže. Je to jako začarovaný kruh, jak tedy z něho ven?

 

Vánoce nejsou o přejídání

Pamatujete si ještě na loňské vánoční svátky? Jak těžko jste se zbavovali tak snadno nabraných kil. Jak to letos změnit? Všechno je jen o vaší vůli. Existuje několik zásad, které když budete dodržovat, nemusíte se obávat, že přiberete. Přesto si můžete v určité míře dopřát vánoční cukroví i štědrovečerní večeři.

 

Nezapomínejte, že velmi zásadní roli hraje psychika. Když se budete dobře cítit po psychické stránce, všechno vám půjde snadněji. Máte několik možností, jak své Vánoce letos prožít.

 

Prožijte svátky aktivně

Jedním se zaručených tipů, jak letos nepřibrat je aktivní dovolená nebo aktivní zábava. Zkuste přes vánoční svátky vyrazit s partou nebo rodinou na hory. Budete lyžovat, sáňkovat nebo chodit po kopcích. Výdej energie bude tak vysoký, že si klidně můžete dopřát nějaké to cukroví nebo řízek se salátem bez výčitek. Nemusíte přeci strávit dva týdny před televizí a pojídat sladkosti. Naopak, na horách uděláte mnoho pro své zdraví, budete se cítit dobře a zároveň si odnesete spoustu nezapomenutelných zážitků. Díky pohybu si tak zpevníte svou postavu a možná budete překvapeni, když v lednu váha ukáže o něco méně, než tomu bylo na začátku prosince.

 

Pokud nepatříte mezi vášnivé lyžaře a sportovce vůbec, nemusíte mít obavy. Hory nejsou jen o lyžování a túrách. Můžete si dávat jen krátké procházky, využívat hotely, které disponují spa a wellness nebo sáňkovat. Možností je opravdu mnoho. Jestliže vás však hory nelákají vůbec, i pro vás máme řešení.

 

Ani doma nemusíte celé vánoční svátky zahálet. Procházky krásně nasvíceným a nazdobeným městem umocní ještě více vánoční atmosféru. Pokud bydlíte v panelovém domě, zkuste vynechat výtah a vyjít si schody. Stačí malý pohyb, neboť i ten se počítá. Pokud máte malé děti, tak si můžete užívat společných aktivit. Například zajít na bruslení, koulovat se ve sněhu (pokud nějaký bude) nebo využít jiných fyzických aktivit. S dětmi je to vždy jednodušší, neboť ti mají energie na rozdávání. Když si dopřejete dostatek pohybu, nemusíte si odepírat pár vanilkových rohlíčků. Naopak, potřebujete doplnit energii. Ovšem všeho s mírou.

 

Jídlo nakupujte s rozmyslem

Je to logické, co doma nemáte, to nebudete jíst. Čím víc se zásobíte různými dobrotami, tím hůře budete odolávat. Samozřejmě pokud nežijete sami, je to složitější. Musíte brát ohled i na ostatní členy rodiny. Je tedy dobré, předem si naplánovat, co budete vařit, jaké jídlo nakoupíte. Snažte se kombinovat nezdravé potraviny s těmi zdravými, aby to bylo vyvážené. V praxi to znamená, že ke štědrovečerní večeři bude řízek a obalovaná ryba, nicméně zkuste odlehčenou variantu bramborového salátu. Místo majonézy použijte bílý jogurt, méně solte.

 

Pečte jen tolik cukroví, které opravdu sníte. Samozřejmě podle počtu rodinných příslušníků a návštěv, které se u vás během svátků zastaví. Zkuste se zbavit českého zlozvyku, který nás nutí péct nadmíru cukroví. Čím více druhů budete mít, tím jste lepší hospodyňka? Tak tohle už dávno neplatí, naopak. Čím více cukroví bude na talíři, tím menší šanci budete mít odolávat. Pečte tedy jen pár druhů, které víte, že chutnají všem.

 

Vařit a péct! Ano, ale zdravě

Pokud vás pečení a vaření baví, nemusíte se toho vzdávat. Naopak, dobrého jídla je vždy třeba. Ovšem zkuste hledat zdravější alternativy a každé jídlo doplňte bohatým zeleninovým salátem. Nezapomeňte, že stačí vyměnit jen několik přísad za zdravější verzi a na chuti jídla to téměř nepoznáte, ovšem nebude vám těžko, protože nutriční hodnota bude mnohem výraznější.

 

Nedokážete si odepřít smaženého kapra nebo obalovaný řízek? A bramborový salát je pochoutka, na kterou jste se těšili celý rok? Nebojte se, nemusíte si to odepírat. Zkuste pár jednoduchých triků. Kapra můžete péct nasucho na pečícím papíru, neboť kapr je tučný sám o sobě dost. Není třeba přidávat další tuk. S bramborovým salátem si poradíte snadno, jak už bylo výše psáno, stačí jen nahradit majonézu a šetřit se solí.

 

Při pečení vánočního cukroví lze také velmi snadno nahradit pár základních ingrediencí. Použijte místo hladké mouky, které neobsahuje žádné podstatné živiny, mouku špaldovou nebo celozrnnou. Menším množstvím másla také nic nezkazíte.

 

Nevynechávejte jídlo

Velkou chybou bývá, když vynecháme jedno jídlo s myšlenkou, že nám alespoň více vyhládne na další chod. Svému tělu tak připravíme pořádný šok. Jen si to zkuste představit, máte prázdný žaludek a najednou do něho nandáte například kachnu s knedlíky a zelím. Protože máte pocit obrovského hladu, sníte tak mnohem větší porci. A výsledek? Celé odpoledne vám bude těžko, bude vás tlačit žaludek. Ideální cesta je úplně jiná. Nesmíme nechat své tělo vyhladovět. Mnohem zdravější je jíst často a po menších porcích. Proto si rozhodně neodpírejte snídani a dokonce ani lehkou svačinu, k obědu vám pak bude bohatě stačit poloviční porce.

 

Nezapomínejte na tekutiny

Konzumaci tučných a těžkých jídel bychom měli prokládat zvýšenou spotřebou vody nebo neslazených čajů. V zimě člověk nemá tak velkou potřebu pít, jako například v letních dnech, ovšem i tak bychom neměli zapomínat na pravidelný přísun tekutin. Pití neslazených nápojů je také určitá forma hubnutí. Z těla se tak odplaví škodlivé látky. Pití je tedy základ každého dne, minimálně 2 až 3 litry.

 

Vyhněte se alkoholu

Přípitky a bujaré oslavy k svátkům nepochybně patří. Nicméně je třeba brát v úvahu skutečnost, že ve většině alkoholických nápojů je velké množství kalorií. Proto je lepší připít si jen symbolicky nebo zvolit sklenku vína.

 

Vyzkoušejte alespoň některé z výše uvedených rad. Uvidíte sami, že budete o svátcích v lepší kondici, než tomu bylo v minulých letech. Navíc se nebudete muset trápit dietami po Novém roce. Úplně se vyhnete pocitu těžkého žaludku z přejídání. Vánoce přeci nejsou jen o jídle a sledování televizních pořadů, které znáte zpaměti. Zkuste je prožít mnohem lépe, existuje mnoho aktivit, které můžete společně s přáteli nebo rodinou vyzkoušet.  

 

Napsala Martina Richterová

Autor foto: Matthias Rhomberg, Wikimedia Commons

Komentáře


Nový komentář mohou vložit pouze přihlášení uživatelé.
Banner

Nejnovější profily

AnonymousAnonymous16.08.2017
KamčaKamča01.01.2016
LucieS1711LucieS171107.02.2014
MartinVanaMartinVana06.12.2013

Nejnovější galerie

Milo 2013Milo30.08.2013
na dovolenéNale20.06.2013
ShybyMilo19.02.2013
ShybyMilo19.02.2013

Komentáře

CKD - cyklická ketogfit-kul • 24.07. 16:26

Hodnoty cukru jsou napsány v článku...

CKD - cyklická ketogVIET • 14.07. 22:44

je tedy limit kolik bych měl příjmout těch cukrů v ten carb up den ?

Bojové umění Pencak kihu • 30.06. 22:48

Ahoj, vím že je to už nějakou dobu co článek vyšel nic méně bych měl vážný zájem o nějaký seminář id

CKD - cyklická ketogfit-kul • 22.03. 15:13

6+2 - klidně ano, pohlídej si ketózu testem...

CKD - cyklická ketogEroll.61 • 17.03. 04:08

Dobrý den. Posiluji cca 6 let a vždy jsem jezdil sach. vlny. Z hlediska dodržování, únavy atd atd js

Návštěvnost webu

Online návštěvníků: 7 , registrovaných: 2