Vše co jste potřebovali vědět o glutaminu


Autor: fit-kul | 05.07.2011 00:00 | Komentářů: 2

Glutamin je nejčastěji se vyskytující aminokyselinou v lidském těle. Naše svaly jsou tvořeny z více než 55% právě touto aminokyselinou a nejen proto se v posledních letech věnuje tolik pozornosti dodatečné suplementaci touto téměř „zázračnou“ aminokyselinou

 

 

Funkce glutaminu v proteosyntéze

Pří nízké hladině glutaminu se ostatní aminokyseliny přeměňují na glutamin, aby byli přístupné pro proteosyntézu. Pokud je hladina glutaminu v těle dostatečně vysoká, nejsou ostatní aminokyseliny katabolizovány. Vysoká hladina glutaminu tak nejenom chrání ostatní aminokyseliny, ale existují také důkazy, že zabraňuje tělu v odbourávání svalové tkáně, která by sloužila jako zdroj aminokyselin - z tohoto důvodu je glutamin řazen mezi antikatabolické látky.

 

 

 

Další funkce glutaminu v organismu

Glutamin má také schopnost zvyšovat hladinu růstového hormonu (HGH) v těle. Podle jedné studie již 2g glutaminu můžou výrazně zvýšit hladinu HGH v krvi. Výzkumy potvrdily také pozitivní vliv na přirozenou imunitu organismu a rychlejší regeneraci svalstva po zátěži. Glutamin dokáže velmi efektivně odstraňovat amoniak (pro organismus vysoce toxický již v nepatrné koncentraci) z těla.

 

Dávkování glutaminu

Glutamin je bezpečným doplňkem sportovní výživy - ale i přesto by se měla dodržovat určitá pravidla. Všeobecně se nedoporučuje dlouhodobé užívání dávek větších než 0,4g/1kg hmotnosti, což by pro 80kg sportovce znamenalo denní dávku asi 32g L-glutaminu.

Ideální rozdělení dávek:

 

netréninkové dny: ráno nalačno nebo spolu s ranním koktejlem (cca 5-8g)

                             večer před spánkem (5-8g)

 

tréninkové dny: ráno nalačno nebo spolu s ranním koktejlem (cca 5-8g)

                          těsně po tréninku (10g)

                          večer před spánkem (5-8g)

 

Výhody glutaminu

  • jako možný zdroj energie
  • hraje roli v antikatabolismu
  • zvyšuje hladinu HGH v krvi
  • podporuje imunitní systém
  • rychlá obnova energetických zásob po výkonu
  • podporuje buněčnou regeneraci a růst
  • zlepšuje paměť
  • podporuje buněčnou rehydrataci
  • reguluje hladinu amoniaku v krvi
  • snižuje chuť na sladké
  • proti pálení žáhy

 

 

Glutamin je jeden z mála doplňků výživy, který opravdu funguje a jeho dodatečná suplementace má výzkumem potvrzené opodstatnění.

 

 

Zdroje:

Phil Embleton a Gerard Thorne: Suplementy ve výživě. Svět kulturistiky, 1998

RnDr. Petr Fořt Csc.: Zdraví a potravní doplňk. Ikar, 2005, 1. vyd.   

Komentáře


Nový komentář mohou vložit pouze přihlášení uživatelé.
Banner

Nejnovější profily

AnonymousAnonymous16.08.2017
KamčaKamča01.01.2016
LucieS1711LucieS171107.02.2014
MartinVanaMartinVana06.12.2013

Nejnovější galerie

Milo 2013Milo30.08.2013
na dovolenéNale20.06.2013
ShybyMilo19.02.2013
ShybyMilo19.02.2013

Komentáře

CKD - cyklická ketogfit-kul • 24.07. 16:26

Hodnoty cukru jsou napsány v článku...

CKD - cyklická ketogVIET • 14.07. 22:44

je tedy limit kolik bych měl příjmout těch cukrů v ten carb up den ?

Bojové umění Pencak kihu • 30.06. 22:48

Ahoj, vím že je to už nějakou dobu co článek vyšel nic méně bych měl vážný zájem o nějaký seminář id

CKD - cyklická ketogfit-kul • 22.03. 15:13

6+2 - klidně ano, pohlídej si ketózu testem...

CKD - cyklická ketogEroll.61 • 17.03. 04:08

Dobrý den. Posiluji cca 6 let a vždy jsem jezdil sach. vlny. Z hlediska dodržování, únavy atd atd js

Návštěvnost webu

Online návštěvníků: 8 , registrovaných: 3