Protizánětlivá dieta


Autor: fit-kul | 15.11.2011 22:46 | Komentářů: 0

Protizánětlivá dieta je jeden ze způsobů stravování, jehož hlavní myšlenkou je předejít možnému vzniku neurodegenerativních onemocnění jako je Alzheimerova či Parkinsonova choroba, ale i rakoviny.

 

Protizánětlivá dieta je založena na tom, že mnoho dlouhodobých zdravotních problémů a vážných nemocí je způsobeno chronickými záněty a oslabeným imunitním systémem. Jako příklad může sloužit syndrom dráždivého tračníku (SDT). Jedná se o poruchu imunitního systému, kdy receptory ve střevech vyhodnocují prakticky veškerou potravu jako alergeny (příliš aktivní imunitní sytém). SDT je jeden z nejčastějších zažívacích/střevních potíží, často spojený s otoky a záněty.

 

Příliš aktivní imunitní systém doslova „útočí“ na vlastní tělo, což má za následek poškozování tkáně. A poškozená tkáň uvolňuje chemické látky, které následně způsobují záněty. Při těchto procesech si člověk neuvědomuje žádnou bolest až do doby, kdy se začnou projevovat příznaky onemocnění.

 

Lékaři se shodují, že správná dieta může pomoci dlouhodobě snížit různé zdravotní problémy. Chci jenom dodat, že tato dieta nemá za hlavní cíl snížení tělesné hmotnosti, ale posílit celkové zdraví člověka – i když poskytuje více vyváženou stravu, což snižuje chuť na sladké a v konečném důsledku může znamenat právě snížení tělesné hmotnosti.

 

 

Protizánětlivý dietní plán stravování:

Jezte hodně potravin, u kterých je prokázáno, že pomáhají redukovat různé záněty:

 

  • Tučné ryby jako je makrela, losos, sardinky – obsahují omega-3 mastné kyseliny, které redukují záněty
  • Čerstvé ovoce a zelenina – obsahují antioxidanty, které omezují aktivitu kyslíkových radikálů
  • Luštěniny – hrách, fazole, čočka, sója – podpora činnosti trávící soustavy
  • Koření – kurkuma, zázvor, máta, tymián, petržel, česnek
  • Vláknina

 

 


„ Zdá se, že tyto potraviny tlumí výrobu chemických látek, které spouštějí zánětlivé procesy. Je to jeden z faktorů, spolu s genetickými předpoklady a dalšími návyky jako je kouření, který může mít vliv na záněty a pravděpodobnost propuknutí různých onemocnění. Riziko vzniku zánětů se snižuje spolu s redukcí tukových zásob.“

Prof. Philip Calder, Univerzita v Southamptonu


 

 

 

Vyhněte se konzumaci těchto potravin, které podporují vznik zánětů:

 

  • Transmastné kyseliny – koláče, sušenky, koblihy, smažené výrobky aj.
  • Nasycené tuky – tučné maso, mléčné výrobky
  • Uzeniny – vysoký obsah soli a různých chemikálií
  • Rafinované sacharidy – bílý chléb, rohlíky
  • Omega-6 mastné kyseliny – zvýšený příjem z jídel rychlého občerstvení

 

V jiných studiích, kde se zkoumal vliv protizánětlivých léků jako je ibuprofen, bylo prokázáno, že mají vliv na snížení rychlosti rozvoje Alzheimerovy choroby. Kromě toho, výzkum na Kolumbijské univerzitě v New Yorku ukázal, že konzumace většího množství rybího oleje a zeleniny snižuje u lidí, kteří již trpí mírnou ztrátou paměti, riziko dalšího rozvoje demence.

 

Jiné studie ukázaly, že některé protizánětlivé léky zabránily rozvoji nádorů u lidí s rakovinou tlustého střeva a konečníku (kolorektální karcinom). Správné množství konzumovaných omega mastných kyselin je považováno za nezbytnost v každé protizánětlivé stravě.

 

 

Zdroje:

soton.ac.uk

columbia.edu

wikipedia.com

Komentáře


Nový komentář mohou vložit pouze přihlášení uživatelé.
Banner

Nejnovější profily

AnonymousAnonymous16.08.2017
KamčaKamča01.01.2016
LucieS1711LucieS171107.02.2014
MartinVanaMartinVana06.12.2013

Nejnovější galerie

Milo 2013Milo30.08.2013
na dovolenéNale20.06.2013
ShybyMilo19.02.2013
ShybyMilo19.02.2013

Komentáře

CKD - cyklická ketogfit-kul • 24.07. 16:26

Hodnoty cukru jsou napsány v článku...

CKD - cyklická ketogVIET • 14.07. 22:44

je tedy limit kolik bych měl příjmout těch cukrů v ten carb up den ?

Bojové umění Pencak kihu • 30.06. 22:48

Ahoj, vím že je to už nějakou dobu co článek vyšel nic méně bych měl vážný zájem o nějaký seminář id

CKD - cyklická ketogfit-kul • 22.03. 15:13

6+2 - klidně ano, pohlídej si ketózu testem...

CKD - cyklická ketogEroll.61 • 17.03. 04:08

Dobrý den. Posiluji cca 6 let a vždy jsem jezdil sach. vlny. Z hlediska dodržování, únavy atd atd js

Návštěvnost webu

Online návštěvníků: 14 , registrovaných: 4