Psyllium jako dar přírody


Autor: fit-kul | 06.02.2014 21:21 | Komentářů: 0

 

Možná už jste někdy něco slyšeli nebo četli psylliu, o co se ale vlastně jedná? A proč je psyllium tak opěvované? Fitkul.cz Vám dá odpovědi i na tento dar přírody.

 

Psyllium neboli jitrocel indický

Jitrocel indický /Platagoovata/ je, jak již název napovídá, rostlinka z Indie, nalézá se ale také v Pákistánu, Iráku či Austrálii. Určitě jste se s tímto jitrocelem již setkali, a to pod názvem psyllium. Potkat jste ho mohli například v obchodech zdravé výživy či v obchodech se sušeným ovocem. K dostání je samozřejmě také v jakékoliv lékárně. Psyllium je většinou prodávaný vážený v sáčku, jelikož jde o jemná a sypká obaly semen. K čemu je tedy takový jitrocel vlastně dobrý? Odpověď se již sama nabízí, jedná se o velice koncentrovanou vlákninu - rozpustnou.

 

Vláknina

Rozpustná vláknina, pro kterou je psyllium tak bohaté, má znamenitou vlastnost, že absorbuje vodu. Pomocí této vlastnosti, jitrocel indický udržuje střeva v pohybu a zároveň tak chrání před zácpou. Vláknina je ideální prevence také proti onemocnění střev. Vstřebávání vody navozuje pocit sytosti a snižuje kyselost žaludku. Vláknina je hlavní zbraní proti rakovině střev, která je jednou z nejzávažnější v České republice, reguluje hladinu cukru v krvi. Právě pro všechny tyto zmíněné důvody se také vláknina doporučuje při redukci váhy, lidem trpícím cukrovkou, sportovcům a všem příznivcům zdraví.

 

Účinky vlákniny v kostce

  • Snížení rizika rakoviny střev.
  • Stabilizace hladiny krevního cukru.
  • Pomocník při redukci váhy.
  • Regulace vstřebávání tuků a cholesterolu v tenkém střevě.
  • Detoxikační a očistné účinky.
  • Podpora metabolismu.
  • Zabraňuje vzniku zácpy a pomáhá k pravidelnosti zažívání našeho trávící traktu.

 

Denní dávka vlákniny

Doporučená denní dávka je 25-30 g vlákniny. V reálu se většinou k těmto číslům ani nepřiblížíme. Pokud nejsme zvyklí konzumovat toto množství a zároveň to chceme napravit, měli bychom zvolit mírnou cestu postupného zvyšování. Předejdeme tak nepříjemnému šoku pro náš organismus. Psyllium je ideální konzumací vlákniny také proto, že se dá dobře vážit a my můžeme mít lepší přehled, než z jiných potravin, které sice vlákninu také obsahuje, ale přece jen se hůře počítá. Vlákninu nalezneme ale i v obilovinách, ovesných vločkách, celozrnném pečivu, zelenině a ovoci.

 

Jak konzumovat Psyllium?

Psyllium je sypký a dá se s ním skvěle pracovat. Doporučuje se ráno na lačno, buď do sklenice s vodou, anebo do jogurtu, kdy nám bude velmi připomínat müsli. Jitrocel indický, má tendenci ,,nabobtnávat“ již ve vodě, můžeme chvilku před konzumací počkat. Počkáme-li vytvoří se jakoby gel. Někteří lidé si jej dávají do sladší šťávy, čaje, džusu či si ho přimíchávají do ovesné kaše apod. Ve fantazii se meze nekladou. Časové doporučení je přibližně 30 minut před jídlem, a to jednu až dvě lžičky. Jen pro představu váhy, je to přibližně 2,5 – 5 g. Ranní konzumace psyllia navozuje pocit sytosti a naplnění žaludku a předchází k různým chuťovým výkyvům. Účinky psyllia se dostavuje zhruba po 8 až 12 hodinách. Když si na psyllium alespoň trochu zvykneme, můžeme si jej přidávat také večer, tak abychom pokryli dávku vlákniny. Při zařazení této látky do jídelníčku je nutné si uvědomit několik faktů:

 

  1. Psyllium je DOPLNĚK STRAVY, tudíž nenahrazuje žádnou denní porci jídla.
  2. Jelikož absorbuje vodu, je velmi nutné dodržovat PITNÝ REŽIM. Dokonce doporučuje zvýšit příjem tekutin, a to především čisté pramenité vody. Podpoříte tím také metabolismus a lepší práci střev.
  3. Psyllium neobsahuje žádný LEPEK, je vhodný i pro lidi, kteří jej špatně snáší.
  4. NEDRÁŽDÍ žaludeční ani střevní sliznice, není proto nebezpečný jako například projímadla.
  5. V žádném případě NENÍ konzumace NÁVYKOVÁ.
  6. Pro svůj VYSOKÝ OBSAH VLÁKNINY rozpustné je velmi vhodná také pro VEGANY A VEGETARIÁNY.
  7. Psyllium je v České republice TESTOVÁNO v laboratořích a v rámci mikrobiologie, proto se nemusíte obávat jakýkoliv pomluv či strachu z bakteriálních hrozeb.
  8. Psyllium působí jako KARTÁČ na naše střeva, pokud jsme na střeva choulostiví, pozorně čteme příbalové letáky.
  9. Nepřesahujeme DENNÍ DÁVKOVÁNÍ.

 

Nejvyšší doporučené dávkování

U dospělého člověka je nejvyšší doporučená dávka 5 čajových lžiček. Pro těhotné ženy jen 1 čajová lžička, u kojící matky to je 1,5 čajové lžičky. Malé děti od 3 let mohou psyllium také konzumovat, jen ale 1 čajovou lžičku, nejlépe například přimíchanou do kaše. Pro děti do 3 let se konzumace této vlákniny nedoporučuje.

 

Jak to chutná?

Jitrocel indický má neutrální chuť, proto je tak variabilní jako příměs do různých pokrmů a nápojů. Může se použít jak do sladkých nápojů, kaší, tak i do slaných polévek špenátu apod. Může se ovšem stát, že nám tato varianta nebude až tolik vyhovovat, co se týká chuti. Ale i pro takové jazýčky je zde řešení. Psyllium je totiž k dostání také v různých variacích a příchutí. Například s příchuti melounu, citronu, aloe vera, kaktusu, ale i pomeranče nebo fíky. Je opravdu z čeho vybírat a jak si konzumaci vlákniny zpříjemnit.

 

Kdy se psyllium nedoporučuje

Psyllium nelze užívat při náhlých břišních příhodách, jako například neprůchodnosti střev, zánětu slepého střeva, pobřišnice, kýly, zánětu slinivky břišní. To znamená, pokud se dostaví náhlá bolest břicha, či pocit zvracení raději se vláknině vyhněte. Určitě není dobré zařadit psyllium do svého jídelníčku ihned po různých operacích v oblasti břišní. Jak jsme již zmínili potřebu tekutin při braní vlákniny, je nutné být opatrný, pokud budeme trpět dehydratací. Ani totiž při dehydrataci organismu se nedoporučuje konzumovat tuto vlákninu.

 

Novinka sušenky s psylliem

Pro ty co rádi mlsají, si výrobci psyllia připravili opravdovou lahůdku, sušenky s psylliem. Sušenky obsahuje psyllium, pšeničné klíčky a celozrnnou mouku. Mají snížený obsah cukru, jsou tím pádem ideálním partnerem ke kávě či na svačinku.

 

Psyllium tablety

Může se stát, že nám psyllium prostě nebude chutnat. I přesto nezavřete nad jeho blahodárnými účinky, je možné jej brát v tabletách, které mají stejné účinky. Tablety jsou zajímavou alternativou, pokud nemáme příliš času nebo fantazie s psylliem pracovat.

 

Psyllium pro tělo a duši

Psyllium nám pomůže najít harmonii a dodá nám potřebnou vlákninu, která je pro nás nezbytná a její nedostatek fatální. Jeho očistné účinky nám přinesou čistotu organismu a posílí naše zdraví. Čistota organismu je více než půl zdraví. Fitkul.cz svojí denní dávku vlákniny již dostal, a jak jste na tom Vy?

 

Napsala Radka Martínková

Zdroj: www.drpopov.cz

Autor foto: Bastique (Cary Bass), Wikimedia Commons

Komentáře


Nový komentář mohou vložit pouze přihlášení uživatelé.
Banner

Nejnovější profily

AnonymousAnonymous16.08.2017
KamčaKamča01.01.2016
LucieS1711LucieS171107.02.2014
MartinVanaMartinVana06.12.2013

Nejnovější galerie

Milo 2013Milo30.08.2013
na dovolenéNale20.06.2013
ShybyMilo19.02.2013
ShybyMilo19.02.2013

Komentáře

CKD - cyklická ketogfit-kul • 24.07. 16:26

Hodnoty cukru jsou napsány v článku...

CKD - cyklická ketogVIET • 14.07. 22:44

je tedy limit kolik bych měl příjmout těch cukrů v ten carb up den ?

Bojové umění Pencak kihu • 30.06. 22:48

Ahoj, vím že je to už nějakou dobu co článek vyšel nic méně bych měl vážný zájem o nějaký seminář id

CKD - cyklická ketogfit-kul • 22.03. 15:13

6+2 - klidně ano, pohlídej si ketózu testem...

CKD - cyklická ketogEroll.61 • 17.03. 04:08

Dobrý den. Posiluji cca 6 let a vždy jsem jezdil sach. vlny. Z hlediska dodržování, únavy atd atd js

Návštěvnost webu

Online návštěvníků: 12 , registrovaných: 2