Bolest zad


Autor: fit-kul | 01.09.2011 11:20 | Komentářů: 0

 

Bolest bederní páteře je jednou z nejčastějších bolestí zad. S bolestmi zad se setkalo alespoň jednou v životě až 80% lidí a jsou častější i než bolest hlavy.

 

 

Příčiny bolesti zad

Bolest bederní části zad je obvykle způsobena oslabenými zádovými a břišními svaly. Svaly a vazy drží obratle ve správné poloze. Obratle jsou segmenty kostí tvořící páteř, kterou prochází mícha. Když jsou tyto svaly a vazy oslabené či namožené, páteř ztrácí svoji stabilitu, což vede k bolesti a ztuhlosti. Vzhledem k tomu, že z míchy směřují nervy do celého těla, problémy se zády mohou vést k bolesti nebo slabosti v téměř jakékoliv části těla.

 

K bolesti zad může dojít, pokud vaše práce vyžaduje zvedání či přenášení těžkých předmětů nebo pokud trávíte spoustu času sezením, stáním nebo v předklonu. A samozřejmě bolest zad může být způsobena nesprávným či namáhavým cvičením.

 

Lidé, kteří mají nadváhu, velmi často trpí bolestmi zad, protože jsou jejich zádové svaly a vazy mnohem více zatěžovány. Artritické a některé vrozené či degenerativní onemocnění může také způsobovat bolestivost zad.

 

Bolesti zad doprovázené ztrátou kontroly močového měchýře nebo střev, potížemi s pohybem nohou, znecitlivění či mravenčení v rukou a nohou může být známkou zranění páteře a nervů, které vyžaduje okamžitou lékařskou péči.

 

 

Příznaky bolesti zad

  • náhlá a ostrá bolest v zádech
  • možné otoky a podlitiny v oblasti bolesti
  • obtíže při pohybu – ohýbání dopředu, do strany nebo narovnání se
  • silné bolesti hlavy
  • špatná citlivost

 

 

Bolest může být nepřetržitá nebo k ní docházet pouze v určitých pozicích. Může k ní docházet při zakašlání, kýchnutí, ohýbání či sezením na záchodě. Bolest se můžete cítit jen v jednom místě nebo se může rozšiřovat do dalších oblastí, nejčastěji do hýždí či zadní strany stehna (hamstringy).

 

 

Léčba bolesti zad

  • po počátečním zranění je vhodné přikládání teplých obkladů, či koupel v horké vodě
  • odpočinek v posteli na tvrdé matraci, často pomáhá ležet na zádech se zvednutými koleny nebo na boku s ohnutými koleny
  • aplikace speciálních gelů či mastí na bolestivé místo, které prokrvují tkáň a zároveň obsahují i tišící složky
  • pravidelné cvičení (jóga, strečink, posilovna - posilnění svalů a vazů)
  • masáže
  • nošení bederního pásu či korzetu pro podporu zad

 

 

Kdy se mohu vrátit ke sportovním činnostem?

Cílem každého rehabilitačního programu je vrátit se k normální činnosti či ke sportu co nejdříve a přitom bezpečně. Ale, když se vrátíte příliš brzy, můžete své zranění pouze zhoršit, což může vést až k trvalému poškození. Každý se zotavuje ze svého zranění po různě dlouhou dobu. Obecně platí, že čím déle trpíte příznaky bolesti, tím déle bude trvat vaše případné zotavení.

 

Je velmi důležité, abyste bolest/zranění zad úplně vyléčili, než se opět vrátíte ke sportování. Musíte být schopni bez projevů bolesti cvičit ve stejném rozsahu pohybu, který jste měli před zraněním.

 

 

Co mohu udělat, abych zabránil bolesti bederní páteře?

Můžete snížit zátěž na záda pomocí následujících rad:

 

  • netlačte objemné a těžké předměty rukama, otočte se opřete se zády a tlačte nohama – napětí přebírají nohy místo zad
  • pokaždé když sedíte tlačte záda proti opěradlu židle – nehrbte se!
  • při zvedání těžkého předmětu ze země se pokrčte v kolenou („čupněte“ si) a snažte se držet záda rovná – zvedejte váhu nohama
  • když něco nesete, mějte to blízko tělu (paže ohnuté)
  • pokud dlouho stojíte postavte jednu nohu na něco vyvýšeného – to udržuje rovná záda
  • ohýbejte kolena, když se předkláníte
  • seďte blízko pedálů, když řídíte, používejte bezpečnostní pásy a tvrdé opěrky
  • když jdete spát, lehněte si na bok s ohnutými koleny (můžete mezi kolena dát menší polštář)
  • umístěte polštář pod kolena, když spíte na zádech

 

 

Pro odpočinek vašich zad zůstaňte minimálně 5 minut v této poloze:

  • lehněte si na záda, pokrčte kolena a přitáhněte si jednu nohu až k hrudníku a chvíli tak setrvejte a poté vystřídejte nohy (při přitahování kolen k hrudníku držet nohu spíše za spodní část stehna – za hamstringy)
  • lehněte si na záda, dejte si polštář pod zadní stranu krku, pokrčte kolena od 90stupňového úhlu a položte nohy na židli

 

 

Úleva od bolesti zad:

 

 

 

 

 

 

Zdroj videa:

youtube.com

Komentáře


Nový komentář mohou vložit pouze přihlášení uživatelé.
Banner

Nejnovější profily

AnonymousAnonymous16.08.2017
KamčaKamča01.01.2016
LucieS1711LucieS171107.02.2014
MartinVanaMartinVana06.12.2013

Nejnovější galerie

Milo 2013Milo30.08.2013
na dovolenéNale20.06.2013
ShybyMilo19.02.2013
ShybyMilo19.02.2013

Komentáře

CKD - cyklická ketogfit-kul • 24.07. 16:26

Hodnoty cukru jsou napsány v článku...

CKD - cyklická ketogVIET • 14.07. 22:44

je tedy limit kolik bych měl příjmout těch cukrů v ten carb up den ?

Bojové umění Pencak kihu • 30.06. 22:48

Ahoj, vím že je to už nějakou dobu co článek vyšel nic méně bych měl vážný zájem o nějaký seminář id

CKD - cyklická ketogfit-kul • 22.03. 15:13

6+2 - klidně ano, pohlídej si ketózu testem...

CKD - cyklická ketogEroll.61 • 17.03. 04:08

Dobrý den. Posiluji cca 6 let a vždy jsem jezdil sach. vlny. Z hlediska dodržování, únavy atd atd js

Návštěvnost webu

Online návštěvníků: 10 , registrovaných: 3