Role výživy v ochraně před osteoporózou


Autor: fit-kul | 23.01.2012 17:24 | Komentářů: 0

 

Osteoporóza je podmíněna především geneticky a proto by se ohrožené skupiny obyvatel  měly zaměřit na prevenci, tj. výživu a tělesný pohyb.

 

Osteoporózou se označuje takový úbytek kostní tkáně, který zvyšuje riziko zlomenin pětkrát. Zdraví kostí je ovlivněno geneticky  (z 60-75 %), aktivitou pohlavních hormonů u žen, tělesnou aktivitou a výživou (spolu 30-40 %, výživě se přisuzuje 20 % vliv).

 

Výživa by měla zajistit dostatečný přívod vápníku, tj. 800 – 1500 mg denně. Kostní hmota vzniká do asi 20-22 let,  do cca 35 let se obsah vápníku v kostech stabilizuje a poté ubývá vápníku 0,5-1,5 % ročně. Rychlost úbytku kostní hmoty je u žen po menopauze výrazně rychlejší, senioři obou pohlaví jsou na tom  po 75 letech zhruba stejně.

 

Náklady na léčbu následků osteoporózy, zlomenin krčku stehenní kosti, obratlů a předloktí, byla v r. 2000 odhadnuta v Evropě na 32 mld. eur, náklady pro rok 2050 se odhadují na 77 mld. eur.

 

Proto je důležitá prevence, tedy dostatečný přívod využitelného vápníku, tělesný pohyb, dostatek vitaminu D (zajišťovaný u seniorů v zimním období doplňky stravy), vitaminů K, B6 a C.

 

Problematická je vyšší spotřeba soli (sodík omezuje vstřebávání vápníku), role rostlinných estrogenů je minoritní. Role inulinu v prevenci osteoporózy je zatím ve fázi výzkumu. Negativem je rovněž nízký příjem bílkovin, protože to vede k narušení  mikrostruktury a pevnosti kostí. Za hlavní zdroj vápníku se považuje mléko a mléčné výrobky; vysokým obsahem vápníku disponují také sardinky, ořechy, některé zeleniny a mák, ale tento vápník je hůře využitelný vzhledem k jeho chemické vazbě.

 

Zdroj:

ÚZEI

agronavigator.cz

Komentáře


Nový komentář mohou vložit pouze přihlášení uživatelé.
Banner

Nejnovější profily

AnonymousAnonymous16.08.2017
KamčaKamča01.01.2016
LucieS1711LucieS171107.02.2014
MartinVanaMartinVana06.12.2013

Nejnovější galerie

Milo 2013Milo30.08.2013
na dovolenéNale20.06.2013
ShybyMilo19.02.2013
ShybyMilo19.02.2013

Komentáře

CKD - cyklická ketogfit-kul • 24.07. 16:26

Hodnoty cukru jsou napsány v článku...

CKD - cyklická ketogVIET • 14.07. 22:44

je tedy limit kolik bych měl příjmout těch cukrů v ten carb up den ?

Bojové umění Pencak kihu • 30.06. 22:48

Ahoj, vím že je to už nějakou dobu co článek vyšel nic méně bych měl vážný zájem o nějaký seminář id

CKD - cyklická ketogfit-kul • 22.03. 15:13

6+2 - klidně ano, pohlídej si ketózu testem...

CKD - cyklická ketogEroll.61 • 17.03. 04:08

Dobrý den. Posiluji cca 6 let a vždy jsem jezdil sach. vlny. Z hlediska dodržování, únavy atd atd js

Návštěvnost webu

Online návštěvníků: 17 , registrovaných: 3