Dietní doporučení - lék na obezitu


Autor: fit-kul | 12.01.2012 19:47 | Komentářů: 0

Pokud chcete zhubnout, nebo se jen vyhnout přibírání na váze, měli byste snížit množství konzumovaných potravin vyrobených z rafinované mouky (především pečivo) a bílé rýže (dlouhozrnná, střednězrnná, kulatozrnná) a místo toho jíst stravu, která má vysoký obsah kvalitních bílkovin, nízkotučné mléčné výrobky a luštěniny. To je výsledek Evropské stravovací studie provedené výzkumníky z Univerzity v Kodani. Studie tak konfrontuje oficiální výživová doporučení a dochází k závěru, že nejsou dostatečná pro prevenci obezity.

 

Jezte ovoce, zeleninu a ryby. Jezte vyváženou stravu a udržíte si zdravou váhu. To jsou některá z oficiálních doporučení pro evropské obyvatelstvo. Nyní vědci z fakulty biologických věd (LIFE) na univerzitě v Kodani ukázali, že výživová doporučení nejsou dostačující k prevenci obezity.

 

 

Celosvětově největší studie

Celkem 772 rodin, zahrnující 938 dospělých členů rodiny a 827 dětí se zúčastnilo celoevropské studie DIOGENES. To z ní dělá největší kontrolovanou studii na světě. Studie byla provedena za účasti osmi evropských výzkumných center. Cílem studie bylo konfrontovat oficiální výživová doporučení v Evropě s nejnovějšími poznatky o významu bílkovin a sacharidů pro regulaci chuti k jídlu.

 


Studie DIOGENES ukazuje, že současná dietní doporučení jsou nedostatečná a nezabraňují případnému přibírání na váze. Máte-li si udržet váhu a vyhnout se znovunabytí původní váhy po zhubnutí, je třeba zvolit správný způsob stravování.

Prof. Thomas Meinert Larsen, Ph.D (vedoucí studie)


 

 

Bližší pohled na pět typů stravy

938 lidí s nadváhou konzumovali nejdříve 800 kalorií denně po dobu osmi týdnů, kdy všichni zhubli v průměru 11kg. Následně byli lidé náhodně rozděleni do jedné z pěti různých skupin s určitým typem nízkotučné diety, kterou dodržovali po dobu následujících šesti měsíců. Zkoumala se efektivnost diety při prevenci návratu k původní tělesné hmotnosti. V rámci projektu, obdrželi jednotlivé rodiny poradenství od dietologů a byli požádány, aby poskytli vzorky krve a moči.

 

Pět různých druhů diety (viz. níže) bylo charakterizováno různým množstvím konzumovaných bílkovin a sacharidů s rozdílným GI (glykemickým indexem). GI je míra schopnosti sacharidů zvýšit hladinu glukózy v krvi, když jsou vstřebávány v těle. Potraviny s nízkým GI způsobují, že hladina glukózy v krvi se zvyšuje pomaleji a je celkově na nižší úrovni v porovnání se sacharidy s vysokým GI.

 

5 typů stravy:

  1. dieta s nízkým obsahem bílkovin (13% spotřebované energie), s vysokým GI
  2. s nízkým obsahem bílkovin a nízkým GI
  3. s vysokým obsahem bílkovin (25% spotřebované energie), s nízkým GI
  4. s vysokým obsahem bílkovin, s vysokým GI
  5. kontrolní skupina, která dodržovala aktuální výživová doporučení bez zvláštních instrukcí týkající se úrovně glykemického indexu

 

 

Strava s vysokým obsahem bílkovin a nízkým GI fungovala nejlépe

Z původních 938 dospělých účastníků, 548 dokončilo jak počáteční fázi hubnutí, tak i následnou šestiměsíční dietu. Znovuzískaná váha činila průměrně 0,5kg, ale existují významné rozdíly mezi jednotlivými typy dodržovaných diet.

 

Skupina s vysokým obsahem bílkovin ve stravě s nízkým glykemickým indexem byla jediná, která si udržela svoji váhu po první ztrátě 11kg hmotnosti, tj. znovu již nepřibrala. Pro srovnání, ti ve skupině s nízkým obsahem bílkovin s vysokým GI přibrali v průměru o 1,67kg.

 

Studii také předčasně opustilo mnohem méně lidí, kteří dodržovali stravu s vysokým obsahem bílkovin a nízkým GI, než lidí, kteří dodržovali typ stravování s nízkým obsahem bílkovin a vysokým GI. To mohlo být způsobeno tím, že konzumace potravin s nízkým GI má za následek pomalejší trávení a tím i stabilní hladinu glukózy v krvi. A také větší konzumace bílkovin vede k déletrvajícímu pocitu sytosti.

 

 

Graf znázorňuje průběh jednotlivých typů stravování

(LP-nízký obsah bílkovin, HP-vysoký obsah bílkovin, HGI-vysoký GI, LGI-nízký GI)

 

 

 

Děti s nadváhou také zhubly, aniž by dodržovaly jakoukoliv dietu

V rodinách, bylo 827 dětí (cca 45% trpí nadváhou), které se aktivně neúčastnily žádného typu dietního stravování jejich rodičů – pouze jednoduše jedly to, co rodiče uvařili.

 

 


Ve skupině dětí, jejichž rodiče dodržovali stravu s vysokým obsahem bílkovin a nízkým GI, spontánně klesl výskyt nadváhy o cca 15% za pouhých šest měsíců. To je pozoruhodné, protože děti nedodržovaly žádnou redukční dietu ani žádné počítání kalorií. Rodiny pouze změnily způsob svého stravování. To dává naději, že můžeme zabránit dětské obezitě tím, že naučíme naše děti konzumovat vyváženější stravu.

Prof. Arne Astrup (Oddělení výživy člověka, Univerzita v Kodani)


 

 

 

Syrové a studené jídlo je nejlepší

Pokud jde o doporučení, že byste měli jíst hodně ovoce a zeleniny, nízkotučné potraviny, dostatek vlákniny a omezit příjem cukru, jsou nové výsledky výzkumu v souladu s oficiálními výživovými doporučeními. Ale samotná doporučení nejsou dostačující v případě, pokud chcete udržet svoji současnou váhu.

 


Provedená studie ukazuje, že například výživové doporučení – jíst šest porcí ovoce nebo zeleniny denně, je příliš nediferencované. Protože podle naší studie, lze některé ovoce jíst bez omezení, zatímco příjem jiného by měl být omezen. A zelenina, jako je řepa, mrkev či petržel, by se měla konzumovat syrová.

Prof. Thomas Meinert Larsen, Ph.D


 

Brambory by se měly vařit po co možná nejkratší dobu a měly by se konzumovat za studena (z důvodu nižšího GI). Totéž platí pro těstoviny, které by měly být uvařeny „al dente“ a jedeny také nejlépe za studena.

 

Konzumace vychladlých potravin je z důvodu jejich chemických změn ve struktuře sacharidů. Z tohoto důvodu jsou ve střevě pomaleji vstřebávány a tím je zajištěna stabilní hladiny glukózy v krvi.

 

Zdroj:

news.ku.dk

Komentáře


Nový komentář mohou vložit pouze přihlášení uživatelé.
Banner

Nejnovější profily

AnonymousAnonymous16.08.2017
KamčaKamča01.01.2016
LucieS1711LucieS171107.02.2014
MartinVanaMartinVana06.12.2013

Nejnovější galerie

Milo 2013Milo30.08.2013
na dovolenéNale20.06.2013
ShybyMilo19.02.2013
ShybyMilo19.02.2013

Komentáře

CKD - cyklická ketogfit-kul • 24.07. 16:26

Hodnoty cukru jsou napsány v článku...

CKD - cyklická ketogVIET • 14.07. 22:44

je tedy limit kolik bych měl příjmout těch cukrů v ten carb up den ?

Bojové umění Pencak kihu • 30.06. 22:48

Ahoj, vím že je to už nějakou dobu co článek vyšel nic méně bych měl vážný zájem o nějaký seminář id

CKD - cyklická ketogfit-kul • 22.03. 15:13

6+2 - klidně ano, pohlídej si ketózu testem...

CKD - cyklická ketogEroll.61 • 17.03. 04:08

Dobrý den. Posiluji cca 6 let a vždy jsem jezdil sach. vlny. Z hlediska dodržování, únavy atd atd js

Návštěvnost webu

Online návštěvníků: 7 , registrovaných: 3