Jan Peršín – rozhovor se závodníkem v crossfit


Autor: fit-kul | 05.02.2013 17:38 | Komentářů: 0

Crossfit je fenomén dnešní doby. Cvičební program zaměřující se na všeobecnou fyzickou zdatnost. Zeptali jsme se proto trenéra a závodníka v crossfit Honzy Peršína, aby nám tento ještě relativně nový cvičební program přiblížil.

 

Honzo, můžeš se čtenářům představit?

Jmenuju se Honza Peršín, je mi 26 let, dělám osobního trenéra a v současné době jsem propadnul sportu se jménem Crossfit.

 

 

Můžeš nám crossfit blíže přiblížit? Co to je crossfit?

Crossfit je silový a kondiční cvičební program, který pomůže každému získat všeobecnou fyzickou zdatnost a připravit se na jakoukoliv fyzickou výzvu. Nejde jen o cvičení, je to životní styl, který inspiruje sportovce pracovat na svých slabých stránkách a posouvat tak hranice své celkové zdatnosti.

Crossfit nezná rutinu a každý trénink je jiný. Jde o střídání jednoduchých funkčních pohybů, které jsou cvičeny s vysokou intenzitou. Děláš shyby, dřepy, přítahy,vzpírání, prvky gymnastiky, běháš, vesluješ a mnoho dalšího.  Cvičení jsou krátká, ale intenzivní.

 

 

Jak ses dostal ke crossfitu ty? My už se nějakou dobu známe, já vím, že hraješ od útlého mládí fotbal na vysoké úrovni. Jak se stane, že fotbalista začne cvičit crossfit?

Jednou jsem na internetu narazil na video z CrossFit games a uchvátilo mě, jaké výkony tam ti atleti podávají a okamžitě to šel zkusit. No a následně jsem tomu naprosto propadnul. Nejdříve jsem to bral jako dobrou přípravu na fotbalovou sezonu, ale teď už se zúčastňuji závodů u nás konaných.

 

 

Kdy jsi začal cvičit crossfit? A co musí člověk udělat, aby mohl začít také cvičit? Musí mít pro to nějaké předpoklady, nebo je crossfit pro lidi na všech stupních výkonosti?

Crossfit jsem začal cvičit zhruba v létě loňského roku. Člověk nemusí dělat nic, stačí jen sportovní oblečení, chuť sportovat a aspoň při začátcích rada nějakého trenéra. Crossfit se dá totiž univerzálně odstupňovat podle obtížnosti a výkonnosti a je tedy použitelný pro každého, bez ohledu na dosavadní zkušenosti a kondici. Mohou ho tedy cvičit úplně všichni od hasičů po babičky.

 

 

V crossfitu lze také závodit? Jaké závody se v České republice konají? Ty už jsi nějaké závody absolvoval, a jakých výsledků jsi dosáhl?

Ano už i u nás si lze v Crossfitu zazávodit, což je paráda. Mezi nejznámější závody u nás patří: No excuse challenge a Czech beast challenge a nově také Cross challenge, který je souboj čtyřčlenných týmů a na který se s klukama chystáme.

 

Druhého jmenovaného challenge jsem se právě nedávno zúčastnil. Bylo to zimní vydání těchto závodů a konaly se v Ústí nad Orlicí. Dalo se startovat v kategorii začátečníků nebo kategorii elite. Mám rád výzvy a tak jsem se přihlásil do kategorie elite. Startovalo v ní okolo 30 borců a mnozí z nich se Crossfitu věnují už třeba dva roky. Nakonec jsem se umístil na 15tém místě, což pro mě v elitní kategorii a na to, že to byly mé první závody, není až tak špatné. Na druhou stranu mě to nakoplo a namotivovalo do další tvrdé práce.

 

Jinak člověk nikdy dopředu neví, co na takových závodech bude za WOD. První WOD se zveřejňuje zhruba týden před závody. Druhé a třetí WOD tři dny předem a finálové WOD se účastníci dozvědí až v den závodu. Takže člověk musí trénovat úplně všechno a v ideálním případě nemít slabiny.

 

 

Ty dokonce působíš jako trenér crossfitu. Kde tě můžou zájemci o tvé služby nalézt, popřípadě kde tě můžou kontaktovat?

Působím v Ostravě v nové Karolíně ve fitness centru Pure, kde mám skupinové lekce cross tréninku a klienty na osobní tréninky. Nově začnu působit také v Opavě. Zájemci mě mohou kontaktovat na mém facebookovém profilu a na emailu: fitnesszone@seznam.cz

 

 

Já jsem si zjistil, že v crossfitu nalezneme prvky vzpírání, běhu, gymnastiky, veslování, silového trojboje, plyometrie, tréninků s kettlebelly, medicinbaly a provazy. Jaký z těchto prvků dělá tobě největší problémy?

V současné době se snažím zdokonalit ve vzpírání tzn. trhu a přemístění. Ovšem největší kouzlo crossfitu je, že musíte pracovat na svých slabých stránkách a zároveň neopomíjet ani své silné stránky. Proto mi někdy tréninky zaberou i přes dvě hodiny.

 

 

Když chodí kluci do posilovny, většinou se poměřují, kdo vytlačí více na bench-pressu, kdo více zadřepuje. Funguje to stejně v crossfitu? Můžeš uvést tvoje nejlepší silové výkony? Nebo jiné výsledky, kterých si ceníš?

Soutěživost v crossfitu hraje jednu z hlavních rolí. Taky se jedou maximální silové výkony, ať už ve vzpírání, předních nebo zadních dřepech, mrtvém tahu atd. Ale crossfit je spíše o metabolické kondici a jde v něm hlavně o splnění předem daných cviků tzv.WOD (workout of the day) v co nejkratší době a tedy na čas. A tak si člověk posouvá hranice své zdatnosti pořád na lepší a lepší level.

 

Tak mě se třeba v poslední době podařilo udělat si osobní rekord na Angie (některé WOD už jsou předem dané a většinou pojmenované dívčími jmény), kde se jedná o to, udělat co nejrychleji 100 shybů, 100 kliků, 100 dřepů a 100 sed-lehů,  což se mi povedlo splnit v čase 16:02. Když vezmu v potaz fakt, že poslední čas na Angie, kterého jsem dosáhnul, bylo 21 minut, tak je to obrovský posun dopředu.

 

Další výkon, kterého si cením, byl můj čas na Grace. Tady u této děvy se jedná o to dostat šedesáti kilovou činku 30x nad hlavu za použití techniky přemístění ze země na prsa a následně tlakem nad hlavu a to opět v co nejkratším možném čase. Grace jsem jel úplně poprvé a můj čas 3:36 mě mile překvapil.

 

 

Mnoho kritiků na adresu crossfitu říká, že zde chybí periodizace tréninků, je zde nelogický nebo náhodný výběr cviků, nedostatek odborné kontroly a člověk zde snadno přijde k újmě. Co ty na to? Absolvujete nějaká cvičení, nějaké kurzy, kde si osvojujete techniku různých disciplín? Jak vlastně probíhá takový trénink?

Právě z tohoto důvodu je lepší v začátcích požádat nějakého zkušeného trenéra o spolupráci, alespoň do té doby, než člověk zjistí, jak to v crossfitu funguje a osvojí si správnou techniku jednotlivých cviků.

 

Pokud člověk ví jak na to a předtím než si na činku naloží závaží, nacvičí správnou techniku provedení daného cviku, která je velmi důležitá stejně jako dostatečný warm-up před cvičením, tak tomu zranění dostatečně předejde. O nelogickém nebo náhodném výběru cviků nemůže být řeč. Záměrně jak sobě tak i svým klientům vybírám cviky a sestavuji takové tréninkové jednotky, o kterých vím, že patří mezi mé nebo jejich slabiny. Trénink je pokaždé jiný a tudíž  není stereotypní. To je na tom to nejlepší a lidi to baví.

 

Většinou takový trénink začíná warm-upem (zahřátím), dále se nacvičují techniky správného provedení jednotlivých cviků, k závěru je vždy nějaký ten metcon tj. cvičení na rozvíjení metabolické kondice, a na úplný závěr pořádný strečink a mobilizace.

 

 

Ty spolupracuješ s fotbalovým reprezentantem Liborem Kozákem. Podílíš se nějakým způsobem na jeho kondiční přípravě? Lze přenést prvky crossfitu do jiných sportů?

Vždy když má Libor pauzu a je v ČR, tak mu nějaké tréninky připravím. Poté je společně absolvujeme, aby se i v době pauzy udržoval v kondici. Už i na crossfit došlo.

 

Tak jelikož je crossfit založen na tak širokém spektru cviků, tak se určitě dá kladně přenést snad do všech sportů. V Americe jej například v kondiční přípravě využívají zápasníci MMA a mnoho dalších sportovců z různých odvětví.

 

 

Co strava? Dodržuješ nějaký jídelníček, jako je to třeba v kulturistice? Používáš doplňky stravy?

V Crossfitu je nejvíce používaná paleo strava, což je strava založená jen na potravinách z přírody, což je například: zvěřina, ryby, lesní plody, zelenina, vejce nebo ořechy atd. I já se snažím dodržovat základy této stravy.

 

Doplňky stravy používám. Beru omegu 3, kloubní výživu a ze suplementů BCCA, které brání svaly před poškozením, urychlují regeneraci a zabraňují katabolismu.

 

 

Jaké jsou tvé nejbližší plány? Nějaká meta, kterou bys chtěl v crossfitu dosáhnout? Chystáš se na nějaké konkrétní závody?

Tak momentálně se připravuju na cross challenge do Pardubic jak už jsem říkal. Tentokrát jde o souboj čtyřčlenných týmů, tak jsme s klukama poskládali team a jedeme si zazávodit.

 

Moje meta je se dostat mezi crossfitovou špičku u nás a asi snem každého crossfittera je se jednou probojovat na CrossFit games do USA, což je největší závod tohoto sportu na světě.

 

 

Co bys vzkázal lidem, kteří pořád váhají, jestli je crossfit pro ně to pravé?

S touto otázkou se setkávám často, kdy se mě lidé ptají, že neví, zda je to pro ně to pravé. Odpovídám jim, že za zkoušku nic nedají a přijdou si vyzkoušet jeden trénink. No a fakt, že na mé tréninky chodí více a více lidí, kteří se neustále vracejí, hovoří za vše.

 

 

Chceš něco uvést na závěr tohoto rozhovoru?

Crossfit se šíří světem jako lavina. Dokonce už i u nás se bude zakládat crossfitová asociace, což vypovídá, že i u nás je crossfit na vzestupu. Tak neváhej, zkus ho taky a překonej sám sebe!!!

 

Napsal Tomáš Vlček

 


 

Jan Peršín - fotogalerie

Komentáře


Nový komentář mohou vložit pouze přihlášení uživatelé.
Banner

Nejnovější profily

AnonymousAnonymous16.08.2017
KamčaKamča01.01.2016
LucieS1711LucieS171107.02.2014
MartinVanaMartinVana06.12.2013

Nejnovější galerie

Milo 2013Milo30.08.2013
na dovolenéNale20.06.2013
ShybyMilo19.02.2013
ShybyMilo19.02.2013

Komentáře

CKD - cyklická ketogfit-kul • 24.07. 16:26

Hodnoty cukru jsou napsány v článku...

CKD - cyklická ketogVIET • 14.07. 22:44

je tedy limit kolik bych měl příjmout těch cukrů v ten carb up den ?

Bojové umění Pencak kihu • 30.06. 22:48

Ahoj, vím že je to už nějakou dobu co článek vyšel nic méně bych měl vážný zájem o nějaký seminář id

CKD - cyklická ketogfit-kul • 22.03. 15:13

6+2 - klidně ano, pohlídej si ketózu testem...

CKD - cyklická ketogEroll.61 • 17.03. 04:08

Dobrý den. Posiluji cca 6 let a vždy jsem jezdil sach. vlny. Z hlediska dodržování, únavy atd atd js

Návštěvnost webu

Online návštěvníků: 17 , registrovaných: 2