DASH dieta


Autor: fit-kul | 14.02.2012 19:28 | Komentářů: 1

DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension) je zkratkou pro dietní přístup k potlačení hypertenze. Tato dieta doporučuje konzumaci takových potravin, které pomáhají snižovat vysoký krevní tlak. Vedlejším efektem této diety je i výrazné snížení množství tělesného tuku.

 

S největší pravděpodobností máte v rodině někoho, kdo trpí vysokým krevním tlakem. Ve skutečnosti více než 11% obyvatel ČR starších 15let trpí vysokým krevním tlakem. Pokud není vysoký krevní tlak diagnostikován a léčen zavčas, může se proměnit v závažné a životu nebezpečné problémy (cévní mozková příhoda, srdeční problémy atd.).

 

Díky DASH dietě můžete snížit krevní tlak a riziko dalších zdravotních problémů již během prvních dvou týdnů. V DASH dietě máte dvě možnosti způsobu stravování, tj. klasická DASH dieta a DASH sodíková dieta. Tyto diety jsou si v mnohém velmi podobné a jediný zásadní rozdíl je, že v DASH sodíkové dietě si hlídáte denní příjem sodíku.

 

Cílem DASH diety je, abyste konzumovali pestrou stravu v určeném množství. Tím, že budete konzumovat pestrou směsici potravin, dosáhnete tak správného příjmu živin, které vaše tělo potřebuje.

 

 

DASH dietní plán

DASH dietní plán je velmi jednoduchý. Naštěstí DASH dieta neobsahuje stejně přísná pravidla a omezení, jako je tomu u mnoha jiných diet.

 

Během DASH dietního stravování, budete muset zvýšit příjem zeleniny, ovoce a některých mléčných výrobků. Budete moci jíst celozrnné potraviny, drůbež, ryby a ořechy, ale budete muset omezit příjem tuků, červeného masa a potravin a nápojů, které obsahují příliš mnoho cukru.

 

Celozrnných potravin byste měli sníst denně něco kolem 7-8 porcí pro zajištění dostatečného množství energie a vlákniny. Ovoce a zeleniny byste měli sníst 8-10 porcí denně. Ovoce a zelenina jsou velmi důležité, protože obsahují velké množství vitamínů, minerálů a vlákniny. Mléčné výrobky jsou výborným zdrojem vápníku, vitamínu D a bílkovin. Měli byste denně konzumovat alespoň 2-3 porce nízkotučných mléčných výrobků.

 

Samozřejmě, že i DASH dieta omezuje konzumaci určitých potravin. Pokud jde o maso a ryby, neměli byste konzumovat denně více než 2 porce (libové maso). Potraviny bohaté na tuky a oleje jsou stále důležité, ale pouze v omezeném množství, tj. 2-3 porce denně. Zvláštní pozornost by se měla věnovat „sladkostem“, jejich konzumace by měla být omezena na 5 a méně porcí týdně.

 

 

Účinky DASH diety

Na rozdíl od některých jiných diet, které eliminují některé základní potraviny nebo mají nežádoucí vedlejší efekty. DASH dieta nemá žádné negativní vedlejší účinky. Navíc, dodržování DASH diety není příliš náročné a doporučuje se i po celý zbytek života. DASH dieta má řadu vědecky dokázaných výhod:

 

DASH dieta ovlivňuje krevní tlak již během prvních dvou týdnů. Během provedené studie dosáhla nejlepších výsledků skupina lidí, kteří trpí středně těžkou hypertenzi. Méně dramatické výsledky byly zaznamenány u lidí s těžkou hypertenzí, ale i přesto jim dieta pomohla snížit krevní tlak. Během dodržování DASH diety se také sníží hladina „špatného“ LDL cholesterolu. Kombinace snížení krevního tlaku a hladiny LDL cholesterolu je skvělý způsob, jak snížit riziko srdečních onemocnění.

 

Kromě významného zlepšení vašeho zdravotního stavu, může DASH dieta pomoci i zhubnout. V průměru lidé, kteří dodržovali zásady DASH diety zhubli 5-16kg tělesné hmotnosti za několik měsíců.

 

Mezi další pozitivní účinky DASH dietního způsobu stravování patří snížení rizika vzniku rakoviny, mrtvice, cukrovky a osteoporózy.

 

Nyní, když víte vše podstatné o DASH dietě, nic vám nebrání, začít se zdravě stravovat klidně již dnes. Samozřejmě, jako u každého dietního plánu, je dobrý nápad, nejdříve se poradit se svým doktorem.

 

Komentáře


slimacka

Dash diéta

slimacka | 26.05.2013 20:12

Konečne normálny článok o DASH diéte, ktorý hovorí o tom, že je vhodná pre ľudí s vysokým krvným tlakom. Na väčšine stránok len píšu ako sa pomocou nej chudne a podobné somariny. Dobré informácie o DASH diéte a nielen o nej nájdete ja tu http://www.dietyachudnutie.sk/diety/liecebne-diety/dash-dieta/ sú tam aj jedálničky, recepty atď. Ešte raz, vďaka za dobrý článok, len tak ďalej!

Nový komentář mohou vložit pouze přihlášení uživatelé.
Banner

Nejnovější profily

AnonymousAnonymous16.08.2017
KamčaKamča01.01.2016
LucieS1711LucieS171107.02.2014
MartinVanaMartinVana06.12.2013

Nejnovější galerie

Milo 2013Milo30.08.2013
na dovolenéNale20.06.2013
ShybyMilo19.02.2013
ShybyMilo19.02.2013

Komentáře

CKD - cyklická ketogfit-kul • 24.07. 16:26

Hodnoty cukru jsou napsány v článku...

CKD - cyklická ketogVIET • 14.07. 22:44

je tedy limit kolik bych měl příjmout těch cukrů v ten carb up den ?

Bojové umění Pencak kihu • 30.06. 22:48

Ahoj, vím že je to už nějakou dobu co článek vyšel nic méně bych měl vážný zájem o nějaký seminář id

CKD - cyklická ketogfit-kul • 22.03. 15:13

6+2 - klidně ano, pohlídej si ketózu testem...

CKD - cyklická ketogEroll.61 • 17.03. 04:08

Dobrý den. Posiluji cca 6 let a vždy jsem jezdil sach. vlny. Z hlediska dodržování, únavy atd atd js

Návštěvnost webu

Online návštěvníků: 13 , registrovaných: 1