Hubněte díky dostatečnému příjmu kalorií


Autor: fit-kul | 25.02.2013 13:52 | Komentářů: 0

Už se vám někdy stalo, že jste bojovali s posledními pěti, třemi kilogramy, které za žádnou cenu nechtěly dolů? Vyzkoušeli jste snad všechny různé metody tréninku, pečlivě jste si zapisovali, co jíte, kdy jíte a pečlivě jste odvažovali velikosti porcí? A těch pár kilo navíc vás stejně nechtělo opustit.

 

Možná jste se domnívali, že vám není přáno dostat se na vaši vytouženou váhu, možná jste se odhodlali i k hladovkám nebo k nadměrnému omezení jídla a příjmu kalorií. Ale ručička na váze se stejně nepohnula. Třeba vás následující řádky překvapí.  

 

Už samotný nadpis evokuje to, že se zde nebudeme bavit o žádném hladovění. Častým důvodem, proč se někdy hubnutí zastaví, bývá velice striktní omezení příjmu energie. Pro ty z vás, které máte v oblasti výživy dostatek znalostí, je pravděpodobně tento fakt známý. Pokud ale někdo, kdo nemá hlubší znalosti ve výživě, uslyší, že v hubnutí mu pomůže, pokud bude dostatečně jíst, tak se mu to může zdát poněkud podivné.

 

Lidem se nechce věřit, že by nedostatečný příjem jídla mohl znesnadňovat hubnutí. Když přece nebudu přijímat kalorie, tak musím lépe a rychleji zhubnout, domnívají se někteří. Bohužel to není zcela pravda.

 

Základní znalosti o výživě a o tom, jak hubnout má většina lidí. Pokud chcete snížit váhu, tak je vám jasné, že je potřeba upravit poměr živin ve svém jídelníčku a také upravit výdej oproti příjmu. Toto bychom mohli nazvat prvním pravidlem. Bohužel se celý proces může zkomplikovat ve chvíli, kdy organismu začnou z nedostatečného příjmu chybět nezbytné živiny. Pokud se dostanete do fáze, kdy vaše tělo vlastně „hladoví“, tak tím nastartujete obranné mechanismy těla. Jsou to mechanismy, které řídí samotné přežití. Jednoduše řečeno to znamená, že tělo se začíná chovat úsporně. Zpomaluje metabolismus, aby vystačil s tím minimem energie, které mu je poskytováno. Pro náš organismus je zásadní mít energii na své fungování, na zachování základních životních funkcí. A cokoliv navíc, pokud je tělo dlouhodobě ve velkém kalorickém deficitu, je v tuto chvíli zbytečné.

 


"Nedostatek kalorií znamená ztrátu svalové hmoty."


 

Jak jistě víte, svaly potřebují na své zachování mnohem více energie než tuk. Jestliže ale energii tělo nemá, tak první, co se začne dít je to, že se tělo zbavuje právě svalové hmoty. Pro organismus a jeho přežití jsou totiž mnohem víc potřebné tukové zásoby a proto si je tělo pěkně dál hromadí a váha samozřejmě neklesá, ačkoliv vy jíte minimálně.

 

To, že se tělo postupně zbavuje svalů, má samozřejmě za následek také zpomalení metabolismu.

 

Odborníci uvádí, že pokud je příjem energie nižší než 1000kcal denně, tak tělo přechází do „úsporného režimu“ a kalorie jsou využívány pouze k zachování základních životních funkci – dýchání, srdeční činnost apod. O spalování tuků nebo budování svalové hmoty nemůže být ani řeč. To není zrovna příznivá zpráva, že?

 

Pokud chcete, aby vaše tělo bylo jakýmsi strojem na spalování tuků, musíte mu zajistit dostatečný příjem energie. Samozřejmě mám na mysli energii z těch správných potravin. Když budete jíst během dne pravidelně, nebudete vynechávat jednotlivá jídla, tak se můžete těšit na to, že váš metabolismu bude pracovat na 100 %, organismus nebude mít potřebu ukládat si cokoliv do zásoby a zpomalovat metabolismus a kalorie, které přijmete, budou využity k budování svalové hmoty a ke spalování tuku.

 

Pamatujte si, že čím více máte svalové hmoty, tím více spalujete i v klidu.

 

Další důvod, proč si tělo chrání v době hladovění své tukové rezervy, je to, že v organismu nepravidelně kolísá hladina cukru v krvi a tudíž se nepravidelně vyplavuje inzulín. To se děje z důvodu vynechávání jednotlivých jídel. Když často jídla vynecháváte, máte mezi jídly dlouhé mezery, tak přirozeně dochází k poklesu hladiny cukru v krvi. Ve chvíli, kdy se konečně najíte, je následně reakce inzulínu mnohem silnější. A to opět nahrává uskladňování tuků. Opět vycházíme ze studií odborníků. Vědci totiž měřili inzulínovou reakci po obědě u lidí, kteří ten den snídali a poté u lidí, kteří snídani vynechali. Když porovnávali výsledky, tak zjistili, že druhý den byla inzulínová reakce mnohem vyšší u lidí, kteří snídani vynechali. A jak už jsem uvedla výše, silnější inzulínová reakce vede ke snadnějšímu ukládání tuků. Snad je toto další pádný důvod, proč nevynechávat jídla a nehladovět.

 

Organismus každého z nás má specifické požadavky a každý z nás má jiné nároky na příjem kalorií.

 

 Proto byste měli sledovat, jak se cítíte a svému tělu naslouchat. Je dost možné, že se budete řídit doporučeným množstvím konzumovaných kalorií a stejně se budete cítit mizerně. V takovém případě je nutné buď navýšit, nebo snížit příjem kalorií. Jestliže chcete mít pevnou, vysportovanou, postavu, tak musíte mít dost energie na tréninky, bez kterých to nepůjde.

 

Pravděpodobně se nevyhnete chybám a omylům v dolaďování vašeho energetického příjmu. Mnohem lepším ukazatelem, než je ručička na váze, je poměr tuků a svalů ve vašem těle a také to, pokud ubýváte na centimetry. Pokud vám místo tukové tkáně ubývají svaly, tak je něco špatně a organismus se pravděpodobně dostává do fáze zpomalování metabolismu. Svůj denní jídelníček můžete měnit na základě fyzické aktivity, kterou ten den máte. Ve dnech, kdy budete mít větší výdej, tak můžete navýšit i příjem. Berte ale na vědomí, že navýšení příjmu by se mělo skládat ze zdravých potravin. V jídelníčku upřednostňujte kvalitní bílkoviny, komplexní sacharidy, zeleninu, ovoce a zdravé tuky ve formě ořechů. Naopak se vyhýbejte tučným a přeslazeným pochoutkám.

 

Nehladovte, stravujte se kvalitně a racionálně, hýbejte se a uvidíte, že tohle je způsob, jak se propracovat k vaší vysněné postavě a hlavně jak si zachovat pevné zdraví.

 

Napsala Dominika Ipserová

Komentáře


Nový komentář mohou vložit pouze přihlášení uživatelé.
Banner

Nejnovější profily

AnonymousAnonymous16.08.2017
KamčaKamča01.01.2016
LucieS1711LucieS171107.02.2014
MartinVanaMartinVana06.12.2013

Nejnovější galerie

Milo 2013Milo30.08.2013
na dovolenéNale20.06.2013
ShybyMilo19.02.2013
ShybyMilo19.02.2013

Komentáře

CKD - cyklická ketogfit-kul • 24.07. 16:26

Hodnoty cukru jsou napsány v článku...

CKD - cyklická ketogVIET • 14.07. 22:44

je tedy limit kolik bych měl příjmout těch cukrů v ten carb up den ?

Bojové umění Pencak kihu • 30.06. 22:48

Ahoj, vím že je to už nějakou dobu co článek vyšel nic méně bych měl vážný zájem o nějaký seminář id

CKD - cyklická ketogfit-kul • 22.03. 15:13

6+2 - klidně ano, pohlídej si ketózu testem...

CKD - cyklická ketogEroll.61 • 17.03. 04:08

Dobrý den. Posiluji cca 6 let a vždy jsem jezdil sach. vlny. Z hlediska dodržování, únavy atd atd js

Návštěvnost webu

Online návštěvníků: 7 , registrovaných: 3