Tvaroh – síla a zdraví


Autor: fit-kul | 14.10.2013 17:05 | Komentářů: 2

Tradiční potravina, která je typická pro naši krajinu a je s námi spjatá již odedávna. Co nám ale přináší? Proč je pro nás tak přínosná? Kdysi se říkalo, že ve tvarohu je síla, proto jej jedli řemeslníci a zdatní chlapi, kteří o výhodách tvarohu věděli již dávno a plně tyto výhody využili. Tvaroh je velmi zajímavá potravina, která nám má opravdu, co nabídnout. Fitkul.cz Vám nyní přináší tvarohový nářez plný zajímavých informací.

 

5 argumentů, proč právě tvaroh

 

1. Báječný partner při hubnutí

Hubnutí a tvaroh jde ruka s rukou, neboť tvaroh je pro hubnutí velmi zajímavou a účinnou potravinou. Nejenom, že tvaroh má velmi málo kalorií, ale je téměř bez tuku. Navíc má velký přínos pro naše zdraví a organismus jako takový, je totiž bohatým zdrojem bílkovin, které jsou pro naše tělo velmi důležité. Mléčné bílkoviny patří mezi nejdůležitější složky v našem zdravém jídelníčku, můžeme se proto někdy setkat i s výrazem, plnohodnotná potravina, což díky tomu všemu, tvaroh představuje. Tvaroh je složen vyváženým poměrem všech aminokyselin, které jsou tělu podávány přesně tak, jak je potřebuje.

 

 

2. Růst a ochrana

Jednou z nejvýznamnějších složek, obsaženou v tvarohu, je kasein, který ovlivňuje aktivitu růstu člověka a zároveň ochraňuje například jaterní buňky. Kasein tvoří až 80% mléčné bílkoviny a jedná se velmi bohatý zdroj aminokyselin, vápníku a fosfátu. Kasein způsobuje také pomalé trávení tvarohu, čehož se právě využívá hojně v kulturistice a fitness, jedná se totiž o kvalitní a dlouhotrvající zdroj energie. Pozvolné uvolňování aminokyselin nám navíc přináší ochranu pro svaly. Pokud máme problém s konzumací mléčných výrobků i jejich náhražky, je docela možné, že máme alergii právě na kasein, který je většinou obsažen i v takových to náhražkách.

 

 

3. Psychika a duševní odolnost

Tvaroh je spojen také s duševní stránkou člověka, pomáhá totiž proti únavě a psychickým problémům. Nedostatek těchto mléčných bílkovin způsobuje snížení výkonnosti a dotkne se tak například i naší paměti. Navíc ve stáří jsou tyto bílkoviny velmi nutné pro správnou činnost mozku.

 

 

4. Prevence proti chorobám

Tvaroh je zároveň i prevencí při různých onemocnění. Kromě toho, že tvaroh podporuje svalovou a hormonální činnost těla, chrání i naše zuby proti zubnímu kazu. Díky nízkému obsahu laktózy, může tvaroh konzumovat i ten, kdo má problémy s laktózou nebo ten, kdo má cukrovku. Tvaroh je zdrojem také vápníku, který je nejenom potřebný pro naše zdraví, ale funguje také jako prevence proti onemocnění kostí.

 

 

5. Univerázlnost

Tato jedinečná potravina má své výhody i v kuchyni. Nejenom, že nás zasytí na dlouhou dobu, ale dá se připravit na přespočet způsobů. Nikdy nás tedy neomrzí. Můžeme ho servírovat na slaný způsob, se zeleninou či naopak na sladký s ovocem. Tuto univerzálnost ocení, kdo se zabývá svým jídelníčkem a snaží se stravovat zdravě.

 

Kdy zařadit tvaroh do svého jídelníčku?

Tvaroh je hůře stravitelný a někdy může způsobit zažívací problémy, není tedy dobré ho konzumovat například před cvičením či ráno ke snídani. Pro pomalé vstřebávání je vhodný například večer jako poslední večeře. Kasein se pomalu tráví a zajišťuje lepší regeneraci pro naše svaly. Tvaroh navíc obsahuje od 13 g až do 20 g bílkovin na 100 g. Pro přesný obsah bílkovin je nutné sledovat jednotlivé etikety výrobců tvarohu.

 

,,Voda“ ve tvarohu

Už se Vám určitě stalo, že jste si otevřeli vaničku tvarohu a na vrchu vaničky byla voda. Není to však jen voda, jedná se o syrovátka, která se uvolňují z tvarohu přirozeným procesem. Tato syrovátková tekutina zůstává po odstranění kaseinu z mléka a jeho sražením. Obsahuje bílkoviny, vitamíny B1, B2, B6, B12, E a C. Takže vodu z tvarohu určitě vmíchejte zpět, abyste se neochudily nejen o zmiňované vitamíny, ale také o fosfor, vápník, draslík, sodík a zinek.

 

Prospěšné složení tvarohu

 

Bílkoviny – růst a regenerace svalů, prevence proti řídnutí kostí, zdraví pro vlasy a nehty, nezbytnost pro tvorbu protilátek a v boji s infekcemi.

Fosfor – je nezbytný pro činnost mozku a nervovou soustavu, zajišťuje správnou funkci ledvin.

Vápník – je nepostradatelný pro stavbu kostí, pro nervovou a svalovou soustavu, činnost srdce, pozitivně působí i na srážlivost krve.

Vitamín A – je vitamínem, který zlepšuje vidění nejenom za tmy, ale i za šera. Je velmi důležitý pro zdraví naší pokožky.

 


Tipy pro zdravé mlsání z tvarohu

Tuňáková pomazánka

Velmi snadno a rychle si můžete připravit tuňákové hody s tvarohem. Potřebujete jen tuňák ve vlastní šťávě, v dvě vaničky tvarohu (500 g) a jednu cibuli. Pro dochucení můžete použít špetku soli a pepře. Do tvarohu vmícháme tuňáka a vmícháme nadrobno nakrájenou cibuli. Pomazánku můžeme konzumovat například s rajčaty či jinou zeleninou a udělat si tak velmi zdravou svačinu nebo večeři.

 

Rýžový nákyp

Jeden z velmi rychlých receptů, který je navíc i velmi prospěšný pro náš organismus je recept na rýžový nákyp. Příprava je opět velmi jednoduchá. Potřebujeme uvařenou rýži, ovoce dle vlastního vývěru (například banán) a dvě vaničky tvarohu (500 g). Uvařenou rýži dáme na plech, přidáme pokrájené ovoce a vmícháme tvaroh. Můžeme přidat ušlehané bílky z vajec. Vše dáme do předehřáté trouby a zapečeme. Sladký nákup je vhodný například jako snídaně. Tato snídaně Vám dodá energii na celý den.

 

Domácí Bobík

Pokud máte rádi i nějaké to zdravější mlsání, můžete sáhnout po tvarohu a udělat si vlastní pochoutku. Postačí Vám pouze tvaroh a smetana. Pokud nedržíte určitou dietu, můžete si bobík dosladit trochou vanilkového cukru nebo rozinkami. A pokud chcete udělat radost Vašim dětem nebo partnerovi, můžete přidat pár lentilek a vykouzlit tak zajímavou pochoutku pro celou rodinu.

 

Napsala Radka Martínková

Komentáře


fit-kul

tvaroh

fit-kul | 27.04.2014 14:10

Tvaroh obsahuje relativně kvalitní bílkoviny za velice přijatelnou cenu. Celkové množství není nijak omezeno - záleží pouze na tvé schopnosti trávení. Vanička tvarohu denně je naprosto ok.

david29

množství

david29 | 23.04.2014 16:28

Kolik můžu sníst za týden tvarohu, abych to nepřehnal?

Nový komentář mohou vložit pouze přihlášení uživatelé.
Banner

Nejnovější profily

AnonymousAnonymous16.08.2017
KamčaKamča01.01.2016
LucieS1711LucieS171107.02.2014
MartinVanaMartinVana06.12.2013

Nejnovější galerie

Milo 2013Milo30.08.2013
na dovolenéNale20.06.2013
ShybyMilo19.02.2013
ShybyMilo19.02.2013

Komentáře

CKD - cyklická ketogfit-kul • 24.07. 16:26

Hodnoty cukru jsou napsány v článku...

CKD - cyklická ketogVIET • 14.07. 22:44

je tedy limit kolik bych měl příjmout těch cukrů v ten carb up den ?

Bojové umění Pencak kihu • 30.06. 22:48

Ahoj, vím že je to už nějakou dobu co článek vyšel nic méně bych měl vážný zájem o nějaký seminář id

CKD - cyklická ketogfit-kul • 22.03. 15:13

6+2 - klidně ano, pohlídej si ketózu testem...

CKD - cyklická ketogEroll.61 • 17.03. 04:08

Dobrý den. Posiluji cca 6 let a vždy jsem jezdil sach. vlny. Z hlediska dodržování, únavy atd atd js

Návštěvnost webu

Online návštěvníků: 22 , registrovaných: 4