Prevence a lék: Zelenina a ovoce


Autor: fit-kul | 14.03.2013 11:47 | Komentářů: 0

Zdravý životní styl preferuje denní konzumaci ovoce a zeleniny. Mají blahodárné účinky pro náš organismus, jsou zdrojem vitamínů, vlákniny a jiných prospěšných látek. Navíc skvěle chutnají, podporují hubnutí a pomáhají k udržení optimální váhy. Zelenina a ovoce má příznivý vliv i na naše zdraví: zvyšuje se obranyschopnost, máme kvalitnější spánek, naše tělo rychleji regeneruje a my se cítíme svěží a fit.

 

Ovoce a zelenina působí jako prevence a lék na některé potíže a nemoci, proto by v žádném případě neměly chybět na našem talíři. Jak konkrétně ovlivňují naše zdraví?

 

Ananas

Tato původem brazilská plodina obsahuje účinné protizánětlivé látky, podobné jako aspirin a podporuje hojení zlomenin. Ananasová šťáva obsahuje látky zabraňující přilnutí choroboplodných bakterií ke stěnám močových cest. Konzumací ananasu předcházíme onemocněním močových cest a močového měchýře. Díky velkého obsahu manganu, předcházíme také řídnutí kostí.

 

 

Banán

Je výborný zdroj přírodní energie a vlákniny, je bohatý na vitamin B₆ a C, který je nezbytný pro tvorbu protilátek a tím i pro celkovou imunitu. Banány obsahují hodně hořčíku, draslíku, sacharidů, málo tuku a sodíku. Draslík, který je hojně v banánech obsažen je nezbytný pro léčbu vysokého tlaku (hypertenze) a onemocnění oběhové soustavy. Draslík také působí preventivně proti infarktu a skleróze. Banány jsou také účinnou prevencí proti žaludečním vředům.

 

 

Borůvky

O borůvkách se mluví jako o nejzdravějších lesních plodech. Borůvky jsou ve vedení svým obsahem hořčíku, železa, vitamínů C, B₁, B₂, vlákniny, manganu, dusíkatých sloučenin a kyseliny citrónové. Zvyšují oční ostrost, uplatňují se také při léčbě šerosleposti, působí antiskleroticky. Čerstvě natrhané borůvky působí mírně projímavě, zatímco sušené se užívají ke zmírnění trávicích potíží. Borůvky zpevňují sliznici střev, léčí katary trávicího traktu, bakteriální onemocnění střev. Pro své účinky se doporučují jak dětem, tak i diabetikům, neboť snižují hladinu cukru v krvi.

 

 

Brambory

Lilkovitou zeleninu, brambory, pěstovali pro své účinky už Inkové. Hlízy brambor jsou bohaté na minerály, jako jsou vápník, železo, sodík, mangan, měď, zinek, fosfor, fluor, jód a hořčík. Vedle škrobu obsahují vitamíny: K, B₁, B₂, B₆, C. Nejvíce vitamínu C obsahují čerstvě sklizené brambory. Brambory obecně jsou dobře stravitelné a obsahují dobře vstřebatelné bílkoviny. Při redukci váhy se doporučuje je omezit a pokud možno vařit ve slupce. Brambory zlepšují činnost střev, mají protirakovinné účinky a pomáhají při onemocnění ledvin.

 

 

Jablko

Jablka poskytují některé stopové prvky, minerální látky, vlákninu a další zdraví prospěšné látky.  Obsahují menší množství vitamínu C, ale za to jsou zdrojem pektinů, které mají schopnost redukovat krevní cholesterol. Pektiny působí detoxikačně na těžké kovy a také mají antibiotické působní a přispívají k hojení ran. Nejvíce pektinů je ve slupce, těsně pod ní a v jádřinci. Jablka mají povzbuzující účinek na naši nervovou soustavu, celkově posilují organismus a zbavují ho škodlivin. Doporučují se i při problémech se zažíváním, žaludkem, při skleróze, dně, revmatizmu, chudokrevnosti a bolestech hlavy. 

 

 

Mrkev

Mrkev je nejbohatším zdrojem provitaminu A (10mg ve 100g čerstvé hmoty). Dále obsahuje B₁, B₂, C a pektinové látky. Díky karotenu se podává při problémech s játry. Konzumace mrkve je prospěšná při srdečních potížích či při léčbě vysokého tlaku.

 

 

Pórek

Pór(ek) obsahuje hodně vody (až 50%), vitamíny B₁, B₂, C, A, E, PP a karoten. Má velmi malou energetickou hodnotu, která činí pouze 30 kcal. Působí močopudně, čerstvý účinně léčí močové kaménky a močové cesty. Je vhodný při trávicích potížích a obezitě. Pórek má posilovací účinky a podává se také při otravách (zkaženým jídlem, houbami apod.).

 

 

Cibule

Cibule je protiinfekčním, protirevmatickým, antisklerotickým prostředkem, který léčí kurděje a brání vzniku sraženin. Zmírňuj napětí ve střevech a snižuje hladinu cukru v krvi. Snižuje krevní tlak, zlepšuje krevní oběh a stimuluje tvorbu žluči. Cibule také podporuje pocení a využívá se jako lék například při nachlazení, zejména odvary z ní.

 

 

Kiwi

Kiwi nesoucí název podle australského ptáka, je bohatým zdrojem vitamínu C. Pro optimální denní  dávku tohoto vitamínu nám stačí pouze jeden kus kiwi. Je bohatší na vlákninu například více jak jablko a je zdrojem draslíku (jeden plod má až 250 g draslíku). Obsahuje enzymy, které usnadňují trávení, dále vápník, fosfor a železo. Kiwi posiluje imunitu, bojuje s vysokým krevním tlakem, s depresemi, brzdí ale i vývoj očního zákalu.

 

 

Rajče

Rajčata jsou velmi populární složkou jídelníčku při dietách diabetických i redukčních.  Pro značný obsah bromu mají uklidňující účinky. Doporučují se při léčbě onemocnění způsobné nesprávnou výživou a v období rekonvalescence. Působí příznivě na játra, žaludek, na kůži a při horečkách. Rajčata jsou málo kalorická, a to především protože obsahují hodně vody (93-95%). Obsahují kyselinu citrónovou a jablečnou, které dokreslují jejich chuť. Rovněž jsou zdrojem plno vitamínů, například A, B₁, B₂ apod.

 

 

Posilování zdraví

Správnou a vyváženou stravou posilujeme naše zdraví a můžeme tak předejít i plno nemocem. Důraz by měl být na pestrosti stravy a na její střídmosti, mnohdy méně znamená více. Účinně se můžeme bránit proti únavě, rakovině a jiných obtíží, které pramení ze špatné skladby jídelníčku. Nutné je si také uvědomit, že zelenina a ovoce jsou součástí stravy, nikoliv strava celá, neslouží tedy k nahrazení celého stravovacího plánu. Ovoce a zelenina jsou výbornými pomocníky při udržení zdraví, redukci váhy a při onemocnění, musíme je však užívat s rozvahou a rozmyslem.

 

Napsala Radka Martínková

 

Zdroj: Encyklopedie přírodní medicíny, Česká media Amercon, Praha 2000.

Komentáře


Nový komentář mohou vložit pouze přihlášení uživatelé.
Banner

Nejnovější profily

AnonymousAnonymous16.08.2017
KamčaKamča01.01.2016
LucieS1711LucieS171107.02.2014
MartinVanaMartinVana06.12.2013

Nejnovější galerie

Milo 2013Milo30.08.2013
na dovolenéNale20.06.2013
ShybyMilo19.02.2013
ShybyMilo19.02.2013

Komentáře

CKD - cyklická ketogfit-kul • 24.07. 16:26

Hodnoty cukru jsou napsány v článku...

CKD - cyklická ketogVIET • 14.07. 22:44

je tedy limit kolik bych měl příjmout těch cukrů v ten carb up den ?

Bojové umění Pencak kihu • 30.06. 22:48

Ahoj, vím že je to už nějakou dobu co článek vyšel nic méně bych měl vážný zájem o nějaký seminář id

CKD - cyklická ketogfit-kul • 22.03. 15:13

6+2 - klidně ano, pohlídej si ketózu testem...

CKD - cyklická ketogEroll.61 • 17.03. 04:08

Dobrý den. Posiluji cca 6 let a vždy jsem jezdil sach. vlny. Z hlediska dodržování, únavy atd atd js

Návštěvnost webu

Online návštěvníků: 9 , registrovaných: 3