Fyzická aktivita – chůzí pro lepší život


Autor: fit-kul | 21.12.2011 22:09 | Komentářů: 0

Podle názorů odborníků na podporu zdraví je patrně 20timinutová rychlá chůze nebo půl hodinový tanec Macarena pro zdraví lepší než usilovné cvičení.


Udržování konstantní tělesné hmotnosti po delší dobu je možné jenom tehdy, jestliže „výdej energie je rovný se rovná jejímu příjmu“. To znamená, že vzrůstající výskyt obezity a s tím spojené ohrožení zdraví je výsledkem nevyvážené stravy, nebo nedostatečné tělesné aktivity, případně obojího. Evropská typická strava, která 40 % energie uhrazuje tuky, může u osob se sedavým zaměstnáním vést k přejídání. Proto by ve stravě měly sacharidy převládat nad tuky. Navíc je důležitý i určitý objem fyzické aktivity.



Mnoho lidí se hrozí při pomyšlení na cvičení, neboť si představují únavu a bolest. Zkušenosti však ukázaly, že jestliže se mírná tělesná aktivita zařadí do každodenní činnosti, je velká pravděpodobnost, že lidé u těchto činnosti vydrží. Výsledky tříletého programu „Aktivně pro život“, zaměřeného na dospělé osoby v Anglii, se ukázaly jako velmi povzbuzující. Mírná každodenní činnost, jako je tanec, nebo chůze, je pro lidi přijatelnější než slovo sport. Je výhodnější trvale provádět mírné tělesné aktivity než náročný sport a ten následně přerušit.



Co je fyzická aktivita?
Fyzická aktivita je definována jako celková energie vydaná na zajištění pohybu. Neomezuje se pouze na sport. Provedené studie prokázaly, že pro dosažení příznivých účinků na zdraví, není nezbytná tvrdá práce; pro zlepšení zdraví je podle odborníků zapotřebí pouze mírná tělesná aktivita, například rychlá chůze.

 


Poznání, že tělesná nečinnost ohrožuje zdraví, vedlo evropské vlády k podpoře různých programů pro podporu tělesné aktivity. Na rozdíl od stravovacích zvyklostí došlo za posledních deset let k významným změnám v tělesných aktivitách evropské populace. Jen málo lidí je ve svém zaměstnání natolik fyzicky aktivních, aby to ovlivnilo jejich zdravotní stav. Vzhledem k nárůstu sedavému životnímu stylu, narůstají i trendy zvýšené obezity v Evropě. Průzkumy uskutečněné v jednotlivých zemích uvádějí, že pouze 20-30 % populace jsou aktivní natolik, že si mohou udržovat optimální zdravotní stav.



Výhody tělesné aktivity
Více tělesné aktivity přináší významné výhody. Zvyšuje fyzické i duševní zdraví a snižuje nebezpečí obezity a nemocí spojených s nadváhou. Vládní orgány, představitelé zdravotníků, školy, společenské organizace a průmysl se musí vhodným způsobem zapojit do akcí podporujících zdravější a aktivnější životní styl současné populace. Pan Bart Coumans, vedoucí holandského olympijského výboru, je zapojen do organizování sedmiletého projektu "Holanďané v pohybu“, který podporuje tělesné aktivity. Prohlásil: "jestliže jsou lidé aktivnější, jsou i zdravější. A tělesná činnost nemusí být velmi namáhavá a krušná“.

 


Každá věková skupina získává výhody z vyšší tělesné aktivity, mladí mohou a měli by si přisvojit zdravý způsob života, osoby střední věku se mohou vyhnout vážným problémům, které souvisejí s životním stylem, i starší osoby se mohou těšit ze zlepšené pohyblivosti, síly a koordinace a z aktivnějšího společenského života. Denní rychlejší procházky lze považovat za dostatečnou tělesnou činnost, která je v možnostech většiny osob.
 


Stárnout, avšak být zdravý
Vliv dostatečného množství bezpečné potravy spolu se zlepšeným zdravím přispívá k zvýšenému životnímu očekávání. Osoby starší osmdesáti let tvoří nejrychleji rostoucí skupinu populace.

V posledních letech se stárnutí stává předmětem zvýšeného zájmu vzhledem k podstatným změnám v názorech na to, co lze od života očekávat ve vysokém věku. Britský profesor gerontologie Kay-Tee Khaw uvádí, že udržení dobrého zdraví u starších osob není nijak náročné, důležité je se zdravě stravovat a vyvíjet přiměřené tělesné aktivity. Očekává se, že v roce 203l bude v Británii přibližně 34.000 osob starších 100 let ve srovnání s 253 osobami v roce 1952 a kolem 5200 v roce 1996.

Jestliže nejrychleji rostoucí skupinou populace jsou osmdesátnici, je nutné se zaměřit na jejich zdraví a aktivní život. Někdo si nepřeje běhat ve věku 83 let maratón, avšak přiměřená tělesná a zdravá strava jsou příčinou rozdílů mezi aktivním a zdravým stářím a strávením posledních let v nemocničních zařízeních.

Lidé žijící v zemích kolem Středozemního moře a v Japonsku trpí mnohem méně rakovinou a kardiovaskulárními chorobami. Prof. Kay-Tee Khaw se domnívá, že tato skutečnost úzce souvisí s jejich stravou, která je odlišná ve srovnání se zeměmi severní Evropy. Lidé ze zemí u Středozemního moře konzumují více čerstvého ovoce a zeleniny a méně nasycených tuků.

 


Zdraví a předpoklady života
Předpoklad života je definován jako věk, ve kterém lze očekávat, že polovina populace daného věku bude na živu. Tento ukazatel se neustále zvyšuje a v současné době je vyšší než kdykoliv dříve. V Itálii, Švýcarsku, Japonsku, Spojených státech a v UK došlo během posledních dvou dekád k jeho zvýšení o přibližně 5 let.

Na jeho zvyšování se nepodílí pouze výživa, mnoho dalších faktorů přispívá k tomu, že lidé žijí déle a zdravěji. Mezi tyto faktory patří i lepší diagnóza nemocí a jejich léčení, zlepšené podmínky bydlení a lepší hygiena.

Dalším faktorem je snížení výskytu dvou nejrozšířenějších chorob naší doby. Výskyt kardiovaskulárních chorob, dosud hlavní příčiny chorob, se za posledních 30 let podstatně snížil v  mnoha zemích. Vliv rakoviny na úmrtnost se v obdobném údobí stabilizoval, nebo např. v USA a UK mírně poklesl. (Průzkum ve Spojených státech byl proveden za účasti National Cancer Institute, American Cancer Society a American Goverment Center for Disease Control and Prevention; zjištěné poznatky byly nedávno publikovány v časopisu Cancer).


 

Zdroj:

www.vupp.cz

Použito se svolením vydavatele.

Komentáře


Nový komentář mohou vložit pouze přihlášení uživatelé.
Banner

Nejnovější profily

AnonymousAnonymous16.08.2017
KamčaKamča01.01.2016
LucieS1711LucieS171107.02.2014
MartinVanaMartinVana06.12.2013

Nejnovější galerie

Milo 2013Milo30.08.2013
na dovolenéNale20.06.2013
ShybyMilo19.02.2013
ShybyMilo19.02.2013

Komentáře

CKD - cyklická ketogfit-kul • 24.07. 16:26

Hodnoty cukru jsou napsány v článku...

CKD - cyklická ketogVIET • 14.07. 22:44

je tedy limit kolik bych měl příjmout těch cukrů v ten carb up den ?

Bojové umění Pencak kihu • 30.06. 22:48

Ahoj, vím že je to už nějakou dobu co článek vyšel nic méně bych měl vážný zájem o nějaký seminář id

CKD - cyklická ketogfit-kul • 22.03. 15:13

6+2 - klidně ano, pohlídej si ketózu testem...

CKD - cyklická ketogEroll.61 • 17.03. 04:08

Dobrý den. Posiluji cca 6 let a vždy jsem jezdil sach. vlny. Z hlediska dodržování, únavy atd atd js

Návštěvnost webu

Online návštěvníků: 10 , registrovaných: 3