Když střeva stávkují


Autor: fit-kul | 26.03.2013 08:10 | Komentářů: 0

O této problematice nikdo nechce mluvit, ale všichni ji dobře známe. Pravděpodobně neexistuje nikdo, kdo by se nesetkal s problémem jménem zácpa. Ať už v souvislosti s dietní chybou – kdy konzumujeme málo zeleniny a ovoce a celkově máme nedostatek vlákniny, nebo v okamžiku, kdy jsme ve stresu, cestujeme nebo jsme v neznámém prostředí. Po několika dnech máme pocit, že nám někdo „zabetonoval“ střeva. Někoho se bohužel tento problém týká takřka celoživotně.

 

Problém se zácpou je mnohem rozšířenější, než si mnozí myslí a většinou se týká žen. Dle statistik trpí zácpou zhruba polovina žen a třetina mužů. Většina z nich řeší problém užíváním projímadel a tím si ještě víc poškozují zdraví. Tyto léky totiž nejsou zdaleka tak bezpečné, jak se většina lidí domnívá. A přitom existují lepší řešení. Důležité je hledat nejprve příčinu a poté řešení problému.

 

 

Co je vlastně zácpa?

Definujme si zácpu jako takovou, jelikož lidé často používají tento termín chybně. Dle odborníků je zácpa diagnostikována v těchto případech:

 

  • dochází k vyprazdňování méněkrát než jednou za tři dny
  • vyprazdňování je doprovázeno nepříjemnými pocity (bolest břicha apod.)
  • chybí pocit nutkání na stolici
  • pociťujete pocit nedokonalého vyprázdnění
  • vyprazdňování je provázeno pocitem, že průchodu konečníkem brání nějaká překážka

 

Podmínkou správně diagnostikované zácpy je, aby tyto příznaky – nemusí být přítomny všechny, stačí jeden nebo kombinace několika – přetrvávaly alespoň 12 týdnů v roce.

 

 

Čím je zácpa způsobena?

Nejčastěji se jedná o chyby v jídelníčku a pitném režimu. Ten, kdo trpí zácpou, tak má ve svém jídelníčku většinou nedostatek vlákniny a jeho pitný režim je opravdu trestuhodný. Na vašem talíři by proto neměla chybět listová zelenina, kukuřice, mrkev, fazolové lusky, fazole, z ovoce jsou vhodná jablka, meruňky, hrušky a např. datle.

 

Zácpa se může objevit i v případě metabolických poruch, např. při nedostatku některých důležitých látek ve stravě jako je draslík apod.

 

Pozor si dejte i na různá onemocnění střev, které může zácpa doprovázet. Mezi ně patří např. zúžení střev vlivem nádoru, zánětu atd.). Negativní vliv na zažívání mají ale i další onemocnění – diabetes, žaludeční vředy, hormonální poruchy.

 

Když užíváte léky, dobře si přečtěte příbalový leták, jelikož některé léky mohou způsobovat zácpu.

 

Lidé, u kterých byla zjištěna snížená pohyblivost tlustého střeva nebo mají překážky v oblasti konečníku (anatomické nebo funkční – neschopnost uvolnit svaly při vyprazdňování) jsou také zácpou postiženi.

 

Nesmím zapomenout na stres, který může být dost často příčinou zácpy. Stres ovlivňuje pohyblivost střev, a proto jsou lidé, kteří se často se stresem potýkají, k zácpě náchylnější.

 

V případě, že není příčinou zácpy konkrétní choroba, tak mluvíme o tzv. zácpě funkční. Nejčastěji se vyskytuje u mladých žen.

 

U těhotných žen se zácpa vyskytuje velmi často a k jejímu vzniku dochází v důsledku hormonálních změn. Po porodu se stav obvykle upraví.

 

 

Co dělat v případě zácpy?

Je žádoucí vyhledat pomoc odborníka. Právě to ale většina lidí nedělá a uchyluje se k samoléčbě a čerpá rady z nejrůznějších zdrojů. V nejhorším případě se může stát, že se k rukám odborníka dostanou až v kritickém stadiu nějaké vážné choroby.

 

Pokud tedy skutečně trpíte zácpou, tak se obraťte na svého praktického lékaře, který vás může poslat k odborníkovi – gastroenterologii. Vyšetření se nemusíte obávat. Vyptejte se svého lékaře na vše podstatné, ať netrpíte zbytečným strachem.

 

Lehčí formy zácpy jsou celkem snadno řešitelné úpravou jídelníčku a dostatečným pitným režimem. Nejčastěji zácpou trpí lidé, jejichž strava neobsahuje dostatek vlákniny a ke všemu nedodržují adekvátní pitný režim.

 

Pokud i vy trpíte na zácpu, tak začněte věnovat více pozornosti vašemu životnímu stylu. Bude nutné, abyste zvýšily příjem vlákniny. Toho můžete docílit konzumací celozrnných produktů a vyhýbejte se bílému pečivu a bílé mouce jako takové.  Jestliže kromě zácpy trpíte také nadýmáním, tak množství přijaté vlákniny navyšujte opatrně. Náhlý zvýšený příjem vlákniny by totiž problémy s nadýmáním mohl zhoršit.

 

Svoji pozornost dále zaměřte na dostatečnou hydrataci. Denně byste měly vypít 2-3 litry tekutin (nejlépe vody bez bublinek, vhodné jsou i neslazené bylinné čaje).

 

 

A co tolik propagované jogurty?

Lékaři se shodují na tom, že jogurty s živými kulturami mohou do jisté míry napomoci vyřešit problém se zácpou, ale rozhodně není na místě si jogurt „ordinovat jako lék“ na zácpu. Nikdo ale nepopírá fakt, že tyto mléčné výrobky mají příznivý vliv na naše zažívání. Je to z toho důvodu, že pozitivně působí na osídlení střev těmi žádoucími bakteriemi.

 

Pozor si dávejte v případě, že máte sedavé zaměstnání. U vás se riziko zácpy zvyšuje. Prospěje vám zvýšená pohybová aktivita – pravidelný sport, ale třeba i procházky. Jestli navštěvujete jógu, tak se svého cvičitele zeptejte na nějaký účinný cvik, který podporuje činnost střev – jistě vám poradí.

 

 

Jak je to s projímadly? Ano či ne?

V mnoha případech se jedná o volně prodejné léky. Vyvarujte se ale dlouhodobému užívání těchto preparátů. Snažte se poradit s vaším lékařem, když už se rozhodnete projímadla užívat. Jako projímadla se používají látky, které zvětšují objem stolice a tím usnadní vyprázdnění (tyto léky bývají neúčinné u těžkých forem zácpy). Nebo se používají látky stimulující činnost tlustého střeva (např. Guttalax, Regulax a jiné). Pokud tato laxativa užíváte, vždy dodržujte předepsané dávkování a při dlouhodobém užívání se poraďte s lékařem.

 

Ke změkčení stolice se používají tzv. osmotická laxativa, která na sebe váží vodu a vyvolávají průjem (tím se liší od předchozích projímadel, tzv. kontaktních laxativ, která stimulují činnost střev, ale stolice není průjmovitá).

 

Uvědomte si, že zácpa je problém jako každý jiný a nedovolte vašemu studu, aby vám bránil konzultovat tento problém s lékařem. Pouze lékař může na základě potřebných vyšetření diagnostikovat příčinu a určit správnou léčbu.

 

Napsala Dominika Ipserová

Komentáře


Nový komentář mohou vložit pouze přihlášení uživatelé.
Banner

Nejnovější profily

AnonymousAnonymous16.08.2017
KamčaKamča01.01.2016
LucieS1711LucieS171107.02.2014
MartinVanaMartinVana06.12.2013

Nejnovější galerie

Milo 2013Milo30.08.2013
na dovolenéNale20.06.2013
ShybyMilo19.02.2013
ShybyMilo19.02.2013

Komentáře

CKD - cyklická ketogfit-kul • 24.07. 16:26

Hodnoty cukru jsou napsány v článku...

CKD - cyklická ketogVIET • 14.07. 22:44

je tedy limit kolik bych měl příjmout těch cukrů v ten carb up den ?

Bojové umění Pencak kihu • 30.06. 22:48

Ahoj, vím že je to už nějakou dobu co článek vyšel nic méně bych měl vážný zájem o nějaký seminář id

CKD - cyklická ketogfit-kul • 22.03. 15:13

6+2 - klidně ano, pohlídej si ketózu testem...

CKD - cyklická ketogEroll.61 • 17.03. 04:08

Dobrý den. Posiluji cca 6 let a vždy jsem jezdil sach. vlny. Z hlediska dodržování, únavy atd atd js

Návštěvnost webu

Online návštěvníků: 15 , registrovaných: 1