Zdravé a netradiční ingredience do vaší kuchyně


Autor: fit-kul | 12.12.2013 21:50 | Komentářů: 0

 

Pokud hledáte inspiraci do své kuchyně, rádi objevujete netradiční pokrmy a přísady do nich, zkrátka jídla, která jsou zajímavá, chutná a zdravá. Pak je tento článek určen právě vám.

 

Vaření nás baví

Naučit se vařit není tak složité, ovšem mnohem těžší je umět správně používat ingredience a dochucovadla, která dodávají jídlům tu pravou chuť. Chcete-li dodržovat zdravý životní styl a přesto v kuchyni trochu experimentovat, můžete začít třeba hned. Na trhu je pestrá nabídka pokrmů, které mnoho lidí vůbec nezná, přesto jsou pro náš organismus nesmírně cenné.

 

Ačkoliv názvy některých ingrediencí nejsou příliš známé, neznamená to, že by byly nějak těžko dostupné. Naopak seženete je v každé zdravé výživě. Možná jste se dosud jen nezajímali o tento způsob stravování. Vyjmenujme si alespoň pár netradičních jídel, která můžete v kuchyni využívat prakticky neomezeně. Jsou zdravá a velmi chutná, bohužel mnoho lidí vůbec netuší, že existují.

 

Mungo fazolky

Milujete luštěniny? V tom případě budou mungo fazolky to pravé. Jsou vhodné pro každého, kdo hledá náhradu za fazole nebo jiné luštěniny. Drobná zelená semínka mají vynikající chuť, zároveň však jsou nesmírně bohatá na minerály a vitamíny. Dodávají nám ve velkém množství zejména vápník, hořčík, železo, draslík a v neposlední řadě vlákninu.

 

Tato luštěnina pochází z Indie a bývá nesprávně označovaná jako zelená sója. K dostání jsou buď vcelku, nebo loupané či půlené. Koupíte je v obchodech se zdravou výživou nebo v některých supermarketech. Mohou mít buď zelenou, nebo červenou barvu.

 

Quinoa

Quinoa  pochází původem s jihoamerických And. Pro andské civilizace představovala hned po bramborách druhou nejdůležitější plodinu. Je to ideální alternativa k rýži nebo kuskusu. Na rozdíl od pšenice a rýže obsahuje 8 základních aminokyselin. Proto je Quinoa velmi bohatá na bílkoviny. Dodává našemu tělu kompletní bílkoviny, které se vyskytují pouze v mase, vejcích, rybách, sóje a mléčných výrobcích. Quinoa neobsahuje lepek, tudíž mouka z této plodiny se hodí k bezlepkové dietě.

 

Úprava je snadná, nejprve namočit a poté dát na 15 minut vařit. Konzumace je vhodná s ořechy a ovocem, jako velmi vydatná a zdravá snídaně.

 

Amarant

Tento pokrm se vyznačuje svou jemnou a lehce oříškovou chutí. Kdysi býval základní potravinou Inků a Aztéků. V současné době je považován za plodinu budoucnosti. Amarantová semínka jsou totiž nutričně velmi bohatá, neboť mají vysoký obsah bílkovin. Protože neobsahuje lepek, mohou jej konzumovat, je vhodný také pro celiaky. Velmi oblíbená je právě amarantová mouka. Koupit ji můžete v obchodě se zdravou výživou, nebo i v některých supermarketech.

 

Mořské řasy

Mořské řasy představují zeleninu, které nám dalo moře. Jsou to potraviny lidstva z dávných dob. V Japonsku je používají dodnes stejně hojně, jako zahradní zeleninu. Mořské řasy jsou velmi zdravé a lehce stravitelné. Našemu tělu dodávají všechny potřebné vitamíny. Nejcennější je obsah vápníku. Mořské řasy by se měly v našem jídelníčku objevovat v malém množství a častěji. Slouží spíše jako koření nebo dochucovadlo do polévek či zeleninových jídel.

 

Chlorella

Pod tímto názvem se schovávají sladkovodní řasy, které pomáhají podporovat imunitní systém, neboť obsahují velké množství vitamínů a minerálů. V neposlední řadě mají také významný obsah antioxidantů. Chlorella nám pomáhá při špatném zažívání, urychluje hojení ran a potlačuje tvorbu hemeroidů.

 

Goji

Bobule tohoto ovoce pocházejí z Asie a na trhu se zdravou výživou jsou považovány za novinku poslední doby. Přitom v tradiční čínské medicíně jsou využívány již po staletí. Používají se jako sušené plody kustovnice čínské. Mají červenou barvu a vzdáleně připomínají známější rozinky. Goji jsou nesmírně zdravé, neboť obsahují 18 aminokyselin a 21 stopových prvků. Zároveň je toto ovoce nesmírně bohaté na betakarotén.

 

A jaké mají využití v kuchyni? Můžete je zobat jako rozinky, nebo přidat do jogurtu či do ovocného salátu.

 

Sambal

Jedná se o směs koření, které se používá hojně v Indonésii, Malajsii a Srí Lance. Koření je sypké, ale můžeme z něho vyrobit pastu, když přidáme hnědý cukr, ocet a sůl. Je to aromatická pálivá směs, která se používá k okamžitému dochucování pokrmu. To znamená, že jej použijeme rovnou k přiostření hotového pokrmu. Povzbuzuje chuť k jídlu a podporuje trávení. Výborně se hodí k drůbeži nebo ke sladkokyselým jídlům.

 

Rakytník

Výrobky z rakytníku jsou velmi oblíbené. Sirup nebo džem z rakytníku mají své zastoupení téměř v každé domácnosti. Výrobky z rakytníku zásobují váš organismus vitamíny a minerály. Má velmi blahodárné účinky na náš organismus. Posiluje náš imunitní systém. Rakytníkový sirup můžete dávat do čaje místo medu.

 

Batáty neboli sladké brambory

Sladké brambory, které představují kombinaci mezi bramborou a mrkví, si získaly mezi lidmi velkou oblibu. Milují je zejména děti. Tvarem, velikostí i barvou se mohou značně lišit. Nejznámější jsou červené hlízy se žlutou nebo bílou dužinou. Mají vysoký obsah betakarotenu. Pro gurmány představují sladké brambory opravdovou delikatesu. Podávají se ve slané formě nebo je můžeme dokonce i zapékat či používat jako přílohu. Výborné jsou také ve sladké formě, používají se na výrobu koláčů nebo jiných dobrot. Specialitu a opravdovou lahůdku představují batátové marmelády nebo chipsy.

 

V obchodech je k dostání především odrůda s červenou slupkou. Můžete je skladovat až jeden týden při pokojové teplotě. Jsou velmi zdravé a navíc chutné, což je ideální kombinace. Vyzkoušejte tak trochu jiné brambory.

 

Arganový olej

Patří do skupiny rostlinných olejů, které jsou již od dávných dob považovány za elixír krásy a věčného mládí. Má jedinečné složení, díky němuž zpomaluje proces stárnutí. Tajemství spočívá v obsahu nenasycených mastných kyselin, vitamínu E a antioxidantů. V kuchyni jej můžete využít například do salátů nebo různých marinád.

 

Existuje mnoho jídel, které osvěží náš jídelníček a zároveň uděláme mnoho pro své zdraví. Někteří lidé jsou v tomto ohledu slepí. Konzumují jen jídla, na která jsou zvyklí, ale bojí se nebo nechtějí vyzkoušet něco trochu jiného. Je to škoda, neboť existuje celá řada chutných výrobků, které nejsou tak známé, přesto mají velmi zásadní postavení mezi ingrediencemi.

 

Napsala Martina Richterová

Autor foto: Lglm 1990, Wikimedia Commons

 

Komentáře


Nový komentář mohou vložit pouze přihlášení uživatelé.
Banner

Nejnovější profily

AnonymousAnonymous16.08.2017
KamčaKamča01.01.2016
LucieS1711LucieS171107.02.2014
MartinVanaMartinVana06.12.2013

Nejnovější galerie

Milo 2013Milo30.08.2013
na dovolenéNale20.06.2013
ShybyMilo19.02.2013
ShybyMilo19.02.2013

Komentáře

CKD - cyklická ketogfit-kul • 24.07. 16:26

Hodnoty cukru jsou napsány v článku...

CKD - cyklická ketogVIET • 14.07. 22:44

je tedy limit kolik bych měl příjmout těch cukrů v ten carb up den ?

Bojové umění Pencak kihu • 30.06. 22:48

Ahoj, vím že je to už nějakou dobu co článek vyšel nic méně bych měl vážný zájem o nějaký seminář id

CKD - cyklická ketogfit-kul • 22.03. 15:13

6+2 - klidně ano, pohlídej si ketózu testem...

CKD - cyklická ketogEroll.61 • 17.03. 04:08

Dobrý den. Posiluji cca 6 let a vždy jsem jezdil sach. vlny. Z hlediska dodržování, únavy atd atd js

Návštěvnost webu

Online návštěvníků: 12 , registrovaných: 3