Něco málo o mase


Autor: fit-kul | 21.09.2011 00:00 | Komentářů: 0

Archeologické vykopávky potvrdily, že člověk se živí masem již po velmi dlouhé období. Maso obsahuje širokou paletu důležitých živin, včetně vysoce kvalitních bílkovin, vitaminu D, vitaminů skupiny B, především B12, z mikroživin pak železo, zinek a selen. Přiměřená konzumace masa pak tvoří součást zdravé a vyvážené výživy.

Bílkoviny
Bílkoviny masa jsou vysoce kvalitní, neboť obsahují velmi vyrovnaný soubor všech aminokyselin, které jsou nezbytné pro zajištění růstu a funkce celého organismu. Zvláště jsou důležité pro děti a dospívající mládež, atlety a těhotné ženy, stejně tak i starší osoby, zvláště po operacích a nemocech.
 


Minerály – železo, zinek a selen
Maso je hlavním zdrojem železa, obecně lze říci, že čím je maso červenější, tím je obsah železa vyšší. Ve srovnání se železem obsaženým v zelenině a obilovinách tělo využívá mnohem snadněji železo z hemových skupin. Železo je důležitou složkou hemoglobinu, který zajišťuje prostřednictvím krve přenos kyslíku do všech částí a orgánů těla, včetně mozku a svalů. Nedostatek železa v organismu může být příčinou únavy, obtížné koncentrace a snížení odolnosti proti infekcím. Železo stále patří mezi hlavní nedostatkovou mikroživinu v celé Evropě. Pravidelná konzumace masa pomáhá proto proti deficienci železa.



Obdobně jako železo v hemové skupině je i zinek obsažený v mase lépe využitelný, než zinek obsažený v rostlinách, takže maso patří k jeho nejdůležitějším zdrojům v celé Evropě. Zinek je nezbytný pro regulaci růstu a reprodukce, účastní se i hojení ran a zvyšuje imunitu proti infekci.
 


Maso je rovněž důležitým zdrojem selenu. Obsah selenu v půdě určuje i jeho množství v krmivu pro hospodářská zvířata, a tím i v jejich mase. V lidském těle fungují některé bílkoviny s obsahem selenu jako antioxidanty a při tvorbě DNA.



Vitamín B12
Maso obsahuje různé vitaminy řady B, zvláště důležitý je však vitamin B12, neboť je výhradně obsažen v potravinách živočišného původu (maso, mléko a mléčné výrobky, vejce a mořské potraviny). Vitamin B12 se zúčastňuje při tvorbě našeho genetického materiálu – DNA, takže má v těle mnoho funkcí, včetně zajištění dobré funkce nervového systému. Deficience tohoto vitaminu může být příčinou nervových poruch, což je zvláště důležité u starších osob vzhledem k jeho snížené absorbci i nedostatečnému příjmu.

 


Tuk
Tuk obsažený v mase je důležitým zdrojem energie, vitaminů rozpustných v tuku a esenciálních mastných kyselin. V živočišném tuku jsou zastoupeny nasycené a mononenasycené tuky. V mase je rovněž možno zjistit přítomnost malého množství polynenasycených tuků, toto množství je vyšší v mase zvířat, která byla chována na pastvě nebo krmená speciálním krmivem ve srovnání se zvířaty krmenými tradičním způsobem. Celkový obsah tuku se v průběhu let snížil vlivem vhodného způsobu chovu, změnami krmení a pečlivým odstraňováním tuku z poražených zvířat a jejich částí, k snížení obsahu tuku přispívají i kuchyňské úpravy masa bez tuku jako je grilování, dušení apod. Takto upravené maso (včetně drůbeže bez kůže) má nízký obsah nasyceného tuku, mnoho částí obsahuje méně než 10 % tuku.



Maso - bezpečná potravina
Většina států má v současné době vypracované bezpečnostní postupy, které se týkají všech aspektů výroby masa v celém postupu “od vidlí až po vidličku“, které podporují všechny postupy dobrého hospodaření pro získání bezpečných potravin. Odpovídající legislativní opatření se zavádějí na úrovni národní i Evropské Unie. Například v EU je zákaz používat hormony podporující růst a některé státy (např. Dánsko) povolují užití antibiotik pouze pro lékařské účely. Pokud se zvířata léčí antibiotiky, mohou být poražena teprve tehdy, když hladina reziduí poklesla pod stanovenou hodnotu.



Zatímco většina výživových směrnic v Evropě doporučuje v každodenní stravě zařadit maso, drůbež nebo rybu, Světový fond pro výzkum rakoviny doporučuje omezit příjem červeného masa (hovězí, vepřové, skopové) na maximum 500 g (tepelně upraveného masa) za týden.

 

 

Tab. 1 Složení živin u různých druhů masa

 
Živiny/energie Hovězí a) Vepřové a) Jehněčí a) Kuřata b)
kcal/kJ 185/455 105/443 117/491 145/607
Bílkoviny (g) 22,0 22,0 20,8 22,2
Tuk (g) 1,9 1,9 3,7 6,2
Železo (mg) 2,1 1,0 1,6 1,1
Zinek (mg) 4,3 2,4 2,9 údaje neuvedeny
Selen (/ug) 5,4 12,0 4,1 6,2
Vitamin B12 (/ug) 5,0 2,0 2,7 0,4

a) Svalová tkáň
b) Prsa s kůží


 


Zdroj:

www.vupp.cz

Použito se svolením vydavatele.


 

Komentáře


Nový komentář mohou vložit pouze přihlášení uživatelé.
Banner

Nejnovější profily

AnonymousAnonymous16.08.2017
KamčaKamča01.01.2016
LucieS1711LucieS171107.02.2014
MartinVanaMartinVana06.12.2013

Nejnovější galerie

Milo 2013Milo30.08.2013
na dovolenéNale20.06.2013
ShybyMilo19.02.2013
ShybyMilo19.02.2013

Komentáře

CKD - cyklická ketogfit-kul • 24.07. 16:26

Hodnoty cukru jsou napsány v článku...

CKD - cyklická ketogVIET • 14.07. 22:44

je tedy limit kolik bych měl příjmout těch cukrů v ten carb up den ?

Bojové umění Pencak kihu • 30.06. 22:48

Ahoj, vím že je to už nějakou dobu co článek vyšel nic méně bych měl vážný zájem o nějaký seminář id

CKD - cyklická ketogfit-kul • 22.03. 15:13

6+2 - klidně ano, pohlídej si ketózu testem...

CKD - cyklická ketogEroll.61 • 17.03. 04:08

Dobrý den. Posiluji cca 6 let a vždy jsem jezdil sach. vlny. Z hlediska dodržování, únavy atd atd js

Návštěvnost webu

Online návštěvníků: 10 , registrovaných: 2