Mám nadváhu?


Autor: fit-kul | 15.07.2011 00:00 | Komentářů: 0

 

Měření nadváhy dle BODY MASS INDEXU (BMI)

NADVÁHA – je klasifikována hodnotou Body Mass Indexu (BMI)        25 - 30

OBEZITA I. Stupně –  je charakterizována hodnotou BMI                  30 - 35

OBEZITA II. Stupně – je charakterizována hodnotou BMI                  35 – 40

OBEZITA III. Stupně – je charakterizována hodnotou BMI                 nad 40

 

 

Výpočet BMI se provádí následovně:

- vydělte svou hmotnost v kilogramech druhou mocninou své výšky v metrech

          

BMI nad 27 je spojen  s vyšším rizikem jen výjimečně. Platí to především pro předčasnou nadváhu dětí a adolescentů. Se stoupajícím věkem sice dochází k vzestupu hmotnosti, ale riziko se obvykle již nezvyšuje.

 

BMI 30 a více je spojen s přibližně trojnásobným rizikem vzniku cukrovky, ischemické choroby srdeční, mozkové cévní příhody a DNY.

 

BMI nad 35 zvyšuje riziko vzniku cukrovky více než 90x!!! Zvyšuje se riziko vzniku vážných onemocnění, jako jsou trombózy, nádorová onemocnění, degenerativní onemocnění pohybového aparátu a onemocnění žlučníku.

 

BMI není sice zcela objektivní způsob určení nadváhy, protože tato metoda nebere v úvahu množství tukové hmoty v poměru k tzv. aktivní hmotě a týká se jen dospělých. A tak i štíhlý člověk s nízkou úrovní aktivní hmoty, byť vykazuje nízké BMI, může mít nadměrné procento tuku v těle.

 

 

Další možnosti měření

Rozlišujeme dva základní typy nadváhy – MUŽSKÝ A ŽENSKÝ TYP

 

Základním poznávacím znamením mužského typu nadváhy je tvar postavy zvaný „jablko“. Rizika s ním spojená jsou: oběhová onemocnění, diabetes, karcinom tlustého střeva, impotence a zhoršení astmatu.

 

Ženský typ se vyznačuje tvarem, zvaným „hruška“. Je doprovázen riziky jako: osteoporóza (hrozí paradoxně více anorektičkám), sterilita, poruchy činnosti žlučníku, artróza, křečové žíly, karcinom prsu, dělohy a vaječníků, zvýraznění celulitidy.

 

Samozřejmě nejsou výjimkou případy, kdy žena trpí typem mužské obezity, pak jsou její zdravotní rizika vyšší.

 

 

Možnosti využití měření tělesných obvodů ve vztahu k typu nadváhy a zdravotnímu riziku

Z hlediska  zhodnocení stavu měření váhy nestačí. Nejdůležitější jsou údaje o celkovém tělesném tuku, pak také měření některých tělesných obvodů – pro kontrolu stavu a průběhu redukce.

 

Poměr obvodů: PAS/BOKY (WHR) principiálně odpovídá určení „jablko“ nebo „hruška“. Riziko nastupuje v případě, kdy u mužů přesáhne hodnotu 1 a u žen po 45. roce věku přesáhne hodnotu 0,85.

 

Poměr obvodů: PAS/STEHNO doplňuje výše uvedené se stejným cílem. Přiměřená hodnota u žen je do 1,4 a u mužů do 1,3.

 

Dalším zajímavým ukazatelem je poměr tloušťky kožní řasy na zadní straně paže – nad tricepsem, k hodnotě tukové kožní řasy na zádech pod lopatkou (AGR).

 

 

 

Jaké typy obezity rozlišujeme?

Podle toho, kde se nám nadměrné množství tuku ukládá, můžeme určit typ obezity:

 

Typ hruška (gynoidní nebo také ženského typu)

  • je charakteristický hromaděním tuku v oblasti hýždí, stehen a boků a vyskytuje se častěji u žen (i když to není pravidlem).

 

Typ jablko (androidní nebo také mužského typu)

  • nadměrné množství tuku se hromadí v oblasti břicha a hrudníku. Tento typ obezity se vyskytuje častěji u mužů.

 

Z hlediska rizik dalších zdravotních komplikací spojených s obezitou je typ jablko daleko nebezpečnější. Tento typ obezity můžeme poznat jednoduše – měřením obvodu pasu. Měření však musí probíhat podle určitých zásad:

 

Měření pasu

1. Měřte se ve stoji zpříma, pokud možno bez oblečení. Vydechněte, ale břicho nezatahujte!

2. Měřte se vždy ve stejný čas (např. v pátek v 9 hodin ráno), nejlépe po ranní návštěvě toalety -  ženy by se měly měřit ve stejný den menstruačního cyklu.

3. Obvod pasu měřte v nejširším místě Vašeho těla (mezi posledními žebry a pánevní kostí). Místo se tedy nemusí shodovat s místem, kde si běžně měříte pas.

4. Používejte měřidlo (metr), které má stupnici pouze z jedné strany. V případě použití oboustranného měřidla je vhodné pro minimalizaci rizika zaměnění stran použít metr s výrazně barevně odlišenými stranami ( například červená, bílá)

5. K měření obvodu používejte metr nepoškozený, nejlépe z plastu a nikoliv látkové (působením teplot a používáním se může vytahovat a ztrácet tak přesnost!)

6. Při měření obvodu břicha měřidlo nesmí sklouzávat, ani se nesmí „zařezávat“.

7. Pozor na překřížení měřidla v oblasti beder.

8. Měření provádějte vždy dvakrát a použijte průměr z obou měření.

 

Měření není vhodné pro

  •      Těhotné
  •      Osoby s onemocněním břišních orgánů, které vede k nárůstu objemu břicha

 

 

 

Výsledky můžete porovnat s následující tabulkou

Obvod pasu

Hodnocení

ženy pod 80 cm

norma

muži pod 94 cm

ženy nad 80 cm

zvýšené riziko

muži nad 94 cm

ženy nad 88 cm

vysoké riziko

muži nad 102 cm

 

 

Komentáře


Nový komentář mohou vložit pouze přihlášení uživatelé.
Banner

Nejnovější profily

AnonymousAnonymous16.08.2017
KamčaKamča01.01.2016
LucieS1711LucieS171107.02.2014
MartinVanaMartinVana06.12.2013

Nejnovější galerie

Milo 2013Milo30.08.2013
na dovolenéNale20.06.2013
ShybyMilo19.02.2013
ShybyMilo19.02.2013

Komentáře

CKD - cyklická ketogfit-kul • 24.07. 16:26

Hodnoty cukru jsou napsány v článku...

CKD - cyklická ketogVIET • 14.07. 22:44

je tedy limit kolik bych měl příjmout těch cukrů v ten carb up den ?

Bojové umění Pencak kihu • 30.06. 22:48

Ahoj, vím že je to už nějakou dobu co článek vyšel nic méně bych měl vážný zájem o nějaký seminář id

CKD - cyklická ketogfit-kul • 22.03. 15:13

6+2 - klidně ano, pohlídej si ketózu testem...

CKD - cyklická ketogEroll.61 • 17.03. 04:08

Dobrý den. Posiluji cca 6 let a vždy jsem jezdil sach. vlny. Z hlediska dodržování, únavy atd atd js

Návštěvnost webu

Online návštěvníků: 12 , registrovaných: 2