Plážová dieta (dieta ze South Beach)


Autor: fit-kul | 01.03.2012 19:26 | Komentářů: 0

 

Existuje takový nespočet různých diet, že může být velmi obtížné vybrat si tu správnou. Mezi hlavní typy diet patří nízkokalorické, nízkosacharidové a nízkotučné diety. Mezi celosvětově nejoblíbenější dietní plány patřila donedávna Atkinsova dieta, tedy do doby, než se objevila plážová dieta (dieta ze South Beach).

 

Kolem roku 1990 přišel Dr. Artur Agatston, ředitel Mount Sinai Cardiac Prevention Center v Miami Beach na Floridě s novým dietním plánem, která je nyní znám jako plážová dieta. Dr. Agatstona vedli k vytvoření této diety problémy jeho pacientů, kteří nebyli schopni pomocí tradičních diet zhubnout.

 

Jako kardiolog, chtěl Dr. Agatston samozřejmě zajistit, aby se lidem, kteří budou dodržovat tuto dietu, zlepšilo zdraví srdce. Jako taková, plážová dieta kombinuje několik různých metod, jejímž cílem je vytvořit zdravou, ale hlavně realistickou dietu pro ty, kteří chtějí zhubnout.

 

Plážová dieta je často přirovnávána k Atkinsově dietě, protože obě tyto diety mají tendenci snižovat příjem sacharidů a obě také využívají rozdělení dietního plánu na různé etapy či fáze. Ale při bližším prozkoumání plážové diety se ukáží některé výrazné rozdíly, zejména pak v první fázi programu.

 

 

Dietní plán

Ve srovnání s dietami, kde budete muset pečlivě počítat příjem kalorií, sacharidů nebo tuku a pečlivě vážit a dávkovat jídlo, plážová dieta slibuje, že nebudete muset dodržovat tak přísné podmínky. Nicméně, to není tak úplně přesné – i zde se nevyhnete určitému počítání a vážení.

 

Hlavní myšlenkou plážové diety je, abyste byli zdravější a to díky úplné eliminaci konzumace „špatných“ sacharidů, které se vyskytují v potravinách jako cukroví, bílé pečivo, buchty, slazené vody atd. Ale na rozdíl od Atkinsovi diety, která nedoporučuje konzumaci téměř jakýchkoliv sacharidů, plážová dieta vám umožňuje konzumaci některých sacharidů, ale pouze takových, které jsou považovány za „dobré“, tj. jedná se především o celozrnné potraviny, zeleninu, ovoce.

 

 


Studie plážové diety

Tvůrce plážové diety Dr. Agastston provedl 12týdenní studii, kdy rozdělil 40 lidí trpících nadváhou do dvou skupin, jedna skupina dodržovala plážovou dietu a druhá skupina dodržovala dietu, kterou navrhla American Heart Association. Lidé, kteří dodržovali plážovou dietu dokázali v průměru zhubnout větší množství tělesné hmotnosti a také více snížit hladinu „špatného“ cholesterolu v jejich krvi.


 

 

Plážová dieta se snaží dosáhnout svého cíle  ve třech samostatných fázích. První fáze, často označovaná jako úvodní fáze, je velmi striktní ve snaze o eliminaci vaší chutě na „špatné“ sacharidy. To je doba, kdy se musíte vzdát všech „špatných“ sacharidů po dobu 14 dnů. Atraktivní součást této fáze je, že byste měli zhubnout až 6kg tělesné váhy. Ve druhé fázi byste měli pomalu začleňovat „dobré“ sacharidy do vašeho každodenního jídelníčku. A vy sami rozhodujete, jak dlouho setrváte v této fázi, tedy dokud nedosáhnete své cílové váhy. Třetí fáze je ustálení vašich stravovacích návyků tak, abyste je mohli dodržovat po celý život.

 

Je zajímavé, že v původní plážové dietě se vůbec nepočítá s jakýmkoliv cvičením. Nicméně v novém vydání plážové diety z roku 2008: „The South Beach Diet Supercharged: Faster Weight Loss and Better Health for Life“, doporučuje Dr. Agatston spolu s Dr. Josephem Signorilem, profesorem fyziologie tělesných cvičení na Univerzitě v Miami, zařazení pravidelného cvičení do třetí fáze dietního plánu.

 

 

1. FÁZE

V této první fázi byste se měli zbavit svých chutí na „špatné“ sacharidy, tj. jednoduché sacharidy. Měli byste se naučit konzumovat potraviny bohaté na kvalitní živiny a vlákninu (především zeleninu), které zajistí stabilní hladinu krevního cukru po celý den.

 

Potraviny vhodné ke konzumaci v první fázi by vás měli především dostatečně zasytit, takže zde najdete především potraviny bohaté na bílkoviny, jako je hovězí, vepřové, kuřecí, telecí a další druhy masa – ale vždy jezte pouze libové části.

 

 

 


Nejen pro hubnutí

Plážová dieta není určena pouze pro ty, kteří chtějí zhubnout. Tato dieta je určena i pro diabetiky a pro zlepšení zdraví srdce. Dr. Agatston chtěl vymyslet takový dietní plán, který by pomohl snížit hladinu cholesterolu a nakonec tak pomáhat snížit riziko vzniku infarktu myokardu a mozkových příhod.


 

 

 

Pokud jste vegetariáni, nemusíte se obávat, že nebudete schopni najít potraviny, které byste mohli konzumovat. I když je maso základem v úvodní fázi, stále zde existuje několik nemasových potravin, ze kterých si můžete vybrat, jako jsou nízkotučné sýry, ořechy, vejce, fazole, mléko, jogurty a tofu atd.

 

V této fázi se doporučuje i konzumace zeleniny, ale dávejte si pozor při vašem výběru – můžete se jednoduše řídit barvami zeleniny. To co je barevné, obsahuje zpravidla i větší množství cukrů – jako dobrý příklad poslouží mrkev.

 

 

 

2. FÁZE

Druhá fáze plážové diety je zaměřena na postupné zařazování kvalitních sacharidů do vašeho jídelníčku, jde o stabilizační fázi. Tato fáze nemá žádné striktní časové omezení. Podle dietního plánu, byste měli setrvat v této fázi po takovou dobu, dokud nebudete spokojeni s vaší tělesnou hmotností.

 

Někteří lidé začínají plážovou dietu až od 2. fáze, pokud nemají potřebu hubnout, ale chtějí být „pouze“ zdravější.

 

V této fázi již nehubnete tak rychle jako v první fázi diety, ale jde spíše o dlouhodobé postupné snižování tělesné váhy.

 

 


Historie plážové diety

Plážová dieta byla poprvé vydána v knižní podobě v roce 2003 pod názvem: „The South Beach Diet: The Delicious, Doctor-Designed, Foolproof Plan for Fast and Healthy Weight Loss“, ale samotná dieta je známa již od konce roku 1990.


 

 

Druhá fáze má mnohem menší seznam zakázaných potravin, i když i zde je přísný zákaz konzumace „špatných“ sacharidů. Během této fáze můžete zvyšovat konzumaci „dobrých“ sacharidů. Nicméně, proces zavádění sacharidů zpět do vašeho každodenního jídelníčku, by měl být postupný, aby si tělo zvyklo na opětovný vyšší příjem sacharidů. Mezi „dobré“ sacharidy, které můžete bez obav konzumovat patří celozrnné potraviny, rýže (nejlépe Natural), celozrnné těstoviny, brambory, ovoce, zelenina. Dokonce je povolena i hořká čokoláda a víno – ale s mírou!

 

 

 

3. FÁZE

Jakmile jste dosáhli požadované váhy, je čas přesunout se do závěrečné fáze programu. Třetí fáze má za cíl uvolněnější režim, který je možné dodržovat dlouhodobě. Zjednodušeně řečeno, budete spoléhat na to, co jste se naučili v prvních dvou fázích diety. Jde o to, nalézt správnou rovnováhu příjmu potravin, která vám bude nejvíce vyhovovat.

 

Jak dlouho se budete vyhýbat „špatným“ sacharidům, tak dlouho můžete jíst většinu „normálních“ potravin v normálních porcích.

 

 

Nyní, když už víte vše podstatné o plážové dietě, je rozhodnutí zda postupovat podle tohoto plánu či nikoliv, jen a jen na vás.

 

 

Ukázka jídelníčku:

1. FÁZE

2. FÁZE

3. FÁZE

Snídaně
Rajčatová šťáva, 250ml
Míchaná vejce s čerstvými bylinkami a houbami
Anglická slanina (libová), 2 ks
Káva nebo čaj


Svačina
Mozzarela

Oběd
Kuřecí salát (bez krutonů)
s dresinkem (2 lžíce)

Svačina
Nízkotučný tvarohu (½ vaničky) s jedním rajčetem a ½ okurky


Večeře

Ryba s restovanou zeleninou
Salát z rukoly a dresinkem


Dezert
Ricotta s citrónovou kůrou

Snídaně
Borůvkový koktejl (250ml bílého jogurtu, 50g borůvek, trochu mléka na zředění)
Káva nebo čaj

 


Svačina
1 vejce uvařené natvrdo

Oběd
Pečené kuře s kuskusem
Salát z rajčat a okurek

Svačina
Nízkotučný tvaroh

Večeře
Sekaná s dušeným chřestem a
houbami restovanými na olivovém oleji

rajčata


Dezert
Plátek melounu s 2 lžícemi sýru ricotta

Snídaně
½ grapefruitu
2 míchaná vejce se strouhaným sýrem

Celozrnný chléb, 1 plátek
Káva nebo čaj


Oběd
Tortilla s pikantním mletým hovězím
Nektarinka

Večeře
Grilovaný losos s rajčatovou salsou
Míchaný salát (okurky, zelené papriky, cherry rajčata) -olivový olej a ocet podle chuti nebo 2 lžíčky stévie


Dezert
Sušené meruňky máčené v hořké čokoládě

 

 

Komentáře


Nový komentář mohou vložit pouze přihlášení uživatelé.
Banner

Nejnovější profily

AnonymousAnonymous16.08.2017
KamčaKamča01.01.2016
LucieS1711LucieS171107.02.2014
MartinVanaMartinVana06.12.2013

Nejnovější galerie

Milo 2013Milo30.08.2013
na dovolenéNale20.06.2013
ShybyMilo19.02.2013
ShybyMilo19.02.2013

Komentáře

CKD - cyklická ketogfit-kul • 24.07. 16:26

Hodnoty cukru jsou napsány v článku...

CKD - cyklická ketogVIET • 14.07. 22:44

je tedy limit kolik bych měl příjmout těch cukrů v ten carb up den ?

Bojové umění Pencak kihu • 30.06. 22:48

Ahoj, vím že je to už nějakou dobu co článek vyšel nic méně bych měl vážný zájem o nějaký seminář id

CKD - cyklická ketogfit-kul • 22.03. 15:13

6+2 - klidně ano, pohlídej si ketózu testem...

CKD - cyklická ketogEroll.61 • 17.03. 04:08

Dobrý den. Posiluji cca 6 let a vždy jsem jezdil sach. vlny. Z hlediska dodržování, únavy atd atd js

Návštěvnost webu

Online návštěvníků: 11 , registrovaných: 2