Přetrénování


Autor: fit-kul | 01.08.2011 00:00 | Komentářů: 0

 

Slovo „přetrénování“ zná snad každý, kdo někdy chodil pravidelně do posilovny. Někteří lidé říkají, že chodit 5x v týdnu do posilovny znamená přetrénování, více než 12 opakování znamená přetrénování, fullbody trénink znamená přetrénování, split znamená přetrénování, ale to co pro někoho může znamenat přetrénování pro jiného je normálním tréninkem. Tak jak může člověk poznat, že je přetrénovaný?

 

Pravdou je, že přetrénování je silně individuální. Každý člověk je jedinečný a každý reaguje na silový trénink různě. V tomto článku bych chtěl ukázat, jak je možné zjistit, zda jsem přetrénovaný, co to znamená přetrénování a co s tím dělat.

 

 

Co je přetrénování?

 

Přetrénování je, když trénujete tělo nad jeho možnosti, kdy se nedokáže dostatečně adaptovat a zregenerovat do dalšího tréninku.

 

 

V podstatě to znamená, že jste trénovali příliš tvrdě a měli jste málo odpočinku. Samozřejmě zde existuje ještě mnoho dalších faktorů, které mají vliv na přetrénování jako např. strava, ale ve většině případů hlavní roli hraje nedostatek odpočinku.

 

 

Příznaky přetrénování

U některých jedinců je velmi náročné rozpoznat příznaky přetrénování, ale většina lidí reaguje na přetrénování typickými symptomy:

 

  • svalová stagnace (žádné svalové přírůstky)

  • trénink bez energie

  • bolest svalů z předešlého tréninku

  • problém s usínáním, špatná kvalita spánku

  • všeobecně nedostatek energie po celý den

  • v některých případech lidé pociťují úzkost, depresy atd.

 

 

Dieta a přetrénování

Dieta velmi často hraje důležitou roli v přetrénování. Bez dostatku kalorií a sacharidů bude mít vaše tělo problémy s obnovou a opravou svalové tkáně po tréninku. To samé samozřejmě platí i v případě nedostatečného přísunu bílkovin a kvalitních tuků. Dieta je obvykle příčinou přetrénování v případech, kdy se snažíme o rychlé zhubnutí, ale chceme si přitom udržet stávající trénink (nedostatek živin+nevhodný trénink = přetrénování).

 

 

 

Jak zjistím, že jsem přetrénovaný?

Zdá se to jasné, máte některý z výše uvedených symptomů? Pokud ano, je možné, že můžete být přetrénovaní.

 

Jeden ze zřejmých příznaků přetrénování jsou nedostatečné přírůstky svalové hmoty. Bohužel mnoho lidí toto nedává do spojitosti s přetrénováním, ale naopak s nedostatečným tréninkem. A tak trénuji ještě častěji, dělají více opakování a přetrénování se prohlubuje… Toto je jedna z nejčastějších chyb.

 

 

 

Jsem přetrénovaný, co mám dělat?

Než budete přemýšlet jak změnit svůj trénink, vezměte si týden volna. To znamená žádná posilovna a vůbec žádný sport po celý týden. Vaše tělo ze všeho nejvíc potřebuje odpočinek a čas na regeneraci. Zaručuji vám, že se po týdnu volna budete cítit plni energie a chuti trénovat. 

 

Teď se podíváme na jednotlivé aspekty vašeho každodenního života:

  • kolik máte volného času?
  • jak často odpočíváte?
  • jaký druh práce vykonáváte (horník x úředník) - toto má velký vliv na váš trénink
  • jakou máte kondici?
  • jaké jsou vaše cíle?

 

 

Některé z těchto věcí můžete změnit, ale některé by se měnili velmi obtížně (např. práce). To co děláte mimo posilovnu výrazně ovlivňuje váš trénink. Např. pokud jste dělník pracující na stavbě 10 hodin denně tak cvičení 5x týdně pro vás nebude to nejlepší, 3 dny v týdnu by byla mnohem lepší volba.

 

Nejlepší je řídit se svými pocity, pokud cítíte, že jste fyzicky unaveni není nejlepší volbou jít do posilovny. Poučte se z toho a pro příště změňte věci tak, abyste nebyli unaveni.

 

Se správnou volbou tréninku vám může pomoci některý  z našich článků.

 

Nezapomeňte také, že kvalita znamená více než kvantita. Provést 6 opakování kvalitní technikou je mnohem lepší než 12 opakování špatnou technikou.

 

 

Prevence přetrénován

Vše záleží jen a jen na vás. Vše co musíte udělat, je dodržování několika základních principů při budování svalové hmoty: kvalita před kvantitou, jíst dostatek sacharidů, bílkovin a tuků, mít dostatek odpočinku atd.

 

Komentáře


Nový komentář mohou vložit pouze přihlášení uživatelé.
Banner

Nejnovější profily

AnonymousAnonymous16.08.2017
KamčaKamča01.01.2016
LucieS1711LucieS171107.02.2014
MartinVanaMartinVana06.12.2013

Nejnovější galerie

Milo 2013Milo30.08.2013
na dovolenéNale20.06.2013
ShybyMilo19.02.2013
ShybyMilo19.02.2013

Komentáře

CKD - cyklická ketogfit-kul • 24.07. 16:26

Hodnoty cukru jsou napsány v článku...

CKD - cyklická ketogVIET • 14.07. 22:44

je tedy limit kolik bych měl příjmout těch cukrů v ten carb up den ?

Bojové umění Pencak kihu • 30.06. 22:48

Ahoj, vím že je to už nějakou dobu co článek vyšel nic méně bych měl vážný zájem o nějaký seminář id

CKD - cyklická ketogfit-kul • 22.03. 15:13

6+2 - klidně ano, pohlídej si ketózu testem...

CKD - cyklická ketogEroll.61 • 17.03. 04:08

Dobrý den. Posiluji cca 6 let a vždy jsem jezdil sach. vlny. Z hlediska dodržování, únavy atd atd js

Návštěvnost webu

Online návštěvníků: 8 , registrovaných: 2