Zdravá záda (I) - Co dělat, když bolí záda?


Autor: fit-kul | 05.06.2013 18:01 | Komentářů: 0

Bolest zad snad postila každého z nás. V dnešní době jsou naše záda ohrožena snad na každém rohu. Co ale dělat proto, aby nás tato bolest nepotkala? Anebo co udělat, abychom se bolesti zad co nejdříve zbavili?

 

Příčiny vzniku bolesti zad

Řešíme-li problémy se zády, měli bychom se zaměřit také, a to prvotně, na to, co je způsobuje. A to především proto, abychom předešli opakovanému navrácení těchto nepříjemností. Příčin vzniku bolesti zad je mnoho, a pokud se kriticky zaměříme sami na sebe, zjistíme, že se nás dotýká většina z nich.

 

Špatné držení těla

Prvotní příčina vzniku této nepříjemnosti je špatné držení těla. Tuto chybu děláme již celkem automaticky, aniž bychom si ji uvědomovali. Hrbíme se, prohýbáme se v zádech a ,,špulíme“ břicho, nosíme brašny, kabelky, cestovní tašky přes jedno rameno a plno dalších denních činností, při níž si vědomě deformujeme páteř. Důležité je si tyto nedostatky uvědomit a přiznat si, že i když sedíme a dáváme si nohu přes nohu, mění se nám postavení páteře.

 

Jednostranná zátěž

Jednostranná zátěž je specifickým prvkem ve špatném držení těla. Tento typ zátěže si taktéž ani neuvědomujeme, projevuje se to především preferencí ať už pravé strany těla (u praváků) či naopak levé u leváků.

 

Sedavé zaměstnání

V zaměstnání trávíme většinu času a má i proto velký vliv na naše zdraví a i na naše záda. Zaměstnání je také častou výmluvou proč nemůžeme pořádně cvičit a stravovat se, ale i ti největší mistři pracují například na směny apod., neměli bychom se tedy schovávat za pouhé výmluvy. V souvislosti s našimi zády, nám vůbec neprospívají sedavá zaměstnání či práce, kde stojíme celý den na nohou. Je to v důsledku také špatného držení těla. Jediná obrana je sedět správně rovně, nohy vedle sebe a nikoliv noha přes nohu. Důležité je i protahování a občasná malá procházka, alespoň na chodbu či do kuchyně. 

 

Fyzicky těžká práce a zvedání břemen

Zvedání těžkých věcí a fyzicky náročná práce se opět podepisuje na našich zádech. Špatným pohybem si můžeme záda i zablokovat.

 

Nedostatečná či naopak přehnaná aktivita

I na záda platí zlatá střední cesta, a to především ve sportovních aktivitách a jiných činnostech. Přílišná zátěž opět dopadá na naše záda. Budeme-li v posilovně od rána do večera, spíše nám to uškodí. Někdy méně je více.

 

Prochladnutí

Největším problémem hlavně u dívek je prochladnutí. Často je to velmi nenápadné, necháte si večer jen pootevřené okno a ráno Vás už přivítá bolest zad. Někdy máme jen krátké tričko. Problém u prochladnutí je, že léčba a následovné odeznění trvá déle.

 

Další příčiny

Mezi další velmi časté příčiny bolesti zad je hlavně stres, se kterým se setkáváme dnes už na každém rohu, ale i například obezita či podvýživa. Při obezitě nás ohrožuje zejména nedostatečný pohyb kloubů a následovné ochabnutí svalstva. Degenerativní změny na páteři a úrazy jsou dalšími fakty, kdy nás můžou bolet záda. A samozřejmě druhotné příčiny doprovázející jiné nemoci, například při onemocnění ledvin.

 

 

Diagnostika

Bolest zad může být buď náhlá, kdy hovoříme o akutní bolesti, nebo dlouhodobá čili chronická, zde se myslí především skolióza a výrůstky. Obě dvě jsou velmi nepříjemné, ale dá se proti nim bojovat. I když není dobré z velblouda dělat komára, záda bychom neměli podceňovat, a než-li sáhnout po ibalginu, raději si zajít k lékaři a zjistit pravou příčinu.

 

Vyšetření a diagnóza zad spočívá především s vyšetřením hybnosti páteře, odběru krve a například rentgenu. Pokud nás zaráží odběr krve, je to hlavně z toho důvodu, aby se vyloučil jako příčina bolesti zad jakýkoliv zánět v těle.

 

Léčba

Léčba zad může být velmi rozmanitá, můžeme se setkat s tzv. ostřiky, speciálními gely a jinými přípravky. Doporučuje se klid, sucho a teplo. Ve většině případů se předepisují rehabilitace, masáže, ale i cvičení a strečink.

 

Prevence

Všem nepříjemnostem spojenými s našimi zády se dá velmi dobře předejít. Zde Vám fitkul.cz přináší několik rad a tipů, které Vám mohou pomoci bolesti předejít a ušetřit nejen Vaše zdraví, ale také Vaši peněženku.

 

  1. Volba nábytku – Zdánlivě i maličkost mění postavení naší páteře. Důraz je kladen na výběr židle v kanceláři, výška pracovního stolu, ale i volba matrace, na které trávíme my i naše záda velmi mnoho času.
  2. Cvičení – Cvičením, a to především aerobní a posilovacím tréninkem zpevňujeme všechny svaly, především ty, kteří drží naši páteř. Zde se doporučuje jakákoliv vyvážená aktivita. Velmi přínosným cvičením na záda je cvičení pilatesu, jógy a klasického posilovacího tréninku ve fitness centru.
  3. Protahování a strečink – Nejen naše záda ocení občasné protažení a uvolnění našich svalů, které jsou často až v křeči ze sáhodlouhé jednolité činnosti. Strečink by měl být našim pravidelným chlebem, pomůže nám vrátit vitalitu, flexibilitu a hlavně nás udrží v kondici před nemocemi či jinými problémy.
  4. Relax a odpočinek – Dopřejte si odpočinek nejen po náročném dni. Velmi příjemným zpestřením je občasná sauna, vířivka či masáž. Pro záda je nejlepší teplo a příjemné prohřátí. To znamená i po relaxační proceduře, kdy je nutné se hned zabalit do teplého županu či deky.
  5. Overball– Vhodnou vychytávkou pro správné držení těla například při sezení v kanceláři je overball, pomůcka, kterou si můžeme opřít bedra či krk.

 

Bolest zad je mnohdy velmi nepříjemná a komplikuje nám život. Není radno ji však podceňovat a je nejlepší, co nejdříve zjistit proč a co jí způsobuje. Ještě lepší je této bolesti předcházet prevencí a uvědomit si některé špatné návyky, které zásadně ovlivňují vývoj zdraví našich zad.

 

V dalším díle se můžete těšit na konkrétní cviky pro bolavá záda.

 

Napsala: Radka Martínková

Komentáře


Nový komentář mohou vložit pouze přihlášení uživatelé.
Banner

Nejnovější profily

AnonymousAnonymous16.08.2017
KamčaKamča01.01.2016
LucieS1711LucieS171107.02.2014
MartinVanaMartinVana06.12.2013

Nejnovější galerie

Milo 2013Milo30.08.2013
na dovolenéNale20.06.2013
ShybyMilo19.02.2013
ShybyMilo19.02.2013

Komentáře

CKD - cyklická ketogfit-kul • 24.07. 16:26

Hodnoty cukru jsou napsány v článku...

CKD - cyklická ketogVIET • 14.07. 22:44

je tedy limit kolik bych měl příjmout těch cukrů v ten carb up den ?

Bojové umění Pencak kihu • 30.06. 22:48

Ahoj, vím že je to už nějakou dobu co článek vyšel nic méně bych měl vážný zájem o nějaký seminář id

CKD - cyklická ketogfit-kul • 22.03. 15:13

6+2 - klidně ano, pohlídej si ketózu testem...

CKD - cyklická ketogEroll.61 • 17.03. 04:08

Dobrý den. Posiluji cca 6 let a vždy jsem jezdil sach. vlny. Z hlediska dodržování, únavy atd atd js

Návštěvnost webu

Online návštěvníků: 21 , registrovaných: 3