Jak vybrat správný protein?


Autor: fit-kul | 02.08.2011 00:00 | Komentářů: 0

Bílkoviny jsou základním stavebním kamenem při opravě a růstu svalové tkáně. Zabraňují rozkladným procesům (katabolismus), ke kterým dochází zvláště po tréninku. Jedním z hlavních zdrojů příjmu bílkovin ze stravy je maso (vepřové, hovězí, kuřecí atd.), vejce, mléčné výrobky (mléko, sýry atd.) a samozřejmě proteinové prášky.

 

Samozřejmě proteiny nalezneme i v rostlinných zdrojích jako jsou brambory, rýže, těstoviny, vločky, sója, luštěniny atd. avšak nejsou považovány za „plnohodnotné“ proteiny a to hlavně z důvodu neúplnosti aminokyselinového spektra či jejich zhoršenému vstřebávání v těle. Proto do celkové denní spotřeby bílkovin nezahrnujeme rostlinné zdroje.

 

Jestli se snažíte o získání svalové hmoty musíte si udržet pravidelný denní příjem proteinů na vysoké úrovni. Všeobecně se doporučuje asi 1,8-2g proteinů na 1kg tělesné hmotnosti (pokud tedy vážíte 85kg měli byste za den sníst až 170g živočišných bílkovin). Ideální je rozdělit celkový denní příjem bílkovin do 5-6 jídel v průběhu dne.

 

Teď si určitě říkáte, jak mám asi za 1 den sníst tolik masa? Nebojte se, naštěstí existuje dobrá alternativa a tou je proteinový prášek. Musím říci, že v některých situacích si již ani nedokážu představit, že bych u sebe neměl proteinový koktejl.

 

Zde uvádím několik výhod proteinového prášku:

  • pohodlí a rychlost přípravy

  • rychlejší absorpce v těle (velmi důležité po tréninku)

  • snadnější vstřebávání a trávení

  • vždy po ruce

 

 

Jak si vybrat správný protein?

 

Sachariďák vs. Proteinový prášek

Sachariďák je v podstatě směs proteinového prášku, sacharidů a tuků. Samozřejmě pokud se snažím dodržovat nějakou dietu nebude nejlepší konzumovat sachariďák, ale radši čistý proteinový prášek. Na druhou stranu, pokud se snažím přibírat na váze je sachariďák s vyšším obsahem bílkovin velmi užitečná věc. Samozřejmě, že i při koupi proteinového prášku si musíme dávat pozor na několik základních faktů, abychom zbytečně neplatili za něco co jsme nechtěli.

 

Dejte pozor při výběru čistého proteinového prášku na:

  • nízký obsah tuků (1-5g je v pořádku)
  • nízký obsah sacharidů (1-5g je v pořádku)
  • vysoký obsah bílkovin (min. 75% bílkovin na 100g)

 

 

Výrobce

Dalším faktorem, který nám může pomoci při výběru kvalitního proteinového prášku je fakt, jak dlouho dotyčný výrobce funguje na trhu. Já si obecně vybírám produkty pouze od prověřených a dlouhodobě fungujících výrobců, kteří jsou známi kvalitou svých výrobků.

 

 


O kvalitě výrobků můžete diskutovat na našem fóru nebo se podělte o vlastní zkušenosti na stránce recenze.


 

 

Přírodní a čistý proteinový prášek

Kvalita proteinových prášků, je dle mého názoru důležitější než celkové množství bílkovin.

 

Vždy, než si koupíte jakýkoliv proteinový prášek, si přečtěte složení na etiketě. Kvalitní proteinový prášek by neměl obsahovat více než 7-10 složek. Samozřejmě dobrou pomůckou může být to, když ve složení bude napsáno množství chemických názvů - to vás může upozornit na to, že se nejspíše nejedná o moc „přírodní“ produkt.

 

Dávejte si také pozor na líbivé reklamní akce typů: jedině s naším výrobkem dosáhnete monstrózních svalů apod. Vždy se zamyslete nad tím co kupujete a když si nebudete vědět rady, zeptejte se na našem diskusním fóru.

 

Dalším nehezkým trikem různých výrobců je to, že na obal výrobku uvedou např. nově s přídavkem kreatinu, což ve skutečnosti může a často i znamená, že je ve výrobku té přidávané látky stopové množství. Vždy čtěte složení na etiketě!!!

 

 

Koncentrát, izolát, kasein?

Tolik různých druhů proteinových prášků, kdo se v tom má vyznat? Velice jednoduše, stačí znát několik hlavních složek proteinových prášků:

 

Koncentrát: proteinový prášek s větším množstvím sacharidů a tuků. Díky svému pomalejšímu vstřebávání je vhodný na konzumaci během dne.

 

Izolát: tento typ proteinového prášku je rychle vstřebáván – idelní zdroj proteinů bezprostředně po tréninku.

 

Kaseinát: ze všech proteinových prášků má kaseinát nejdelší dobu vstřebávání – je ideální jako poslední jídlo před spánkem. Během noci dodává tělu konstantní množství aminokyselin.

 

 

Nakupuj s rozumem

Nekupujte hnedka první proteinový prášek, který uvidíte. Udělejte si vlastní malý průzkum trhu a porovnávejte mezi sebou různé výrobky z hlediska jejich ceny a složení. Ideální výrobek je výsledkem kombinace cena-kvalita-výrobce.

 

Tak vybírejte s rozumem!

 

Komentáře


Nový komentář mohou vložit pouze přihlášení uživatelé.
Banner

Nejnovější profily

AnonymousAnonymous16.08.2017
KamčaKamča01.01.2016
LucieS1711LucieS171107.02.2014
MartinVanaMartinVana06.12.2013

Nejnovější galerie

Milo 2013Milo30.08.2013
na dovolenéNale20.06.2013
ShybyMilo19.02.2013
ShybyMilo19.02.2013

Komentáře

CKD - cyklická ketogfit-kul • 24.07. 16:26

Hodnoty cukru jsou napsány v článku...

CKD - cyklická ketogVIET • 14.07. 22:44

je tedy limit kolik bych měl příjmout těch cukrů v ten carb up den ?

Bojové umění Pencak kihu • 30.06. 22:48

Ahoj, vím že je to už nějakou dobu co článek vyšel nic méně bych měl vážný zájem o nějaký seminář id

CKD - cyklická ketogfit-kul • 22.03. 15:13

6+2 - klidně ano, pohlídej si ketózu testem...

CKD - cyklická ketogEroll.61 • 17.03. 04:08

Dobrý den. Posiluji cca 6 let a vždy jsem jezdil sach. vlny. Z hlediska dodržování, únavy atd atd js

Návštěvnost webu

Online návštěvníků: 14 , registrovaných: 1