Vláknina


Autor: fit-kul | 06.01.2012 19:18 | Komentářů: 0

Jako vláknina byla tradičně označována ta součást potravy, která se nerozkládá ani vařením ve zředěné kyselině, ani ve zředěném louhu. Tato definice ovšem nepostihuje skutečné procesy, probíhající v lidském trávícím ústrojí, a proto byla vytvořena definice nová, podle níž termín vláknina zahrnuje všechny látky rostlinného původu, které nejsou rozkládány enzymy lidského trávícího ústrojí.

 

Vícezrnné pekařské výrobky, grahamové pečivo, šrotové chleby, snacky z cereálních směsí i jemné pečivo vyrobené z těchto surovin se vyznačují jedinečnou vlastností – obsahem tolik potřebné a v našich zeměpisných šířkách deficitní vlákniny.

 

Její doporučovaná denní dávka je 30 g, ovšem výživoví odborníci tvrdí, že její průměrný příjem u české populace tvoří pouze třetinu, tedy 10 g denně.

 

Vláknina se podle rozpustnosti ve vodě rozděluje na vlákninu nerozpustnou neboli hrubou a vlákninu rozpustnou neboli jemnou (která je také nazývaná prebiotická). Souhrnnou charakteristikou vlákniny je její neštěpitelnost enzymy trávicí soustavy, náš organismus vlákninu neumí rozložit.

 

 

Nerozpustná vláknina má čistící schopnosti v trávicím ústrojí, především ve střevní části. Hrubá vláknina čistí střeva nejen mechanicky, ale také chemicky díky své schopnosti vázat na sebe velké množství vody a v ní rozpuštěných chemických toxických látek a cholesterol. Svým mechanickým působením očisťuje střeva od usazených nečistot a také urychluje vyprazdňování, pomáhá v prevenci střevních obtíží, včetně rakoviny tlustého střeva a konečníku (tzv. rakoviny kolorekta) a také zmírňuje problémy s hemeroidy.

 

 

Rozpustná vláknina (neštěpitelné oligo a polysacharidy) má tzv. prebiotický účinek, tzn. je růstovým faktorem pro žádoucí střevní mikroflóru nazývanou probiotika. Dále potlačuje růst nežádoucí mikroflóry, čímž snižuje i množství produktů jejich fermentačních pochodů.

 

 

Nejvíce vlákniny se získává z ovoce a zeleniny, dobrým zdrojem jsou i obiloviny (zejména celozrnná mouka), brambory a luštěniny. Velmi vysoký obsah vlákniny má lněné semínko nebo pšeničné klíčky.

 

Při konzumaci potravin s vysokým obsahem vlákniny je třeba dodržovat pitný režim, protože jedině tak může vláknina plnit svoji úlohu. Většinou se potraviny s větším obsahem vlákniny zařazují při redukčních dietách, protože při menším množství poskytují pocit plnosti v žaludku a nasycení. Vzhledem k tomu, že se tyto potraviny musí kousat a žvýkat delší dobu, konzumuji se obvykle pomaleji. Pokrmy s vyšším obsahem vlákniny bývají obecně sytivější.

 

Dobrá funkce střev je podmínkou nejen pro správné trávení, ale také pro zlepšení imunity. Význam vlákniny je stále podceňován, i přes intenzivnější propagaci v posledních letech. Její nedostatek může být poměrně nebezpečný, naopak pravidelným a dostatečným příjmem vlákniny je šance snížit riziko některých závažných onemocnění.

 

 

Obsah vlákniny v některých běžnějších potravinách uvádí následující tabulka:

 

Potravina

Vláknina (g/100 g)

Pšeničné otruby

            45

Lněné semínko

            38

Pšeničné klíčky

            18

Sója

            18

Fazole

            15

Křehký chléb

          6–19

Sušené fíky

            12

Celozrnné pečivo

          8–10

Ovesné vločky

             7

Rybíz

             6

Hrášek

             5

Maliny

             5

Rýže natural

             4

Pšeničná mouka hrubá

             4

Corn flakes

             4

Fazolky, kapusta

             3

Bílý chléb

                       3           

Brokolice

             3

Mrkev

             3

Zelí

             3

Banány

             3

Květák

             2

Jablka

             2

Pomeranče

             2

Brambory

             2

Bílá rýže

             1

 

 

Zdroj:

„Chléb a jeho vláknina“ Ing. E. Nováková. IREKS ENZYMA s.r.o.

Potravinářská Revue 7, 2010, č. 1. s. 30-31

ÚZEI

agronavigator.cz

Komentáře


Nový komentář mohou vložit pouze přihlášení uživatelé.
Banner

Nejnovější profily

AnonymousAnonymous16.08.2017
KamčaKamča01.01.2016
LucieS1711LucieS171107.02.2014
MartinVanaMartinVana06.12.2013

Nejnovější galerie

Milo 2013Milo30.08.2013
na dovolenéNale20.06.2013
ShybyMilo19.02.2013
ShybyMilo19.02.2013

Komentáře

CKD - cyklická ketogfit-kul • 24.07. 16:26

Hodnoty cukru jsou napsány v článku...

CKD - cyklická ketogVIET • 14.07. 22:44

je tedy limit kolik bych měl příjmout těch cukrů v ten carb up den ?

Bojové umění Pencak kihu • 30.06. 22:48

Ahoj, vím že je to už nějakou dobu co článek vyšel nic méně bych měl vážný zájem o nějaký seminář id

CKD - cyklická ketogfit-kul • 22.03. 15:13

6+2 - klidně ano, pohlídej si ketózu testem...

CKD - cyklická ketogEroll.61 • 17.03. 04:08

Dobrý den. Posiluji cca 6 let a vždy jsem jezdil sach. vlny. Z hlediska dodržování, únavy atd atd js

Návštěvnost webu

Online návštěvníků: 11 , registrovaných: 3