Stresové zlomeniny bérce


Autor: fit-kul | 12.02.2012 15:12 | Komentářů: 0

 

Stresové nebo-li únavové zlomeniny dolních končetin jsou obecně považovány za zranění z nadužívání. Tyto zlomeniny jsou často problémově diagnostikované, protože se vyznačují velmi podobnou bolestivostí jako např. záněty či otoky podél vnitřní či vnější holenní kosti.

 

Stresové zlomeniny nastanou, když jsou svaly unaveny či přetíženy z dlouhodobého nadužívání a již nejsou schopny absorbovat stres či šok z opakovaných dopadů nohou. Tím je stres převáděn přímo na kost a výsledkem je malá prasklinka nebo trhlinka v kostech bérce.

 

 

Příčiny

Stresové zlomeniny jsou obvykle způsobeny přetrénováním nebo nadužíváním. Mohou být také způsobeny opakovanými dopady nohou na tvrdý povrch, jako je např. běh na silnici. Příliš rychlé zvýšení času, typu nebo intenzity tréninku může být také příčinou stresové zlomeniny, stejně tak jako nošení nesprávné obuvi (např. příliš tvrdé/nekvalitní boty na běhání).

 

Ženy se zdají být více náchylnější ke stresovým zlomeninám než je tomu u mužů. To může také souviset se stavem nazývaným „triáda sportovkyň“, což je kombinace špatné výživy často způsobená poruchy příjmu potravy a nepravidelného menstruačního cyklu. Díky nedostatečnému příjmu živin se snižuje hustota kostí, což může vést k osteoporóze a zvýšenému riziku vzniku stresových zlomenin.

 

Také sportovní disciplíny, jako je běh, gymnastika, volejbal apod., výrazně ovlivňují riziko vzniku stresových zlomenin. Ve všech těchto sportech opakované dopady nohou na tvrdý povrch způsobují stres a únavu svalům. Bez správné obuvi, dobré svalové síly nebo odpovídajícího odpočinku mezi tréninky se u sportovce mohou vyvinout únavové zlomeniny.

 

 

Léčba

Nejlepší léčbou stresových zlomenin je odpočinek. Pauza od tréninku na pár týdnů (6-8 týdnů) může pomoci k zahojení zlomenin. Pokud budete pokračovat v tréninku, stresové zlomeniny se nebudou moci zhojit a může to vyústit až ve zlomeniny.

 

 

Prevence

Následující rady vám mohou pomoci v předejití vzniku stresových zlomenin:

 

  • postupně zvyšujte čas a intenzitu tréninku – pozor na příliš rychlé pokroky
  • jezte zdravou a vyváženou stravu bohatou na vápník
  • používejte správnou obuv!
  • pokud se projeví neustupující otoky a bolest, ihned přerušte trénink dokud se to nezlepší
  • pokud je bolest dlouhodobá, navštivte svého lékaře

 

Komentáře


Nový komentář mohou vložit pouze přihlášení uživatelé.
Banner

Nejnovější profily

AnonymousAnonymous16.08.2017
KamčaKamča01.01.2016
LucieS1711LucieS171107.02.2014
MartinVanaMartinVana06.12.2013

Nejnovější galerie

Milo 2013Milo30.08.2013
na dovolenéNale20.06.2013
ShybyMilo19.02.2013
ShybyMilo19.02.2013

Komentáře

CKD - cyklická ketogfit-kul • 24.07. 16:26

Hodnoty cukru jsou napsány v článku...

CKD - cyklická ketogVIET • 14.07. 22:44

je tedy limit kolik bych měl příjmout těch cukrů v ten carb up den ?

Bojové umění Pencak kihu • 30.06. 22:48

Ahoj, vím že je to už nějakou dobu co článek vyšel nic méně bych měl vážný zájem o nějaký seminář id

CKD - cyklická ketogfit-kul • 22.03. 15:13

6+2 - klidně ano, pohlídej si ketózu testem...

CKD - cyklická ketogEroll.61 • 17.03. 04:08

Dobrý den. Posiluji cca 6 let a vždy jsem jezdil sach. vlny. Z hlediska dodržování, únavy atd atd js

Návštěvnost webu

Online návštěvníků: 10 , registrovaných: 3