Sacharidy v lidské výživě


Autor: fit-kul | 28.12.2011 19:08 | Komentářů: 0


Sacharidy dodávají našim potravinám chuť, texturu a celkovou rozmanitost. Zároveň jsou hlavním zdrojem energie. Ve formě cukru škrobu, oligo- a polysacharidů, tvoří jednu ze tří hlavních skupin makroživin, které dodávají tělu energii. Podle výživových doporučení by nejméně 55 % denního příjmu energie mělo pocházet právě z různých zdrojů sacharidů – obilovin, cukru, ovoce, zeleniny a luštěnin.
 

FAO společně s WHO nedávno zveřejnily zprávu nazvanou „O sacharidech v lidské výživě“. Zpráva shrnuje poznatky za posledních 20 let o úloze všech forem sacharidů ve výživě a jejich vlivu na zdraví a nemoce. Zpráva uvádí poznatky o trávení sacharidů v organizmu, jejich absorpci a metalismu a možnostech ovlivnění zdraví.
 


Sacharidy a zdraví
Odborníci v oblasti výživy zdůrazňují význam udržování rovnováhy mezi příjmem a výdajem energie a uvádějí, že osoby s vysokým podílem sacharidů ve stravě jsou méně náchylné k akumulaci tělesného tuku ve srovnání s osobami, které dávají přednost stravě s nízkým podílem sacharidů a vysokým podílem tuků.

 


Uvádějí k tomu následující důvody:


1. Nižší koncentrace energie ve stravě s vysokým obsahem sacharidů, neboť sacharidy obsahují méně energie než stejné množství tuku. Potrava s vysokým obsahem vlákniny má obvykle větší objem a tím i větší schopnost zaplnit žaludek.


2. Studie prokázaly, že sacharidy mají schopnost rychle vyvolat pocit nasycení a proto u osob, které dávají přednost dietě s  vysokým obsahem sacharidů je menší možnost přejídání.


3. Jen velmi málo sacharidů se v těle mění na tuk, především proto, že se jedná pro organizmus o velmi málo účinný proces a proto jsou sacharidy těle přednostně využívány jako zdroj energie.


4. V posledních letech byl na základě výsledků výzkumu pozměněn názor odborníků na vliv cukru a dalších sacharidů na vznik zubního kazu. Pro zamezení jejich vzniků se doporučuje fluorizace odpovídající ústní hygiena a pestrá strava, nikoliv pouze snížení příjmu sacharidů.
 


Doporučení
Ve zprávě, která popisuje příznivé vlivy sacharidů, jsou uvedena doporučení odborníků a výzkumných pracovníků. Nejdůležitější doporučení pro veřejnost jsou následující:


1. Sacharidy mají mnoho příznivých zdravotních účinků, neboť organizmu dodávají mnohem více než jenom energii.


2. Optimální denní dávka potravy zajišťuje alespoň 55 % energie sacharidy a to pro všechny osoby starší dvou let.


3. Strava obsahující výše uvedené množství sacharidů má být pestrá tak, aby zajišťovala nejen dostatek vlákniny, ale i všech ostatních esenciálních složek potravy.


4. Dobré zdraví zajišťují sacharidy všech druhů i forem. Pro ty, kteří chtějí zůstat aktivní a v dobrém zdravotním stavu, lze doporučit dietu s vysokým obsahem sacharidů.

 

 

Hlavní druhy sacharidů v potravinách

Třída

Podskupina

Složka

Potravina

 

cukry

 

monosacharidy a disacharidy

glukosa med
galaktosa ovoce
fruktosa stolní
sacharosa sladidla
laktosa mléko

 

oligosacharidy

 

maltooligosacharidy a jiné oligosacharidy

maltodextriny sója
rafinosa artičoky
stachyosa cibule
fruktooligosacharidy .

 

 

polysacharidy

 

 

škrob a neškrobové polysacharidy

amylosa rýže
amylopektin chléb
celulosa brambory
hemicelulosa těstoviny
pektin všechny druhy
hydrokoloidy ovoce a zeleniny

 

 

Ref.
1. WHO/FAO (1998) Carbohydrates in human nutrition. FAO Food and nutrition paper no. 66.FAO, Rome.
2. Helerstein, M.K., Christiansen, M. a další (1991) Measurement of de novo hepatic lipogenesis in human using stable isotopes. J. Clin.Invest. 87: 1841-1852.


Zdroj:

www.vupp.cz

Použito se svolením vydavatele.


 

Komentáře


Nový komentář mohou vložit pouze přihlášení uživatelé.
Banner

Nejnovější profily

AnonymousAnonymous16.08.2017
KamčaKamča01.01.2016
LucieS1711LucieS171107.02.2014
MartinVanaMartinVana06.12.2013

Nejnovější galerie

Milo 2013Milo30.08.2013
na dovolenéNale20.06.2013
ShybyMilo19.02.2013
ShybyMilo19.02.2013

Komentáře

CKD - cyklická ketogfit-kul • 24.07. 16:26

Hodnoty cukru jsou napsány v článku...

CKD - cyklická ketogVIET • 14.07. 22:44

je tedy limit kolik bych měl příjmout těch cukrů v ten carb up den ?

Bojové umění Pencak kihu • 30.06. 22:48

Ahoj, vím že je to už nějakou dobu co článek vyšel nic méně bych měl vážný zájem o nějaký seminář id

CKD - cyklická ketogfit-kul • 22.03. 15:13

6+2 - klidně ano, pohlídej si ketózu testem...

CKD - cyklická ketogEroll.61 • 17.03. 04:08

Dobrý den. Posiluji cca 6 let a vždy jsem jezdil sach. vlny. Z hlediska dodržování, únavy atd atd js

Návštěvnost webu

Online návštěvníků: 14 , registrovaných: 1