Typy diet


Autor: fit-kul | 16.10.2012 17:18 | Komentářů: 0

 

V tomto článku bych se rád zaměřil na nejznámější a nejčastěji používané diety. Jelikož je ale opravdu nepřeberné množství různých diet, rozhodl jsem se rozdělit diety do pěti základních typů, dle hlavních charakteristických znaků jednotlivých diet, a sice:

 

  • vysokobílkovinové,
  • nízkosacharidové,
  • nízkotučné,
  • vysokotučné,
  • názorové diety.

 

Bohužel, takovéto jednoduché rozdělení nemusí přesně vystihovat danou dietu. A to především z důvodu, že mechanismy působení diety zpravidla nejsou tak vyhraněné, že lze jednoznačně říci, zda se jedná např. o čistě vysokobílkovinovou nebo nízkosachridovou dietu. Většina „konvenčních“ diet se snaží o snížení množství konzumovaných kalorií, především snížením množství konzumovaných sacharidů, jakožto primárního zdroje energii pro naše tělo.

 

V těchto případech by se dalo hovořit o vysokobílkovinnových dietách klidně i jako o nízkosacharidových dietách. Proto by se daly základní typy diet dále dělit na diety určené k ochraně svalové hmoty (vhodné především pro kulturisty) a k celkovému snížení tělesné hmotnosti (pro běžné obyvatelstvo). Samozřejmě, k celkovému snížení tělesné hmotnosti by měly vést všechny typy diet, ale rozdíl je zde právě v různém stupni ochrany svalové hmoty.

 

Výjimku mezi většinami diet tvoří právě vysokotukové diety, ve kterých se doporučuje snížení příjmu bílkovin a razantní omezení příjmu sacharidů. V tomto typu diet totiž není hlavním cílem dosahovat snížení energetického příjmu, ale navození tzv. ketózy. Ketóza je stav, kdy je tělo nuceno získávat energii z tukových zásob v procesu ketogeneze, kdy vznikají ketolátky, které je organismus schopen využívat jako zdroj energie.

 

Existuje také řada diet, které se řadí mezi nízkotučné diety. Jejich cílem je snížení příjmu kalorií především díky snížené konzumaci všech tuků. Problémem těchto diet je, že konzumované potraviny zpravidla rozdělují pouze na nízkotučné = dobré a to ostatní. Bohužel toto rozdělení nerespektuje potřeby našeho organismu, kdy je nutno zajistit dostatečný příjem všech tuků (tj. „zdravých“ – nenasycené mastné kyseliny i „nezdravých“ – nasycené mastné kyseliny, vyjma transmastných kyselin). A bohužel nerespektuje ani současný životní styl, kdy většina konzumované přebytečné energie pochází právě ze sacharidů.

 

Posledním typem diet jsou tzv. názorové diety. Tyto diety si nekladou za cíl nijaké snižování či naopak zvyšování konzumace některých živin, ale doporučují spíše celkovou změnu stravovacích návyků. Jako dobrý příklad může sloužit dieta podle krevních skupin, jejíž hlavním cílem je selekce lidí do určitých skupin dle jejich evolučního prapůvodu a následného určení doporučovaných potravin ke konzumaci nebo paleo dieta, která doporučuje jíst pouze takové potraviny, které se mohly vyskytovat i v době kamenné, a to z důvodu, že naše trávící soustava ještě není zdaleka adaptovaná na současný styl stravování.

 

Níže uvádím seznam nejznámějších diet rozdělených do 5 základních typů:

 

Vysokobílkovinové diety

  • Anabolická dieta
  • Atkinsova dieta
  • Dukanova dieta
  • CSIRO dieta
  • Vaječná dieta
  • Scarsdale dieta
  • Lindora dieta

 

Nízkosacharidové  diety

  • Sacharidové vlny
  • Plážová dieta
  • Nula kalorií dieta
  • Živá nízkosacharidová dieta
  • Lindora dieta
  • New York dieta

 

Nízkotučné diety

  • Cambridge dieta
  • Nula kalorií dieta
  • Dr. Jo dieta
  • 80 10 10 dieta
  • Ornish dieta
  • Pritikin dieta
  • Scarsdale dieta

 

Vysokotukové diety

  • Cyklická ketogenní dieta
  • Anabolická dieta
  • Atkinsova dieta

 

Názorové diety

  • Dieta podle krevních skupin
  • DASH dieta
  • Zónová dieta
  • Řecká dieta
  • Paleo dieta
  • Modré zóny
  • Candida dieta
  • Makrobiotická dieta

 

Ačkoliv se může zdát nepřeberné množství diet velmi matoucí, účelem všech těchto dietních programů je ztráta tělesné hmotnosti. A i když má každá dieta různé výsledky, pokud je člověk bude přesně dodržovat, tak se mu vždy podaří zhubnout. Ano, při dodržování jakékoliv diety, s největší pravděpodobností určitě zhubnete. Ale to je zapříčiněno jednoduchým faktem, při dodržování diety (jedno jaký typ to bude), snížíte svůj celkový energetický příjem a právě díky tomu zhubnete. 

 

Problém přichází, když uplyne určitá doba od začátku dodržování diety a vaše tělo se adaptuje na snížený příjem energie tím, že začne šetřit svůj energetický výdej a zvyšovat zásoby tělesného tuku. 

 

A právě tento důvod vylučuje naprostou většinu dietních programů, jako dlouhodobě neudržitelné, ale někdy dokonce i zdraví škodlivé (díky sníženému energetickému příjmu se stává, že tělu nedodáváte dostatek makro i mikro živin, které jsou nezbytné pro správný chod organismu).

 

Jako nejlepší způsob úpravy tělesné hmotnosti, který bude dlouhodobě udržitelný, je postupné zařazování zdravých/výživných potravin do jídelníčku, pravidelnost (tj. více než 5 porcí jídla denně), dostatek tekutin (více než 2,5 litru vody denně) a dostatečný příjem vitamínů a minerálů (několik porcí ovoce a zeleniny denně).

 

Ovšem, rozhodně bych nezatracoval každý dietní program. Správný výběr diety a její následné krátkodobé dodržování, vám může pomoci v poměrně rychlé a zdravé ztrátě tělesné hmotnosti a tím vás motivovat, k dalším změnám ve vašem každodenním jídelníčku, který již bude dlouhodobě udržitelný.

Komentáře


Nový komentář mohou vložit pouze přihlášení uživatelé.
Banner

Nejnovější profily

AnonymousAnonymous16.08.2017
KamčaKamča01.01.2016
LucieS1711LucieS171107.02.2014
MartinVanaMartinVana06.12.2013

Nejnovější galerie

Milo 2013Milo30.08.2013
na dovolenéNale20.06.2013
ShybyMilo19.02.2013
ShybyMilo19.02.2013

Komentáře

CKD - cyklická ketogfit-kul • 24.07. 16:26

Hodnoty cukru jsou napsány v článku...

CKD - cyklická ketogVIET • 14.07. 22:44

je tedy limit kolik bych měl příjmout těch cukrů v ten carb up den ?

Bojové umění Pencak kihu • 30.06. 22:48

Ahoj, vím že je to už nějakou dobu co článek vyšel nic méně bych měl vážný zájem o nějaký seminář id

CKD - cyklická ketogfit-kul • 22.03. 15:13

6+2 - klidně ano, pohlídej si ketózu testem...

CKD - cyklická ketogEroll.61 • 17.03. 04:08

Dobrý den. Posiluji cca 6 let a vždy jsem jezdil sach. vlny. Z hlediska dodržování, únavy atd atd js

Návštěvnost webu

Online návštěvníků: 4 , registrovaných: 1