8 pravd o cvičení


Autor: fit-kul | 05.07.2012 22:19 | Komentářů: 0

Každý z nás má určité představy o cvičení: co se počítá mezi cvičení, jak dlouho by mělo trvat, jakým přínosem pro nás bude atd. Bohužel, velmi často se stává, že to co si člověk představuje pod pojmem cvičení, se ani zdaleka nemusí přibližovat skutečnosti.

 

Pokud se snažíte o „cvičení“, ale výsledky neodpovídají vašim představám, možná naleznete chybu v některých z těchto osmi pravd o cvičení. Pro některé z vás mohou být tyto pravdy doslova šokující, ale věřte, že čím dříve jim uvěříte a budete se jimi řídit, tím dosáhnete lepších výsledků ve vašem úsilí.

 

 

Cvičení je vždy náročné

Cvičení bylo, je a bude vždy těžké. Zvyšuje tepovou frekvenci, ztěžuje dýchání a způsobuje pálení svalů. Je to únavné a velmi často vyčerpávající. Ano, vaše tělo si časem na zátěž zvykne, ale nikdy to nebude snadné. A kdyby to bylo snadné, nebylo by to cvičení. Musíte cvičit nad rámec vaší pohodlné zóny, teprve tehdy dochází k posilování vašeho srdce, plic a svalů. V průběhu času bude mnohem snazší ujít ty 3 kilometry, které pro vás byly ze začátku velkou výzvou, ale s tímto se nesmíte spokojit – je na čase si vytyčit zase nové cíle – náročnější cíle. Čím lepší máte kondici, tím více se musíte snažit. Berte cvičení jako výzvu pro neustálé zlepšování toho, čeho jste dosud dosáhli.

 

 

Ne každý pohyb nebo činnost se počítá jako cvičení

Chtěl bych doplnit, že každý pohyb navíc, který uděláte je jen k dobru. Ať už použijete schody místo výtahu, půjdete pěšky na nákup či si zahrajete nintendo Wii – každý pohyb se počítá – zvláště, když teprve začínáte. Ale zde je skutečná pravda: ne každý pohyb může být označen jako cvičení.

 

Aby mohla být jakákoliv činnost označována jako skutečné cvičení, musí splňovat určité parametry, jako např. aktivita trvá alespoň nepřetržitých 10 minut (takže použití schodů namísto výtahu či chůze do obchodu se opravdu nepočítá jako skutečné cvičení), musí zvýšit tepovou frekvenci (60-75% maximální tepové frekvence – aerobní zóna) a další.

 

Pokud provádíte každý den činnosti, které nedosahují charakteru cvičení, ale přesto je označujete jako regulérní cvičení, obelháváte pouze sami sebe a toto může být skutečnou překážkou ve splnění vašich cílů.

 

 

Jeden trénink nic neřeší

Cvičení je opravdu nezbytné pro zachování zdraví a dlouhověkost, ale nejnovější výzkumy ukazují, že cvičení ať už je dlouhé 10, 30 nebo dokonce více než 60 minut, nemusí stačit k vyrovnání „dluhu“ jinak sedavého způsobu života. Jen proto, že cvičíte, neznamená, že je v pořádku když budete zbylých 23 hodin sedět na pohovce a cpát se brambůrkami. Sezení, řízení auta, práce u počítače, dívání se na televizi, všechny tyto neaktivity tvoří podstatnou většinu dne mnoha lidí a čím déle budete provozovat tyto činnosti, tím horší budou mít účinky na vaše zdraví.

 

 

Nespalujete tolik kalorií, kolik si myslíte

„Spalte až 800 kalorií za pouhou hodinu cvičení!“ Podobná hesla můžete velmi často vídat na přebalech různých DVD cvičení, jako upoutávku na stále nově vymýšlená cvičení a tréninky apod. Pravdou ale je, že většina těchto čísel jsou vážně přehnaná a průměrný člověk nebude schopen spálit ani zlomek z těchto kalorií.

 

Měli byste si také dávat velký pozor na měřiče kalorií u běhacích pásů, stacionárních kol apod. – rozdíl mezi skutečným množstvím spálených kalorií a ukazovanou hodnotou může být až 30%!

 

Jako dobrým řešením se ukazuje koupě vlastního pulsmetru, který je schopen přesnějšího určení spálených kalorií a to na základě pohlaví, tělesné hmotnosti a aktuální tepové frekvence během cvičení.

 

 

Cvičení jako záminka pro konzumaci nezdravých potravin

To, že se půjdete projít kolem domu ještě neznamená, že si poté můžete dát čokoládu s tvrzením, že se vlastně nic nestane – přece jste „cvičili“, že?! Jak často se odměňujete za vaše cvičení, jednou za měsíc, jednou týdně nebo snad po každém cvičení? Pamatujte si, že samotné cvičení opravdu nedokáže spálit tolik kalorií, kolik si lidé představují. Pokud je vaším cílem váhový úbytek, tak byste měli být schopni tyto „dobrůtky“ držet na uzdě, jinak budete bojovat předem prohranou bitvu a nikdy nebudete schopni uspět v kalorické rovnici příjem-výdej.

 

 

Cvičení vám samo o sobě nepomůže

To je pravděpodobně jeden z největších omylů, se kterým se stále setkávám. Většina lidí věří, že čím více a tvrději budou cvičit, tím budou jejich břišní svaly vyrýsovanější a tělo celkově hubenější. ŠPATNĚ! Cvičení vám postavu nijak výrazně nezmění, pokud jste nesnížili i svůj celkový kalorický příjem. A naopak, samotné snížení příjmu kalorií bude mít za následek určité snížení tělesné hmotnosti, ale vaše tělo nebude vypadat vyrýsovaně či zpevněně, pokud nezařadíte do svého plánu i pravidelné cvičení.

 

Chcete-li opravdu změnit postavu, nesmíte se soustředit pouze na cvičení: sledujte svůj jídelníček, konzumujte méně kalorií, než spálíte a cvičte kombinaci silového a kardio tréninku.

 

 

Cvičení a správná strava do konce života

Spousta lidí nemá rádo cvičení, ale při hubnutí jsou ochotni ho provádět. Ale jakmile svého cíle dosáhnou, je mnohem jednodušší opět přestat cvičit než se i nadále „týrat“. Ale ať už je vaším cílem zhubnout, vypadat lépe, zlepšit si zdraví nebo se jen prostě cítit dobře, je pouze jedna cesta jak toho dosáhnout a udržet – budete muset pokračovat ve cvičení a ve správné stravě i po dosažení vašich cílů.

 

Veškeré výhody, pocházející z pravidelného cvičení, mohou být také velmi rychle ztraceny. Ve skutečnosti veškerá síla a vytrvalost se ztrácí mnohem rychleji než jak dlouho trvalo její vybudování (nefér, že?). Svalovou sílu můžete ztratit za pár týdnů nicnedělání a kardiovaskulární vytrvalost? Ta začíná klesat již za pouhé 3 dny volna! To je důvod, proč si musíte najít takové aktivity, které vás budou bavit po hodně dlouhou dobu.

 

 

Rutina cvičení je nepřítel č. 1

Rutinu má rádo mnoho lidí, ale ve cvičení pro ni není místo. Pro dosažení co nejlepších výsledků, budete muset čas od času měnit své cvičení. Jednak tím můžete předejít nudě, ale především tím zabráníte možnému riziku stagnace. Pro lidi, kteří postrádají kreativitu, to však může být skutečnou výzvou. Naštěstí existuje nepřeberné množství způsobů, jak změnit své cvičení (fullbody či split trénink, kruhový trénink atd.).

 

Nebojte se zkoušet nové věci či přístupy, zatěžujte své tělo novým způsobem, jen to vám pomůže se neustále zlepšovat.

 

Komentáře


Nový komentář mohou vložit pouze přihlášení uživatelé.
Banner

Nejnovější profily

AnonymousAnonymous16.08.2017
KamčaKamča01.01.2016
LucieS1711LucieS171107.02.2014
MartinVanaMartinVana06.12.2013

Nejnovější galerie

Milo 2013Milo30.08.2013
na dovolenéNale20.06.2013
ShybyMilo19.02.2013
ShybyMilo19.02.2013

Komentáře

CKD - cyklická ketogfit-kul • 24.07. 16:26

Hodnoty cukru jsou napsány v článku...

CKD - cyklická ketogVIET • 14.07. 22:44

je tedy limit kolik bych měl příjmout těch cukrů v ten carb up den ?

Bojové umění Pencak kihu • 30.06. 22:48

Ahoj, vím že je to už nějakou dobu co článek vyšel nic méně bych měl vážný zájem o nějaký seminář id

CKD - cyklická ketogfit-kul • 22.03. 15:13

6+2 - klidně ano, pohlídej si ketózu testem...

CKD - cyklická ketogEroll.61 • 17.03. 04:08

Dobrý den. Posiluji cca 6 let a vždy jsem jezdil sach. vlny. Z hlediska dodržování, únavy atd atd js

Návštěvnost webu

Online návštěvníků: 8 , registrovaných: 3