Vejce, vejce a zase vejce


Autor: fit-kul | 09.08.2011 00:00 | Komentářů: 0

Vejce jsou nutričně bohaté proteinové potraviny, které by měli být pravidelně konzumovány. Jsou to také jedny z nevšestranějších potravin - mohou být připravovány jak na sladko, tak na slano. Jejich konzumace je vhodná téměř v každém životním stylu a výborně se doplňují s mnoha škrobnatými potravinami.

 

Vejce jsou kvalitním zdrojem bílkovin (obsahují všech 8 esenciálních aminokyselin) a jsou bohaté na vitamíny a minerály. Bohužel mají poměrně špatnou pověst a to zejména díky obsahu tuku. Žloutek průměrně obsahuje asi 5g tuku, z toho asi 1,6g tvoří nasycené mastné kyseliny. Každý člověk potřebuje pro dobré zdraví a dostatek energie nenasycené i určitou dávku nasycených mastných kyselin a vejce je nejlepším zdrojem tohoto tuku.

 

 

 

Všeobecně se doporučuje pro normální jedince konzumovat asi 20g nasycených mastných kyselin denně. Pro aktivní sportovce (z důvodu vyššího výdeje energie) se doporučuje konzumace asi 30-40g nasycených mastných kyselin denně.

 

Konzumace 4 celých vajec denně poskytuje asi 7g nasycených mastných kyselin a celkově 20g tuků, proto není důvodu se nějak strachovat z nadbytečného příjmu tuků z vajec.

 

 

Průměrné množství živin ve vejci (M – cca 60g)

 

80 kalorií, 7g bílkovin , 6g tuku, 0g sacharidů

 

237mg cholesterolu, 78mg sodíku, 2g nasycených tuků

 

41,4mg omega-3 mastných kyselin, 643 mg omega-6 mastných kyselin

 

  •      5% Vitamínu A

  •      3% Vápníku

  •      6% Železa

  •      5% Vitamínu D

  •      3% Vitamínu E

  •      3% Thiaminu

  •      16% Riboflavinu

  •      4% Vitamínu B6

  •      7% Kyseliny listové

  •      12% Vitamínu B12

  •      8% Kyseliny pantotenové

  •      11% Fosforu

  •      4% Zinku

  •      25% Selenu

 

 

 

Vejce jako zdroj bílkovin

Typické proteinové vaječné jídlo by se mělo skládat ze 4 celých vajec. Receptů na jejich přípravu je nepočítaně. Já osobně dávám přednost míchaným vejcím, trochu cibulky nebo pálivé klobásy a za 3 minuty mám hotové výborné, plnohodnotné jídlo.

 

Čtyři celá vejce obsahují asi 25g velmi kvalitních bílkovin, asi 7g nasycených tuků a spoustu vitamínů a minerálů. Také jsou bohaté na cholin, který významně podporuje zdraví mozku a má pozitivní vliv na kardiovaskulární systém.

 

Také bylo zjištěno, že konzumace vajec zlepšuje lipidový profil, včetně hladiny cholesterolu. Ano, čtete správně, již dávno neplatí, že vejce jsou špatné na cholesterol. Proto není důvodu, proč byste měli konzumovat pouze bílky.

 

Nebojte se přidat 4 vejce do svého každodenního jídelníčku, nejenže tím zvýšíte svůj příjem bílkovin, ale navíc uděláte něco pro své zdraví. A proto nezapomeňte: VEJCE JSOU ZDRAVÁ!!!

 

Komentáře


Nový komentář mohou vložit pouze přihlášení uživatelé.
Banner

Nejnovější profily

AnonymousAnonymous16.08.2017
KamčaKamča01.01.2016
LucieS1711LucieS171107.02.2014
MartinVanaMartinVana06.12.2013

Nejnovější galerie

Milo 2013Milo30.08.2013
na dovolenéNale20.06.2013
ShybyMilo19.02.2013
ShybyMilo19.02.2013

Komentáře

CKD - cyklická ketogfit-kul • 24.07. 16:26

Hodnoty cukru jsou napsány v článku...

CKD - cyklická ketogVIET • 14.07. 22:44

je tedy limit kolik bych měl příjmout těch cukrů v ten carb up den ?

Bojové umění Pencak kihu • 30.06. 22:48

Ahoj, vím že je to už nějakou dobu co článek vyšel nic méně bych měl vážný zájem o nějaký seminář id

CKD - cyklická ketogfit-kul • 22.03. 15:13

6+2 - klidně ano, pohlídej si ketózu testem...

CKD - cyklická ketogEroll.61 • 17.03. 04:08

Dobrý den. Posiluji cca 6 let a vždy jsem jezdil sach. vlny. Z hlediska dodržování, únavy atd atd js

Návštěvnost webu

Online návštěvníků: 5 , registrovaných: 2