Balanční cvičení pro zdraví a krásnou postavu


Autor: fit-kul | 20.11.2013 17:26 | Komentářů: 0

 

V posledních letech se stále častěji hovoří o takzvaném balančním cvičení, které se cvičí s pomocí balančních pomůcek. Balancování na nestabilní ploše patří mezi nejšetrnější cvičení, které téměř nezatěžuje klouby. Všechny druhy tohoto cvičení zlepšují rovnováhu a stabilitu, zároveň však posilují břišní, zádové a hýžďové svaly.

 

Při balančním cvičení dochází k aktivaci hlubokého stabilizačního systému, který je velmi důležitý pro koordinaci našeho těla. V tomto systému jsou zahrnuty šíjové a zádové svaly, pánevní dno. Jedná se o svaly, které zajišťují správné držení těla a pomáhají držet páteř ve správné poloze. Díky balančním pozicím dochází ke stabilizaci páteře a zároveň posilování jednotlivých svalů.

 

Význam balancování

K balancování se používají balanční pomůcky, jedná se například o gymnastický míč, balanční podložku, gym ball nebo bosu, pomocí kterých udržujeme nestabilní pozici, a tím dochází k svalové námaze. Cvičení je tak účinnější a efektivnější, než je tomu u běžného posilování. Balancovat můžeme i bez těchto pomůcek, pomocí jednoduchých cviků, například stoj na jedné noze. Cvičení může být dynamické nebo statické, oboje však aktivně uvolňuje, posiluje a protahuje hluboké zádové svaly a navíc je to účinná prevence proti bolestem zad. Balanční cvičení má velmi pozitivní vliv na rovnováhu, kterou je potřeba se snažit udržet v nestabilních pozicích.

 

Rozvoj rovnováhy

Úroveň rovnováhy může být ovlivněna určitými nemocemi nebo například zrakovým postiženým. O to více je důležité zapracovat na ztracené rovnováze. K tomuto účelu ideálně slouží právě balanční cvičení. Cvičení pro rozvoj rovnováhy zahrnuje získávání stability nejenom ve stoje, ale také vsedě a vleže. K tomu slouží jednotlivé cviky, kterými jsou stání na jedné noze, skákání, přemísťování různých předmětů a manipulace s nimi. Tyto cviky zároveň pomáhají zlepšovat koncentraci a pozornost. Rovnováha je pro naši tělesnou konstrukci nesmírně důležitá, neboť ovlivňuje i držení těla. Cvičit můžete při potížích nebo nejlépe preventivně. Nedoporučuje se cvičit doma, ale začít vždy s instruktorem, který přesně ví, jaké balanční cviky jsou pro vás ty nejlepší.

 

Posturální funkce

Pokud zvolíme balanční cvičení, zlepšujeme si i své posturální funkce. To jsou funkce, které vedou k aktivaci nejhlouběji u páteře uložených systémů hlubokých zádových svalů. V podstatě i při udržení statické polohy vykonáváme dynamické cvičení, při kterém koordinovaně dochází k zapojení jednotlivých skupin svalů.

 

Jednotlivé cviky spočívají v tom, že se snažíme udržet zvolenou nestabilní polohu a to tak, aby vybalancování a udržování bylo náročnější, než vlastní vzpřímený postoj. Je třeba správné držení těla.

 

Jak cvičit s balančními pomůckami

Pokud se rozhodnete cvičit s pomocí balančních pomůcek, je třeba dodržovat několik zásad. Cvičit je nejvhodnější naboso, neboť to snižuje nebezpeční úrazu. Pokud se cvičením teprve začínáte, je vhodné poradit se s instruktorem. Balanční cvičení je velmi vhodné před zrcadlem, neboť tak lépe můžeme zhodnotit případné chyby. Cvičení nesmí bolet, jakmile začne, je to špatně. Je třeba dodržovat zásady takzvaného korigovaného stoje. Zpočátku se doporučuje trénovat na stabilní podložce, teprve později využít balančních pomůcek. Při cvičení je třeba brát zřetel na svůj zdravotní stav. Při problémech je vhodná konzultace s fyzioterapeutem. Zpočátku cvičte pomalu a opatrně, teprve postupem času je třeba přidávat a zvyšovat zátěž. V žádném případě není vhodné zadržovat dech, naopak se doporučuje pravidelně dýchat.

 

Pohybové aktivity pomocí balancování

  1. Udržení nestabilní polohy což představuje stoj na jedné noze s unožením nebo přednožením, stání na špičkách, podřep. Můžeme využít balanci pomocí natažených paží.
  2. Udržení nestabilní polohy po zátěži, což znamená například stání na jedné noze po běhání nebo jiném cvičební aktivitě.
  3. Využití balančních pomůcek, tedy balancování s pomocí balanční podložky, gymnastického míče a jiných pomůcek.
  4. Využití senzorických vjemů, například stání na jedné noze se zavřenýma očima. Snažte se vydržet co nejdéle a zhluboka dýchat.
  5. Využití doplňkových aktivit, jako je například bruslení, lyžování nebo jízda na kole. Jsou to sporty, u kterých je velmi důležité udržet si rovnováhu.

 

Druhy balančních pomůcek

Jak už bylo výše zmíněno, balanční cvičení má velmi pozitivní vliv na naše fyzické i duševní zdraví. Cvičit se dá svépomoci, ale mnohem účinnější a také zábavnější je to s pomůckami, které jsou určeny přesně pro tyto účely.

 

Bosu

Bosu je cvičební pomůcka, se kterou se můžete zapotit, zároveň však také pobavit. Bosu je novinkou poslední doby, hned po Zumbě se stalo velmi oblíbeným cvičením, které si získalo mnoho příznivců také v České republice. Bosu je vlastně gumová polokoule, která je z jedné strany vypoulená a z druhé hladká. Bosu neboli Balance Trainer má na bočních stranách rukojeti, které slouží k větší intenzitě cvičení. Tato cvičební pomůcka vás donutí udržovat rovnováhu a zlepšovat si tím držení těla. Cvičit můžete nejlépe pod dohledem trenéra ve fitness centrech nebo si pořídit Bosu domů. Není to ovšem levná záležitost. Pomůcka stojí více než 4000 korun, nicméně při pravidelném cvičení se vám vynaložená investice brzy vrátí.

 

Balanční čočky a podložky

Tato cvičební pomůcka se nápadně podobá bosu, je však o dost menší. Je to v podstatě placka, která je jen lehce vypoulená. Z jedné strany hladká a z druhé tvořena zaoblenými hrbolky. Je určena k sezení, ale také ke stání nebo chození na místě. Její konstrukce nás nutí udržovat stabilitu, což je hlavní podstatou balančního cvičení.

 

Fit ball

Známý též jako gymnastický míč je další velmi účinnou pomůckou, která je vhodná při balančním cvičení. Cvičení na velkém míči může mít blahodárný účinek na tělo i duši. Při cvičení zapojíte svalstvo celého těla, posílíte si oslabené svaly a protáhnete zkrácené svaly. Výhodou cviků s fit ballem je skutečnost, že nezatěžujete klouby, posílíte pánevní dno a vyrovnáte svalové dysbalance.

 

Overball

Je to malý měkký míček, který je velmi populární rehabilitační pomůckou. Overball poskytuje velmi zajímavé možnosti v oblasti balančního cvičení. Můžete si s ním zároveň protahovat svaly celého těla. Je to malý míč, který má průměr 30 cm, nosnost je však až 120 kg. Overball se stává velmi populární pomůckou, a to nejen cvičební, ale také praktickou. Například u pracovního stolu je velmi vhodné dát si overball mezi bedra a opěrku židle. Nutí nás to sedět vzpřímeně a nezatěžovat tak krční a bederní páteř.

 

Mezi další balanční pomůcky řadíme pružinové balanční desky, minitrampolíny, balanční step a jiné.

 

Pro koho je cvičení určeno?

Balanční cvičení může v podstatě využít každý, je vhodné pro muže, ženy, dokonce i děti a seniory. Cvičení má různou intenzitu, kterou lze plně přizpůsobit vašemu zdravotnímu stavu a fyzické kondici. Balancování může pomoci při bolestech pohybového aparátu, ale zároveň funguje jako výborná prevence. Navíc stačí docházet na lekce vedené instruktorem jen zpočátku a později můžete cvičit z pohodlí domova. Balanční cvičení je v dnešní době opravdu velmi využívané, neboť bolesti páteře trápí čas od času téměř každého.

 

Napsala Martina Richterová

Autor foto: José Vílchez, Wikimedia Commons

Komentáře


Nový komentář mohou vložit pouze přihlášení uživatelé.
Banner

Nejnovější profily

AnonymousAnonymous16.08.2017
KamčaKamča01.01.2016
LucieS1711LucieS171107.02.2014
MartinVanaMartinVana06.12.2013

Nejnovější galerie

Milo 2013Milo30.08.2013
na dovolenéNale20.06.2013
ShybyMilo19.02.2013
ShybyMilo19.02.2013

Komentáře

CKD - cyklická ketogfit-kul • 24.07. 16:26

Hodnoty cukru jsou napsány v článku...

CKD - cyklická ketogVIET • 14.07. 22:44

je tedy limit kolik bych měl příjmout těch cukrů v ten carb up den ?

Bojové umění Pencak kihu • 30.06. 22:48

Ahoj, vím že je to už nějakou dobu co článek vyšel nic méně bych měl vážný zájem o nějaký seminář id

CKD - cyklická ketogfit-kul • 22.03. 15:13

6+2 - klidně ano, pohlídej si ketózu testem...

CKD - cyklická ketogEroll.61 • 17.03. 04:08

Dobrý den. Posiluji cca 6 let a vždy jsem jezdil sach. vlny. Z hlediska dodržování, únavy atd atd js

Návštěvnost webu

Online návštěvníků: 7 , registrovaných: 2