Můžeme díky dělené stravě skutečně zhubnout?


Autor: fit-kul | 12.12.2013 21:36 | Komentářů: 0

 

Pojem dělená strava je velmi známý, především díky velké zastánkyni tohoto jídelníčku, herečky Lenky Kořínkové. Jak ale dělená strava funguje, jaké jsou její výhody a nevýhody a především výsledky? To vše se dočtete v následujících řádcích.

 

Na začátek je třeba připomenout, že dělená strava není dieta jako taková, ale pouze úprava jídelníčku a životního stylu. Díky této změně však může dojít k úbytku kilogramů. Jak už z názvu vyplývá, jde o dělení stravy podle určitých kritérií. Dělená strava rozděluje potraviny do skupin, které se vzájemně mohou kombinovat a také těch, které se musí konzumovat odděleně. Před zahájením tohoto jídelníčku je potřeba si opravdu velmi pečlivě nastudovat pravidla dělení jednotlivých potravin, aby se dostavil žádoucí výsledek.

 

Zkušenosti s tímto způsobem stravování jsou skutečně velmi různorodé a výsledek není vždy jednoznačný. Přesto dělená strava s sebou přináší řadu výhod a získala si mnoho příznivců.

 

Principy dělené stravy

Základním principem stravování je rozdělení jednotlivých potravin do třech základních skupin. Stravu dělíme podle toho, jakým způsobem je trávicí systém schopen potravu zpracovat. Tři základní pilíře jsou bílkoviny, sacharidy a neutrální potraviny. Popišme si jednotlivé složky podrobněji, aby bylo zřejmé, jak je můžeme vzájemně kombinovat.

 

Bílkoviny

Všechny potraviny, které v sobě obsahují hodně bílkovin, vyžadují pro správné strávení nízké pH, což znamená velmi kyselé prostředí.

 

Jaké potraviny řadíme do této skupiny?

Patří sem především maso a masné výrobky. Maso obsahuje velké množství bílkovin. Žádoucí je hlavně hovězí, telecí, skopové. Dále pak všechny druhy drůbeže (kuře, krůta) a ryby (pozor ovšem na uzené ryby), plody moře (tuňák, losos, makrela, krabi, humři, garnáti, štiky a jiné). Maso je nejvhodnější konzumovat tepelně upravené. Vyhýbejte se vepřovému a obecně tučnějším druhům masa.

 

Z dalších potravin do této skupiny patří vejce, sýry, sójové výrobky, nízkotučné mléko a mléčné výrobky.

 

Nápoje, které sem řadíme, jsou ovocné čaje, ovocné víno, červené a bílé víno (pouze suché) a šampaňské.

 

Do této skupiny náleží také některé druhy ovoce, zejména takové, které je trochu více kyselé. Jmenujme tedy především citrusy, kyselejší odrůdy jablek, hrušek, meruněk, i mnohé exotické ovoce. Spadají sem také maliny a jahody. Obecně platí, že čím kyselejší, tím vhodnější. Mimo ovoce do této kategorie řadíme také povařená rajčata (vařením dostávají mnohem kyselejší příchuť).

 

Sacharidy

V případě sacharidů hovoříme o pravém opaku, nežli je tomu u bílkovin. Sacharidy vyžadují vysoké pH, tedy zásadité prostředí.

 

Sacharidy tvoří opět velmi pestrou škálu potravin. Patří sem tedy celozrnné obilí (pšenice, ječmen, oves, žito, proso, sušená kukuřice a neloupaná rýže). Dále pak výrobky z celozrnného obilí, což je chleba, housky a koláče, těstoviny a krupice, to vše pouze celozrnné.

 

Do sacharidové skupiny náleží některé druhy zeleniny. Jedná se o brambory a bramborový škrob, kadeřavou kapustu, cukrovou kukuřici. Dále pak některé druhy ovoce, jako například banány, hrušky, fíky, hroznové víno. V tomto případě platí pravidlo, čím sladší tím lepší. Řadíme sem i sušené ovoce, například rozinky.

 

Nápoje jsou rovněž sladké, takže sem spadají husté ovocné šťávy, sirupy a také pivo. Rozhodně bychom neměli opomenout ani na med.

 

Do této katergorie patří také všechny luštěniny, mimo sóju. Co se rýže týče, zde to není jednoznačné, ale rozhodně sem můžeme zařadit neloupanou rýži. 

 

Neutrální potraviny

Poslední složku tvoří neutrální potraviny, to znamená takové, které lze neomezeně kombinovat.

 

Patří sem tuky a oleje (nejlépe lisované za studena), neztužené margaríny a máslo.

 

Dále pak mléčné výrobky, které mají obsah tuku vyšší než 50%, což jsou zakysané mléčné výrobky a tučné sýry.

 

Z masných výrobků sem řadíme hlavně uzeniny a uzené ryby (například zauzená makrela).

 

Základ tvoří téměř všechny druhy zeleniny, kterou lze konzumovat v neomezeném množství. Mezi další druhy doplňkových potravin patří koření, ořechy (kromě arašídů), houby, výhonky a klíčky, droždí, bylinky.

 

K pití jsou to bylinkové čaje.

 

Jak jednotlivé složky kombinovat

Jakmile budete vědět, které potraviny do jaké složky patří, pak se můžete začít řídit pravidly, které dělená strava udává.

 

Sacharidy a bílkoviny jsou dvě skupiny, které nelze společně kombinovat. Je to dáno tím, že zásadité a kyselé prostředí se navzájem vylučuje a nedochází pak k optimálnímu rozkladu v trávicím ústrojí. Proto je nezbytné dodržovat přísný zákaz kombinace těchto dvou složek potravy. Naopak neutrální strava je vhodná jak samostatně, tak ke kombinaci se sacharidy nebo bílkovinami.

 

Jakým potravinám se rozhodně vyhnout?

Dělená strava je v podstatě snaha o zdravý životní styl, tudíž i zde jsou potraviny, které bychom rozhodně konzumovat neměli. Patří sem vepřové a tučné maso, konzervy, bílá mouka, loupaná rýže, brusinky, arašídy, majonézy, ztužené tuky, ocet, smažená jídla, velmi sladká jídla (čokoláda a pamlsky) a přeslazené nápoje.

 

Pravidla stravování

Při dodržování dělené stravy se doporučuje řídit dvěma pravidly. Můžete pravidelně střídat bílkoviny a sacharidy, například po dnech. To znamená, že jeden den jíme pouze jídla z bílkovin a k tomu neutrální potraviny a druhý den zase sacharidy společně s neutrálními potravinami. Tento způsob je asi nejznámější a nejčastěji využívaný.

 

Druhou variantou je, že v jeden den jíme sacharidy i bílkoviny, avšak odděleně a mezi jednotlivými jídly dodržujeme časový odstup 3 – 4 hodiny. To znamená, že například k snídani si dopřejeme sacharidy, ale k obědu zase bílkoviny.

 

Klady i zápory děleného stravování

Na závěr je nutné podotknout, že názory na dělenou stravu z pohledu odborníků jsou značně odlišné. Na jedné straně je skutečnost, že základ úspěchu tkví v tom, že nemícháme potraviny, které se navzájem vylučují a tím dochází k lepšímu trávení. Jiní odborníci na zdravou výživu oponují tím, že lidské tělo je schopno zpracovat i takto odlišné potraviny naprosto bez problémů.

 

Jednoznačnou výhodou je, že si člověk více organizuje a přizpůsobuje svůj jídelníček, zamýšlí se nad tím, co bude jíst a vyhýbá se zakázaným potravinám. Sníží tak množství tučných a nezdravých jídel a naopak zvýší příjem zeleniny. Výsledkem je, že jíme potraviny, které lze jednoduše strávit, a cítíme se mnohem lépe.

 

Existuje mnoho studií, ze kterých vyplývá, že dodržováním tohoto způsobu jídelníčku opravdu dochází k úbytku hmotnosti, ale zároveň i ke zlepšení kondice a snížení únavy. Nejlepší způsob, jak zjistit účinky dělené stravy, je vyzkoušet ji přímo na sobě. Rozhodně vám to nemůže uškodit, spíše naopak. Ono totiž obecně platí, že jakákoliv změna jídelníčku, která nás motivuje k zamyšlení se nad tím, jak se stravujeme, vede většinou ke zlepšení životního stylu.

 

Napsala Martina Richterová

Komentáře


Nový komentář mohou vložit pouze přihlášení uživatelé.
Banner

Nejnovější profily

AnonymousAnonymous16.08.2017
KamčaKamča01.01.2016
LucieS1711LucieS171107.02.2014
MartinVanaMartinVana06.12.2013

Nejnovější galerie

Milo 2013Milo30.08.2013
na dovolenéNale20.06.2013
ShybyMilo19.02.2013
ShybyMilo19.02.2013

Komentáře

CKD - cyklická ketogfit-kul • 24.07. 16:26

Hodnoty cukru jsou napsány v článku...

CKD - cyklická ketogVIET • 14.07. 22:44

je tedy limit kolik bych měl příjmout těch cukrů v ten carb up den ?

Bojové umění Pencak kihu • 30.06. 22:48

Ahoj, vím že je to už nějakou dobu co článek vyšel nic méně bych měl vážný zájem o nějaký seminář id

CKD - cyklická ketogfit-kul • 22.03. 15:13

6+2 - klidně ano, pohlídej si ketózu testem...

CKD - cyklická ketogEroll.61 • 17.03. 04:08

Dobrý den. Posiluji cca 6 let a vždy jsem jezdil sach. vlny. Z hlediska dodržování, únavy atd atd js

Návštěvnost webu

Online návštěvníků: 11 , registrovaných: 3