Omega-3 kyseliny


Autor: fit-kul | 31.08.2014 19:06 | Komentářů: 0

 

Zánět kloubů a šlach může být hlavním problémem u sportovců, kteří trénují ve vysoké intenzitě. Přečtěte si, proč mohou být právě omega-3 kyseliny tou správnou volbou prevence a léčby.

 

Zachování špičkové fyzické kondice je důležité zejména v nekolektivních sportech. Když stojíte nebo ležíte pod plně naloženou činkou či na startovní čáře vedle odhodlaných soupeřů, jistě si vzpomenete na dny, kdy jste prostě museli vynechat tréninky díky různým zraněním a právě to může rozhodnout, jestli dokážete překonat své limity a být první v cíli. To je jeden z důvodů, proč je právě kvalitní suplementační plán tak potřebný. Dokáže totiž optimalizovat vaši přípravu, což je nezbytně nutné pro dosažení špičkové fyzické kondice.

 

Není to o tom, najít nějakou kouzelnou pilulku, kterou každé ráno zapijete sklenicí vody, je to o používání osvědčených složek (které tělo vyžaduje pro svoji správnou funkci) v koncentrovanějších dávkách, které vaše tělo vyžaduje z důvodu zvýšené zátěže tréninku. Doplňky jsou potřeba, protože zpravidla není možné získat dostatek potřebných látek z normální stravy.

 

V tomto článku se zaměříme na rybí olej, konkrétněji na omega-3 kyseliny nalézající se v rybím oleji. Pro ty, kteří jsou obeznámeni s funkcí omega-3, klidně přeskočte: Omega-3 se dostává v posledních letech stále více do popředí a to v důsledku četných zdravotních výhod mezi něž patří snižování zánětů a bolestí kloubů, snižování hladiny tuků v krvi, zlepšení kognitivních funkcí (ochrana proti Alzheimerově chorobě a depresi), zdraví kůže, očí, jako prevence rakoviny a zlepšení kardiovaskulárního zdraví.

 

Hlavním důvodem, proč omega-3 kyseliny poskytují tolik zdravotních výhod je především jejich protizánětlivá funkce.  Pro-zánětlivý stav je obvykle výsledkem naší jednostranně zaměřené stravy se zvýšeným příjmem omega-6 kyselin oproti nedostatečnému příjmu omega- kyselin.

 

Bylo prokázáno, že se zvyšujícím věkem se zvyšuje i množství chronických zánětů, které vedou k degenerativním onemocněním. Jakou má toto tvrzení souvislost pro sportovce s vysoce intenzivním tréninkem (nebo v podstatě jakýmkoliv jiným pravidelným tréninkem)?

 

Bolesti kloubů a jejich ztuhlost jsou nejen příznakem stárnutí, ale i u těch, kdo pravidelně cvičí. To ale neznamená, že cvičení vede k chronickým zánětům, právě naopak: pravidelné cvičení a správná strava (včetně správného poměru omega-3 a 6 kyselin), dokáže napomáhat redukci chronických zánětů.

 

Nicméně, záněty v kloubech, zejména záněty souvisejícími se zvýšeným tréninkem (jako je zánět šlach), jsou zdrojem velkých bolestí. A jak již bylo zmíněno výše, se zvyšujícím se věkem se stávají záněty větším a větším problémem.

 

Tak proč nepoužívat pravidelně léky proti bolesti a zánětům? Nesteroidní protizánětlivé léky jako je aspirin a ibuprofen fungují tak, že blokují prostaglandiny: to může narušit průtok krve vnitřními orgány jako je žaludek nebo ledviny. Což v kombinaci u osob, které pravidelně trénují (při tréninku je již průtok krve vnitřními orgány omezen) není zrovna ideální stav.

 

Protizánětlivé léky mohou používat i sportovci při akutní bolesti, ale odborníci nedoporučují jejich užívání v pravidelných intervalech, protože bylo prokázáno, že je to v rozporu s optimálním tréninkem a následnou regenerací.

 

Takže další otázkou tedy je: Jaký doplněk výživy s obsahem omega-3 kyselin bych si měl vybrat? Tady je krátké shrnutí:

 

  • Koncentrovaný rybí olej: vyšší koncentrace rybího tuku, která je spojena s menším obsahem dalších látek a lepší biologickou dostupností.
  • Tekuté vs. kapsle: tekuté doplňky nabízejí vyšší množství omega-3 kyselin, výhodnější cenu, ale nejsou pro každého. A to především s jejich intenzivní rybí pachutí při jejich konzumaci. Kapsle mají tu výhodu, že dokážou tuto pachuť eliminovat a konzumace rybího tuku je tak mnohem příjemnější.
  • DHA vs. EPA: EPA je považována za přínosnější pro sportovce a to především z důvodu její zvýšené protizánětlivé funkce a jejímu pozitivnímu vlivu na srdce. Naše tělo si v případě potřeby dokáže EPA vytvořit z DHA. DHA je obvykle spojována se zlepšením kognitivních funkcí, prenatálního zdraví a zdraví očí. 

 

Autorské právo: bunwit / 123RF Reklamní fotografie

Komentáře


Nový komentář mohou vložit pouze přihlášení uživatelé.
Banner

Nejnovější profily

AnonymousAnonymous16.08.2017
KamčaKamča01.01.2016
LucieS1711LucieS171107.02.2014
MartinVanaMartinVana06.12.2013

Nejnovější galerie

Milo 2013Milo30.08.2013
na dovolenéNale20.06.2013
ShybyMilo19.02.2013
ShybyMilo19.02.2013

Komentáře

CKD - cyklická ketogfit-kul • 24.07. 16:26

Hodnoty cukru jsou napsány v článku...

CKD - cyklická ketogVIET • 14.07. 22:44

je tedy limit kolik bych měl příjmout těch cukrů v ten carb up den ?

Bojové umění Pencak kihu • 30.06. 22:48

Ahoj, vím že je to už nějakou dobu co článek vyšel nic méně bych měl vážný zájem o nějaký seminář id

CKD - cyklická ketogfit-kul • 22.03. 15:13

6+2 - klidně ano, pohlídej si ketózu testem...

CKD - cyklická ketogEroll.61 • 17.03. 04:08

Dobrý den. Posiluji cca 6 let a vždy jsem jezdil sach. vlny. Z hlediska dodržování, únavy atd atd js

Návštěvnost webu

Online návštěvníků: 17 , registrovaných: 3