Všechno, úplně všechno o proteinech 4.část - Výběr správného proteinového doplňku


Autor: fit-kul | 23.07.2011 00:00 | Komentářů: 0

Tato příručka obsahuje informace o každém aspektu suplementace proteiny, včetně správného načasování konzumace, druhy a výhody dodatečné suplementace.

 

Náhrada jídla

Náhrady jídla jsou jedním z nejvíce nedoceněných a málo využívaných doplňků na trhu. Jsou mnohem více než jen zdrojem bílkovin - jsou to kompletní výživná jídla. Náhrada jednoho jídla, ve formě tyčinky či koktejlu, může obsahovat pomalu či rychle vstřebatelné bílkoviny. Proto byste se měli před nákupem ujistit, jaký zdroj bílkovin kupujete. A je také důležité, abyste měli představu k jakému účelu budete tuto náhradu jídla používat (na hubnutí nebo naopak k přibírání na váze).

 

Náhrada jednoho jídla s pomalu trávícími ne-syrovátkovými bílkovinami (vaječný albumin atd.) se nejlépe hodí jako náhrada hlavního jídla (oběd či večeře).

 

 

Bílkoviny a sacharidy = gainer

Pro hubené lidy, kteří chtějí přibrat je nejlepší volbou konzumace tzv. gainerů. Což je kombinace bílkovin a sacharidů (komplexní i jednoduché). Chcete-li zvýšit tělesnou hmotnost, je nejlepší používat gainery 2-3krát denně pro zvýšení vašeho kalorického příjmu.

 

 

Příklady stravovacích plánů proteinových doplňků:

Zde rozepsaný návrh konzumace proteinových doplňků neznamená, že nebudete konzumovat klasickou stravu! Klasické jídlo je nezbytné pro celkové zdraví organismu a růst svalové hmoty!

 

Pro nabrání svalové hmoty:

  •       Ráno - hydrolyzovaný proteinový koktejl
  •       Dopoledne - proteinová tyčinka
  •       Oběd - proteinový koktejl s pomalu vstřebatelnými bílkovinami (kasein, vaječný albumin)
  •       Odpoledne - proteinová tyčinka
  •       Před cvičením - syrovátkový proteinový koktejl
  •       Ihned po cvičení - hydrolyzovaný proteinový koktejl
  •       Před spaním - kaseinový koktejl

 

 

Pro zvýšení tělesné hmotnosti:

  •       Ráno  -hydrolyzovaný proteinový koktejl s jednoduchými sacharidy či náhrada jídla s vyšším obsahem sacharidů

  •       Dopoledne - gainer

  •      Oběd - proteinový koktejl s pomalu vstřebatelnými bílkovinami (kasein, vaječný albumin) či náhrada jídla

  •       Odpoledne - gainer

  •       Před cvičením - syrovátkový proteinový koktejl s maltodextrinem

  •       Ihned po cvičení - hydrolyzovaný proteinový koktejl s maltodextrinem a glukózou

  •       Před spaním - kaseinový koktejl

 

 

Výběr správného proteinového doplňku

Existují doslova stovky různých výrobců proteinových doplňků, jejich variací a chutí. Proto může být výběr někdy velmi matoucí.

 

 

Cena vs. kvalita

Zdaleka ne všechny proteinové doplňky jsou stejné kvality. A vybírat tyto doplňky jen na základě ceny je vždy chyba. Obecně platí, že nižší cena se rovná nízké kvalitě surovin a nižším procesům kontroly kvality. Špatné výrobní procesy a postupy můžou snížit kvalitu výsledného produktu.

 

Stejně jako u většiny výrobků, cena se rovná kvalitě. Ale udělejte si čas na vlastní průzkum. Porovnávejte mezi sebou různé produkty, ptejte se na diskusních fórech či se podívejte na stránku RECENZE, ať si můžete udělat vlastní závěry o kvalitě produktu.

 

 

Izolát vs. koncentrát

Syrovátkový izolát je nejčistší forma syrovátkové bílkoviny. Obsahuje na 90% bílkovin a minimum sacharidů a tuků. Protože je to zdroj nízkokalorických bílkovin, je vhodný do diety, kde je důležité sledovat denní příjem kalorií. Bohužel jeho čistotě také odpovídá cena.

 

Syrovátkový koncentrát obsahuje více tuku a sacharidů a obsah bílkovin se pohybuje kolem 70-85%. Díky těmto faktorům je jeho cena mnohem příznivější než je tomu u izolátu. Je také vhodný pro ty, co se snaží přibrat na váze.

 

Syrovátkové směsi jsou dobrým kompromisem mezi těmito druhy syrovátkové bílkoviny. Jsou poměrně levné, s dobrým obsahem bílkovin a kvalitním aminokyselinovým spektrem.

 

 

Výběr pomocí aminokyselinového spektra

Úplné aminokyselinové spektrum je zjednodušeně řečeno, obsah všech standardních aminokyselin, které se vyskytují v daném zdroji. Při pohledu na aminokyselinový profil nás především musí zajímat množství esenciálních aminokyselin a množství BCAA na jednu porci:

 

BCAA

  •       leucin
  •       izoleucin
  •       valin

 

 

Esenciální aminokyselina:

  •       fenylalanin
  •       valin
  •       threonin
  •       tryptofan
  •       izoleucin
  •       methionin
  •       leucin
  •       lysine

 

 

Dále máme 12 neesenciální aminokyselin, které jsou také velmi důležité, ale tělo si je v případě nutnosti dokáže syntetizovat samo. Kvalitní proteinový doplněk však obsahuje všech 20 standardních aminokyselin.

 

 

Konec 4.části

Komentáře


Nový komentář mohou vložit pouze přihlášení uživatelé.
Banner

Nejnovější profily

AnonymousAnonymous16.08.2017
KamčaKamča01.01.2016
LucieS1711LucieS171107.02.2014
MartinVanaMartinVana06.12.2013

Nejnovější galerie

Milo 2013Milo30.08.2013
na dovolenéNale20.06.2013
ShybyMilo19.02.2013
ShybyMilo19.02.2013

Komentáře

CKD - cyklická ketogfit-kul • 24.07. 16:26

Hodnoty cukru jsou napsány v článku...

CKD - cyklická ketogVIET • 14.07. 22:44

je tedy limit kolik bych měl příjmout těch cukrů v ten carb up den ?

Bojové umění Pencak kihu • 30.06. 22:48

Ahoj, vím že je to už nějakou dobu co článek vyšel nic méně bych měl vážný zájem o nějaký seminář id

CKD - cyklická ketogfit-kul • 22.03. 15:13

6+2 - klidně ano, pohlídej si ketózu testem...

CKD - cyklická ketogEroll.61 • 17.03. 04:08

Dobrý den. Posiluji cca 6 let a vždy jsem jezdil sach. vlny. Z hlediska dodržování, únavy atd atd js

Návštěvnost webu

Online návštěvníků: 8 , registrovaných: 3