Atkinsova dieta


Autor: fit-kul | 27.07.2011 00:00 | Komentářů: 0

Každý zná někoho, kdo již někdy držel dietu. Ale výsledky jsou často velmi málo povzbuzující. Ve skutečnosti, je velká šance, že mnoho lidí co čte tento seriál článků drží nějakou dietu právě teď.

 

Většina diet má jednu společnou základní věc a to, že jste povinni sledovat množství kalorií, které jíte. A většina diet také vyžaduje, výrazné snížení tuků přijímaných v potravě. Je zde však jeden druh diety, která toto nedoporučuje. Na rozdíl od mnohých diet, vám umožní konzumaci velkého množství červeného masa, vajec, sýrů, másla a dokonce i slaniny – všeho, co se všeobecně považuje za nevhodné jídlo do dietního plánu. Je jasné, že s tímto přístupem bude mít dieta i mnoho odpůrců, ale Atkinsova dieta používá neortodoxních přístupů k dlouhotrvajícím výsledkům.

 

Určitě jste nyní zvědaví, jak vám tato dieta pomůže ve ztrátě přebytečného množství tuků? Podle Dr. Atkinse je to všechno o omezení sacharidů. Lidé ve vyspělých zemích konzumují velké množství sacharidů. Jedná se především o sacharidy obsažené v bílé mouce, rafinovaných cukrů apod. Podle základního principu Atkinsovy diety, omezením sacharidů ve čtyřech fázích procesu, je vaše tělo nuceno spalovat uložený tuk, spíše než sacharidy, které primárně slouží jako zdroj energie.

 

 

 


V následujících článcích se podíváme na obecnou teorii nízko-sacharidových diet, na čtyři fáze Atkinsovy diety a jaké potraviny vám umožní konzumovat. A nakonec se dočtete o výhodách a nevýhodách této diety a co o této dietě říkají zdravotničtí experti.


 

 

Atkinsova dieta se skládá ze čtyř fází stravovacího plánu. Potraviny, které jíte, jsou závislé od toho v jaké fázi se zrovna nacházíte.

 

 

Fáze Atkinsovy diety

  1. Indukce – je první fází Atkinsovy diety. Je také považována za nejvíce omezující. Jinými slovy, fáze jedna vám umožní jíst velmi málo sacharidů. Je omezena na 20 g za den. Jako „náhradu“ sacharidů smíte jíst různé druhy zeleniny - saláty, papriky atd.

  2. Probíhající hubnutí – druhá fáze vám umožní přidat nějaké sacharidy do vašeho denního jídelníčku. V této fázi zvyšujete sacharidy na 25 g za den. Každý týden můžete  zvýšit počet sacharidů, které jíte o pět gramů. To znamená, že druhý týden druhé fáze můžete mít 30 g sacharidů, třetí týden to je 35g a tak dále. Můžete pokračovat až do té doby než tělo přestane hubnout.

  3. Udržování – V této fázi, přecházíte z hubnoucí fáze do stavu, kdy chcete udržet aktuální hmotnost. Můžete zvyšovat svůj denní příjem sacharidů o 10g každý týden, dokud si budete udržovat váhu. Jakmile začnete mírně přibírat zastavte se na dávce sacharidů z minulého týdne.

  4. Životní styl – konečná fáze vám umožní vybrat si z široké škály jídel, zatímco ještě omezujete množství přijatých sacharidů. Je to fáze, která vám i nadále umožní snižování tělesné váhy, ale přitom vám umožní jíst více potravin, než v předchozích fázích.

 

 

Potraviny, které můžete jíst

Potravinová pyramida Atkinsovy diety vypadá velmi odlišně od ostatních potravinových pyramid. Ve skutečnosti, jeden z důvodů oblíbenosti této diety je to, že umožňuje konzumovat více potravin než jiné diety.  Naprostá většina diet omezuje nebo úplně zakazuje konzumaci bílkovin s obsahem tuků jako je např. červené maso či mléčné výrobky (sýry, máslo).

 

 

Na rozdíl od ostatních tradičních pyramid, klade Atkinsova pyramida dietní důraz na zdroje bílkovin oproti sacharidům. Nestanovuje limity na množství jídla, ale pouze na druhy jídla, které konzumujete. Například, nemůžete jíst potraviny z bílé mouky (koláče, rohlíky), ale můžete jíst velké množství ryb, drůbeže, červeného masa atd. Tyto potraviny jsou z většiny tvořeny bílkovinami a tuky a obsahují minimum sacharidů. Kromě toho, Atkins je odlišný od většiny diet v tom, že nemusíte počítat kalorie. Ve skutečnosti, mnoho lidí, kteří dodržují tuto dietu spotřebovává více kalorií než dříve.

 

 

Co je to kalorie?

Kalorie je způsob měření energie. Nejvíce si kalorii spojujeme, jako měřící energetickou jednotku jídla, ale ve skutečnosti jakýkoliv zdroj energie může být měřen v kaloriích. Definice kalorie je množství energie potřebné ke zvýšení teploty gramu vody o 1 stupeň Celsia. 1 kilokalorie (kcal) je 1000 kalorií. Pokud se o kaloriích mluví v souvislosti s výživou, obvykle se pojmem kalorie míní kilokalorie..

 

Je pochopitelné, že jídlo obsahuje energii, protože většina potravin je organického původu a tudíž mají i schopnost hoření. Naše těla potřebují ke správnému chodu energii, kterou přijímáme ze stravy.

 

Tuky, bílkoviny a sacharidy mají charakteristický počet kalorií. Jeden gram tuku obsahuje téměř 9 kalorií energie. Jeden gram sacharidů obsahuje 4 kalorie, stejně jako jeden gram bílkovin. Nyní když znáte tyto hodnoty již nikdy pro vás nebude problém vypočítat počet kalorií v každém jídle.

 

V jednotlivých fázích Atkinsovy diety můžete konzumovat mírně odlišná jídla. Všechny sacharidové zdroje by se měli skládat hlavně z potravin, které obsahují větší množství vlákniny jako je zelenina, ovesné vločky apod.

 

 

Jak to vlastně funguje?

Jak už víme, Atkinsova dieta je založena na omezeném příjmu sacharidů. Když nezíská tělo dostatek energie ze sacharidů, musí si najít jiný zdroj energie. Řekněme, že jste právě začali s Atkinsovou dietou a máte sníst pouze 20g sacharidů, tohle se bude dít ve vašem těle:

 

Játra ukládají glukózu ve formě glykogenu. Jakmile tělo strávilo všechny sacharidy, které jste naposled snědli, játra začnou převádět uložený glykogen zpět na glukózu, která se postupně uvolňuje do krve, aby se vyrovnala hladina glukózy v krvi. Také se zahajuje proces tzv. lipolýzy, což je odbourávání tuku uloženého v tukových buňkách a tím dochází k uvolnění volných mastných kyselin do krevního řečiště. Když v játrech dojde k téměř úplnému vyčerpání glykogenu/glukózy nastává proces zvaný ketóza (proto se Atkinsově dietě také někdy říká ketogenní dieta), kdy játra přeměňují tuk a aminokyseliny na ketolátky, které tělo může použít jako zdroj energie.

 

Co to ve stručnosti znamená? Atkinsova dieta umožní vašemu tělu používat jako palivo tuk místo sacharidů. Pro hlubší pochopení toho, jak Atkinsova dieta pomáhá ve ztrátě hmotnosti je důležité vědět, jakým způsobem používá tělo sacharidy jako palivo. Tělo používá inzulín pro regulaci hladiny cukru v krvi a k přeměně sacharidů na palivo. Inzulín je tzv. skladovací hormon, což znamená, že sacharidy, které nevyužijeme jako palivo tělo uloží ve formě tuků.

 

Když budete konzumovat potraviny s nízkým obsahem sacharidů, umožníte tím tělu uvolňovat menší množství inzulínu. A když je v těle normální hladina inzulínu, začne tělo mnohem lépe spalovat vlastní tuk jako zdroj energie. To, že bude hladina inzulínu v krvi stabilní, vede také ke snížení hladu a chutě na sladké. Jednoduše řečeno, Atkinsova dieta kontroluje hladinu inzulínu v krvi tím, že omezuje množství sacharidů v jídle, které konzumujete.

 

 

Výhody a nevýhody Atkinsovy diety

Teď když víme jak funguje Atkinsova dieta pojďme si něco říci o výhodách a nevýhodách konzumace potravin s nízkým obsahem sacharidů. Existují 4 hlavní výhody tohoto druhu diety:

 

1. Hubnutí - když tělu nedodáváte dostatek sacharidů je nuceno používat tuky jako zdroj energie a to má za následek ztrátu hmotnosti.

 

2. Udržení hmotnosti – každý jednotlivec má určitou úroveň příjmu sacharidů, při které již nebude přibírat na váze, ale ani hubnout. Atkinsuv dietní plán vám umožňuje určit tuto úroveň přes případné zvyšování množství sacharidů, které můžete sníst.

 

3. Zdraví – Atkinsuv plán doporučuje konzumaci kvalitních a výživných potravin

 

4. Prevence onemocnění – snížení příjmu sacharidů může snížit šanci vzniku nemocí, jako je např. diabetes

 

 

Samozřejmě existuje i několik nevýhod vyplívajících ze snížené konzumace sacharidů.

 

1. Zkažený dech – z důvodu nadměrné produkce ketonů se může projevit nepříjemný zápach z úst

 

2. Zácpa

 

3. Možnost vzniku ledvinových kamenů

 

 

 


Nakonec, jestli se rozhodnete dodržovat Atkinsovu dietu nebo ne je pouze na vás. Vy sami se rozhodněte, jestli podstoupíte možná rizika vyplívající z tohoto druhu diety.


 

Komentáře


Nový komentář mohou vložit pouze přihlášení uživatelé.
Banner

Nejnovější profily

AnonymousAnonymous16.08.2017
KamčaKamča01.01.2016
LucieS1711LucieS171107.02.2014
MartinVanaMartinVana06.12.2013

Nejnovější galerie

Milo 2013Milo30.08.2013
na dovolenéNale20.06.2013
ShybyMilo19.02.2013
ShybyMilo19.02.2013

Komentáře

CKD - cyklická ketogfit-kul • 24.07. 16:26

Hodnoty cukru jsou napsány v článku...

CKD - cyklická ketogVIET • 14.07. 22:44

je tedy limit kolik bych měl příjmout těch cukrů v ten carb up den ?

Bojové umění Pencak kihu • 30.06. 22:48

Ahoj, vím že je to už nějakou dobu co článek vyšel nic méně bych měl vážný zájem o nějaký seminář id

CKD - cyklická ketogfit-kul • 22.03. 15:13

6+2 - klidně ano, pohlídej si ketózu testem...

CKD - cyklická ketogEroll.61 • 17.03. 04:08

Dobrý den. Posiluji cca 6 let a vždy jsem jezdil sach. vlny. Z hlediska dodržování, únavy atd atd js

Návštěvnost webu

Online návštěvníků: 17 , registrovaných: 3