Omega-3 nenasycené mastné kyseliny


Autor: fit-kul | 02.08.2011 00:00 | Komentářů: 0

Omega-3 nenasycené mastné kyseliny jsou nezbytné pro správnou funkci organismu. Tělo si je nedokáže samo syntetizovat, proto musejí být přijímány ve stravě. Často jsou označovány zkráceně jako omega-3 kyseliny či zkratkou PUFA (polynenasycené mastné kyseliny). Omega-3 mastné kyseliny příznivě ovlivňují pohybový aparát (hlavně klouby a chrupavky), imunitní systém, podporují správný vývoj mozkových funkcí atd.

 

Existují tři hlavní typy omega-3 mastných kyselin:

  1. ALA (alfa-linolenová kyselina)
  2. EPA (eikosapentaenová kyselina)
  3. DHA (dokosahexaenová kyselina)

 

Tělo dokáže přeměňovat ALA na EPA a DHA, bohužel s jen velmi malou účinností (účinnost asi 5%).

 

Výzkumy potvrdily, že omega-3 mastné kyseliny pomáhají snižovat riziko zánětů po zranění, chronická onemocnění (srdeční onemocnění, artritidu, rakovinu). Omega-3 mastné kyseliny se nacházejí v koncentrovaném množství především v mozku a zdá se, že mají podstatný význam v kognitivních a behaviorálních funkcích (ovlivňují paměť a výkonnost).

 

Strukturní vzorec omega-3 kyselin

 

 

Které potraviny obsahují omega-3 mastné kyselina?

Omega-3 mastné kyseliny lze nalézt v rybách, rostlinách, ořechách. EPA a DHA se nalézá pouze v tuku ryb jako jsou: losos, halibut, tuňák, sardinky, sleď, makrela atd. ALA se nachází v oleji rostlin: lněný, sójový, řepkový olej, dýňová semínka atd.

 

 

 Zdroj (80g porce)

Obsah omega-3 (g)

Sleď

1,2-1,5

Losos

1-2

Tuňák

0,2-1,1

Halibut

0,6-1,2

Treska

0,16-0,24

Žralok

0,8

Makrela

0,4

 

 

 

Doporučená denní dávka omega-3 mastných kyselin

Doporučená denní dávka se pohybuje v rozpětí 1-2g EPA a DHA. U dětí nebyla doporučená denní dávka stanovena, ale u malých dětí by měla být omezena konzumace čerstvých ryb a to hlavně z důvodu zvýšeného výskytu rtuti v rybách.

 

 

Příznaky nedostatku omega-3 mastných kyselin

 

  • suchá kůže
  • zvýšená lámavost nehtů a vlasů
  • bolesti kloubů
  • deprese
  • lupy
  • suché oči
  • sucho v ústech
  • nadměrná žízeň
  • zvýšená chuť na tučná jídla

 

 

Výhody užívání omega-3 mastných kyselin

Omega-3 mastné kyseliny pomáhají bojovat proti mnoha běžným onemocněním a zdravotním problémům jako jsou: vysoká hladina cholesterolu a krevního tlaku, cukrovka, artritida, osteoporóza, porucha příjmu potravin, astma, menstruační bolesti a mnoho dalších.

 

Konkrétní přínos pro kulturisty a sportovce:

  • přispívá k odbourávání tuků
  • ergogenní vliv (zvýšení výkonu)
  • pomáhá při svalové regeneraci

 

 

Vedlejší účinky omega-3 mastných kyselin

Velmi vzácně se mohou projevit nežádoucí účinky jako jsou alergická reakce či průjem.

 

Komentáře


Nový komentář mohou vložit pouze přihlášení uživatelé.
Banner

Nejnovější profily

AnonymousAnonymous16.08.2017
KamčaKamča01.01.2016
LucieS1711LucieS171107.02.2014
MartinVanaMartinVana06.12.2013

Nejnovější galerie

Milo 2013Milo30.08.2013
na dovolenéNale20.06.2013
ShybyMilo19.02.2013
ShybyMilo19.02.2013

Komentáře

CKD - cyklická ketogfit-kul • 24.07. 16:26

Hodnoty cukru jsou napsány v článku...

CKD - cyklická ketogVIET • 14.07. 22:44

je tedy limit kolik bych měl příjmout těch cukrů v ten carb up den ?

Bojové umění Pencak kihu • 30.06. 22:48

Ahoj, vím že je to už nějakou dobu co článek vyšel nic méně bych měl vážný zájem o nějaký seminář id

CKD - cyklická ketogfit-kul • 22.03. 15:13

6+2 - klidně ano, pohlídej si ketózu testem...

CKD - cyklická ketogEroll.61 • 17.03. 04:08

Dobrý den. Posiluji cca 6 let a vždy jsem jezdil sach. vlny. Z hlediska dodržování, únavy atd atd js

Návštěvnost webu

Online návštěvníků: 10 , registrovaných: 3