Vitamíny


Autor: fit-kul | 31.01.2013 08:43 | Komentářů: 0

Vitamíny jsou organické látky, které tělo potřebuje, aby mohlo růst, vyvíjet se a být v činnosti. Spolupracují s jinými složkami a dodávají energii, napomáhají při stavbě tkání, vylučování látek a zajišťují, že všechny systémy fungují tak, jak mají. Tělo si je neumí samo vytvořit a musí je přijímat v potravě. Vitamíny dělíme na 2 skupiny. Rozpustné ve vodě a rozpustné v tucích.

 

Vitamíny rozpustné ve vodě – jedná se o vitamíny řady B a vitamín C. Pokud sníte přebytek ve vodě rozpustných vitamínů, vyloučí se močí. Proto je důležité příjem vitamínů ve vašem jídelníčku rozdělit rovnoměrně, aby nedocházelo ke zbytečným ztrátám.

 

B1 - Thiamin

Tento vitamín přeměňuje cukr v krvi na energii, podporuje růst a je důležitý pro nervovou činnost. Najdeme ho ve všech rostlinných a živočišných potravinách včetně celozrnných výrobcích, rýži, mořských plodech a luštěninách.

 

B2 - Riboflavin

Jde o antioxidant. Napomáhá dýchání buněk, růstu a rozmnožování. Tělo ho potřebuje k uvolňování energie. Najdeme ho v mléce a mléčných výrobcích, zelené listové zelenině, játrech, ledvinkách, droždí atd.

 

B3 - Niacin

Tento vitamín je důležitý pro tvorbu pohlavních hormonů, zvyšuje energii, napomáhá nervovému systému a podporuje trávení. Najdeme ho v mase, rybách, obilninách, burských oříšcích, avokádu a houbách.

 

B5 - Kyselina pantotenová

K.P. pomáhá hojit rány, potlačit infekci, vytvářet buňky, posiluje imunitní systém. Nachází se ve vnitřnostech, rybách, vejcích, kuřatech, ořechách a celozrnných obilovinách.

 


B6 - Pyridoxin

Je nutný k fungování více než 60 enzymů, potřebný pro činnost ústředního nervového systému a tvorbu buněk. Je rozhodující pro imunitní systém. Najdeme ho v mase, vejcích, celozrnných výrobcích, droždí, zelí, melounech a melase.

 

B12 - Kobalamin

Najdeme ho v rybách, mléčných výrobcích, hovězím, vepřovém a jehněčím mase, vnitřnostech, vejcích a mléce. Je důležitý při tvorbě červených krvinek, zvyšuje energii, zlepšuje paměť a soustředění, podporuje nervový systém a zdravý růst dětí.

 

Kyselina listová (vitamín Bc)

Je nezbytná pro tvorbu červených krvinek, látkovou přeměnu cukru, zabraňuje vývojovým deformacím plodu, je důležitá pro tvorbu protilátek a je nenahraditelná pro nervový systém a tvorbu DNA a RNA. Jejím zdrojem je čerstvá listová zelenina, kvasnice a játra, mrkev, avokádo a meruňky.

 

C - Kyselina askorbová

Je velmi důležitý pro zdravou pokožku, kosti, svaly a dobrý zrak. Napomáhá zotavování a ochraně před viry a alergiemi. Je nezbytný pro látkovou přeměnu cholesterolu. Je také velmi účinný antioxidant. Najdeme ho v čerstvém ovoci a zelenině, bramborách, bylinkách a šípkách.

 

H - Biotin, B7

Podporuje růst a dělení všech živočišných buněk. Je obsažen v játrech, ledvinách a kvasnicích.

 

 

Vitamíny rozpustné v tucích  - Tyto vitamíny mají velice specializovanou funkci. Jsou vstřebány střevy a roznášeny do různých části těla lymfatickým systémem, jenž tvoří část našeho imunitního systému. Jsou nezbytné pro udržování stavby tkání, při prevenci různých chorob, podporují odolnost proti infekcím a mají řadu dalších důležitých úkolů.

 

A

Je potřebný pro silné kosti, dobrý zrak a zdravou pokožku. Zlepšuje schopnost těla zotavovat se, jedná se o antioxidant. Nalezneme ho ve vnitřnostech, vejcích, másle, rybím tuku a beta-karotenu. Nachází se v červeném, žlutém a tmavě zeleném ovoci a zelenině.

 

D - Kalciferol

Tento vitamín je velice důležitý pro růst, zdravé kosti a zuby. Napomáhá vstřebávání vápníku ze stravy. Obsahují ho mléčné výrobky, vejce, tučné ryby a rybí tuk. Získává se také provitamínů ze stravy působením slunečního záření.

 

E

Je nezbytný pro vstřebávání železa, látkovou přeměnu důležitých mastných kyselin, chrání oběhový systém a buňky, zpomaluje stárnutí, zvyšuje plodnost a chrání před vývojovými deformacemi plodu. Jedná se antioxidant.

 

K

Tento vitamín zajišťuje srážlivost krve. Je obsažen v zelenině zelené barvy, mléčných výrobcích, melase, meruňkách a tuku z tresčích jater. Je tvořen ve střevech.

 

Asi si říkáte a kolik že bych vlastně měl těch vitamínů sníst. Ano, existuje doporučená denní dávka. Ta je však stanovena pro „normální“ lidi. Ne pro kulturisty a intenzivně sportující skupiny. Jejich potřeba vitamínů a minerálů je větší, jelikož při těžkém tréninku jich hodně tělo spotřebuje. Proto z vlastní zkušenosti doporučuji pořídit si kvalitní vitamínový doplněk stravy.

 

Dříve jsem byl často nemocný, při jakékoliv změně počasí jsem dostal onu známou rýmičku. Poté co jsem začal užívat výše zmiňované doplňky stravy, jsem již delší dobu žádné onemocnění nezaznamenal. Takže kdybych já si měl vybrat jen jeden doplněk stravy, byl by to právě vitamíno-minerálový preparát.

 

Napsal Tomáš Vlček

Komentáře


Nový komentář mohou vložit pouze přihlášení uživatelé.
Banner

Nejnovější profily

AnonymousAnonymous16.08.2017
KamčaKamča01.01.2016
LucieS1711LucieS171107.02.2014
MartinVanaMartinVana06.12.2013

Nejnovější galerie

Milo 2013Milo30.08.2013
na dovolenéNale20.06.2013
ShybyMilo19.02.2013
ShybyMilo19.02.2013

Komentáře

CKD - cyklická ketogfit-kul • 24.07. 16:26

Hodnoty cukru jsou napsány v článku...

CKD - cyklická ketogVIET • 14.07. 22:44

je tedy limit kolik bych měl příjmout těch cukrů v ten carb up den ?

Bojové umění Pencak kihu • 30.06. 22:48

Ahoj, vím že je to už nějakou dobu co článek vyšel nic méně bych měl vážný zájem o nějaký seminář id

CKD - cyklická ketogfit-kul • 22.03. 15:13

6+2 - klidně ano, pohlídej si ketózu testem...

CKD - cyklická ketogEroll.61 • 17.03. 04:08

Dobrý den. Posiluji cca 6 let a vždy jsem jezdil sach. vlny. Z hlediska dodržování, únavy atd atd js

Návštěvnost webu

Online návštěvníků: 7 , registrovaných: 2