Paleo dieta - dieta doby kamenné


Autor: fit-kul | 28.11.2011 21:23 | Komentářů: 0

 

Paleolitická dieta, také známá jako paleo dieta či dieta doby kamenné, je stravovací plán, umožňující konzumovat pouze takové potraviny, u kterých se předpokládá, že je konzumoval člověk v období paleolitu. Jedná se tedy o období, kdy člověk ještě neznal zemědělství, a živil se lovem a sběrem.

 

Zastánci tohoto stravovacího režimu předpokládají, že lidské trávení není ještě evolučně přizpůsobené na produkty zemědělství (obilí a mléčné výrobky). Tato dieta zdůrazňuje konzumaci syrových potravin, protože tepelná úprava surovin byla v té době spíše výjimkou (ortodoxní vyznavači paleo diety konzumují syrové maso).

 

Co je v paleo dietě povoleno konzumovat?

Paleolitická strava je založena na běžně dostupných, nijak průmyslově upravených, potravinách: maso, ryby, zelenina, ovoce, vejce, houby a ořechy.

 

 

Co je v paleo dietě zakázáno konzumovat?

V paleolitické stravě je zakázána konzumace obilovin, luštěnin, mléčných výrobků, soli, rafinovaných cukrů (včetně jakékoliv mouky) a zpracovaných olejů. Samozřejmě, určitého množství konzumované soli se pravděpodobně nevyhnete a i třeba čerstvé kozí mléko může být také konzumováno – ovšem ne ve velkém množství.

 

Existují rozporuplné názory na konzumaci brambor v paleo dietě. Ale většina zastánců paleo diety se shoduje, že konzumace menšího množství brambor není nijak na škodu.

 

 

Původ paleo diety

Tento způsob stravování jako první zpopularizoval gastroenterolog Walter L. Voegtlin. Paleo dieta je založena na principech evoluční medicíny, tedy na předpokladech, že trávící systém moderních lidí je přizpůsoben ke stravě paleolitických předků a že se lidská genetika téměř nezměnila od počátků zemědělství, a proto je pro lidské zdraví ideální taková strava, které se podobá právě stravě v paleolitu.

 

 

Nový přístup k hubnutí?

S vývojem zemědělství lidé začali konzumovat ve větší míře potraviny, které jim dříve byly téměř cizí –  zejména mléčné výrobky, luštěniny, obiloviny, ale také alkohol a větší množství soli.

 

V posledních 150 letech se rozšířila výroba rafinovaných obilovin, cukrů, rostlinných olejů, ale i produkce tučnějšího masa, které se staly základem současného stylu stravování. A právě tyto složky dnešní stravy jsou jedním z rizikových faktorů vzniku mnoha civilizačních chorob, mezi které patří obezita, kardiovaskulární onemocnění, diabetes, osteoporóza, autoimunitní onemocnění a rakovina.

 

 

Nejvhodnější potraviny do paleo diety

Existuje obrovské množství potravin, které lze v paleo dietě konzumovat. A některé z nejlepších potravin (včetně několika superpotravin) uvádím níže:

 

Losos: je výborným zdrojem velmi kvalitních bílkovin v kombinaci se zdraví prospěšnýma omega-3 mastnýma kyselinama. Losos je také dobrým zdrojem vitamínu B6 a B12.

 

Borůvky: jsou plné vitamínů a antioxidantů, které neutralizují volné radikály (zabraňují poškozování buněk).

 

Kapusta: patří k nejzdravější listové zelenině. Vědecky prokázaná účinnost v boji proti rakovině a pomáhá při detoxikaci organismu. Kapusta je dobrým zdrojem vitamínu A a beta karotenu, kdy oba dva jsou důležité pro zdraví očí a pomáhají předcházet vzniku glaukomu (zelený zákal). 100g kapusty také obsahuje 88% DDD (doporučené denní dávky) vitamínu C.

 

Jablka: zdraví prospěšné ovoce s vysokým obsahem vlákniny. Vláknina pomáhá regulovat hladinu cukru v krvi a může tak pomoci lépe kontrolovat chuť k jídlu než jiné ovoce. Ale nezapomeňte konzumovat i slupku!

 

Hovězí maso: je srovnatelné s konzumovaným masem v době paleolitu

 

Mandle: s vysokým obsahem mononenasycených tuků, snižují hladinu cholesterolu a pomáhají v prevenci srdečních onemocnění. Společná konzumace s jídlem snižuje výkyvy hladiny cukru v krvi.

 

Řepa: červené barvivo (betain) má protirakovinové vlastnosti, snižuje hladinu cholesterolu a chrání před onemocněním srdce. Řepa je také plná antioxidantů.

 

Avokádo: je zdrojem draslíku a kyseliny listové, snižuje hladinu cholesterolu. Také pomáhá vstřebat více vitamínů rozpustných v tucích z další přijaté zeleniny.

 

Česnek: výborný pro zdravé srdce, snižuje krevní tlak. Má vysoký obsah vitamínu C, B6, selenu a manganu.

 

Mrkev: levný a bohatý zdroj vitamínů a živin. Jeden z nejbohatších přírodních zdrojů karotenoidů, které jsou spojovány s prevencí proti rakovině.

 

 

Příklad paleo jídelníčku:

 

Snídaně: omeleta se špenátem a houbami

 

Dopolední svačina: čerstvé jahody

 

Oběd: grilovaný losos, míchaný zeleninový salát (dresink ze lněného oleje)

 

Odpolední svačina: syrová mrkev a celer, guacamole (rozsekané a smíchané avokádo, cibulka, koriandr, chilli paprička a limetková šťáva)

 

Večeře: grilované kuřecí maso, dušená brokolice a rajčatový salát

 

Na chuť: pečená jablka se skořicí a ořechy

 

 

Dodržování této diety je možný způsob, jak posílit váš imunitní a kardiovaskulární sytém, stejně tak jako zvýšit pevnost a hustotu kostí.

Komentáře


Nový komentář mohou vložit pouze přihlášení uživatelé.
Banner

Nejnovější profily

AnonymousAnonymous16.08.2017
KamčaKamča01.01.2016
LucieS1711LucieS171107.02.2014
MartinVanaMartinVana06.12.2013

Nejnovější galerie

Milo 2013Milo30.08.2013
na dovolenéNale20.06.2013
ShybyMilo19.02.2013
ShybyMilo19.02.2013

Komentáře

CKD - cyklická ketogfit-kul • 24.07. 16:26

Hodnoty cukru jsou napsány v článku...

CKD - cyklická ketogVIET • 14.07. 22:44

je tedy limit kolik bych měl příjmout těch cukrů v ten carb up den ?

Bojové umění Pencak kihu • 30.06. 22:48

Ahoj, vím že je to už nějakou dobu co článek vyšel nic méně bych měl vážný zájem o nějaký seminář id

CKD - cyklická ketogfit-kul • 22.03. 15:13

6+2 - klidně ano, pohlídej si ketózu testem...

CKD - cyklická ketogEroll.61 • 17.03. 04:08

Dobrý den. Posiluji cca 6 let a vždy jsem jezdil sach. vlny. Z hlediska dodržování, únavy atd atd js

Návštěvnost webu

Online návštěvníků: 17 , registrovaných: 3