Jak zvládnout migrénu?


Autor: fit-kul | 02.01.2013 11:51 | Komentářů: 0

 

Migréna je strašákem většiny z nás. Pokud někdo má zkušenosti s migrénou, tak jistě potvrdí, že je to zážitek, který si nepřeje opakovat.

 

Bolestmi hlavy často můžeme začít trpět poměrně brzy. Nejčastěji ale migrény postihují lidi mezi 25 – 55 lety.

 

Většina z nás tyto bolesti řeší polykáním různých prášků a nijak víc to neřeší. Až když se bolesti stupňují a migrény se ozývají častěji a trvají třeba i několik dní v kuse, tak se odhodláme řešit tento problém jinak – návštěvou odborníka a jsme ochotni vyzkoušet cokoliv. Hlavně se zbavit bolesti.

 

Někdy migrény na určitý čas odezní, poté se zase vrací. Faktem je, že nám dokáží dost zkomplikovat život a to i v běžných situacích – jako je např. úklid domu, nákup, starost o dítě. Problémy ale mohou nastat i v zaměstnání – pokud máme záchvat migrény, tak se dost těžko můžeme soustředit na práci a odvedení kvalitního výkonu. Není nic zvláštního, že řada z nás upadá kvůli častým a úporným bolestem hlavy do depresí.

 

Migréna je často podceňována a špatně diagnostikována choroba, kterou lékaři chybně označí za tenzi nebo bolesti dutin. Migrénou trpí velké množství lidí a až 70 % z nich tvoří ženy.

 

 

Co je migréna?

Migréna obecně vlastně není bolest hlavy. Jak je to možné? Migrénou totiž můžeme trpět a nemusí nás hlava vůbec bolet. Je to stav mozku, který se může projevovat mnoha formami nebo příznaky.

Mezi nejčastější příznaky samozřejmě patří pulzující bolesti, které začínají na jedné straně hlavy, citlivost na světlo a zvuky, závratě, rozmazané vidění. Může se objevit i nevolnost a zvracení.

Migrénu mohou předcházet i další příznaky, mezi které např. patří poruchy vyjadřování, slabost, poruchy vidění a čichu.

 

Bolest hlavy nemusí být vždy pulzující a může klidně rovnou postihnout obě strany hlavy a být doprovázena nevolností, zvracením, ucpáním dutin apod. Tyto příznaky mohou přetrvávat 4-72 hodin.

 

Zatím nejsou k dispozici vědecky podložené důkazy, ale náchylnost k migréně je patrně dána geneticky. Asi 70 % pacientů uvádí, že se v jejich rodině takový problém vyskytoval. Pokud má jeden z rodičů problémy s migrénou, tak máme 50% riziko, že i my budeme s migrénou bojovat. Jestliže jsou nemocní oba rodiče, pak riziko vzrůstá na 75 %. Ženy jsou bohužel k migrénám náchylnější. A platí to i v případě, kdy migréna není podmíněna geneticky.

 

Bolesti hlavy souvisí se změnou hladinou hormonů, a proto se také migrény častěji objevují v době menstruace, těhotenství, po porodu nebo v menopauze. Postupem času lze vysledovat, co je u nás „spouštěčem migrény“. Velmi často to je nepravidelná strava, nedostatečný pitný režim, nedostatek spánku. Bolest hlavy se může objevit i po delší době, kdy pracujeme na počítači.

 

Velkým problémem může být i stres nebo náročná fyzická, případně psychická zátěž. Někoho ovlivní pobyt v zakouřené místnosti nebo konzumace určitých druhů nápojů a potravin. Startovacím impulsem pro vyvolání migrény jsou potraviny, které obsahují aminokyseliny tyramin. Ty mohou spustit záchvatovité bolesti hlavy.

 

V případě, že dochází k migrénám opakovaně, tak je vhodné omezit především tyto potraviny: tvrdé sýry, zrající sýry, jogurty, banány, avokádo, citrusové plody, kompoty, rajčata, brambory, cibule, zelí, nakládaná zelenina, kvasnice, červené víno, pivo, čokoláda, kakao, konzervované ryby, chléb, maso - tučné, glutamát sodný a aspartam, obiloviny a zrniny, marinovaná jídla …

 

 

Lze migrénu vyléčit?

Účinnost léčby migrény je velmi různá. U někoho opatření zabírají skoro okamžitě, někdo s migrénou bojuje celý život. Je proto opravdu důležité, abychom svoje bolesti hlavy konzultovali vždy s lékařem.

 

Odborník většinou předepíše 2 druhy léků. První zmírňují bolest a užíváme je ve chvíli, kdy migréna nastupuje – mohou pak výrazně redukovat příznaky (např. i citlivost na světlo nebo nevolnost). Čím dříve si takový lék vezmeme, tím je to lepší – bude účinnější.  Je ale potřeba léky nezneužívat zbytečně nebo je nebrat ve velkých dávkách. Obecně se doporučuje nebrat takové léky častěji než 2 dny v týdnu. Častější užívání by totiž mohlo dokonce vést ke zvýšení frekvencí bolesti hlavy.

 

Druhým typem léků jsou takové, které se užívají preventivně a jejich cílem je redukovat častost migrén (zhruba na polovinu). Můžeme si vybrat i mezi volně prodejnými léky, ale tady opatrně. Pokud budeme používat dlouhodobě nějaké léky, tak musíme vždy počítat s možnými nežádoucími účinky.

 

Za zvážení určitě stojí i alternativní léčba, např. akupunktura. V některých zemích se používá Botox – sice se neosvědčil u všech pacientů, ale někde si své příznivce našel. Lékaři ale v tomto případě upozorňují na časté vedlejší účinky, které se podobají chřipce nebo nevolnostem.

 

Pokud trpíte na migrény nebo se to domníváte, tak nejprve vyhledejte lékaře. Čím déle problémy přetrvávají, tím hůře se potom řeší. Proto, abyste lékaři mohli poskytnout vyčerpávající informace, je dobré si zapisovat, kdy jste v nedávné době bolestí hlavy trpěli, jak se bolest projevovala, co bolest doprovázelo a jak dlouho trvala.

 

Migrénu bohužel obvykle není možné vyléčit, ale upravením životního stylu, případně pomocí vhodných léků a zkušených lékařů, lze stavy mírnit a nenechat si tak migrénou kazit život.

 

 

Jak se mohu migréně vyhnout?

Důležité je dostatečně se vyspat. Pozor ale na to, že příliš dlouhý spánek může být spouštěčem migrény stejně tak dobře, jako když spíme málo. Snažme se chodit spát přibližně ve stejnou hodinu a ve stejnou hodinu také vstávat.

 

Dalším důležitým bodem je i pravidelná strava. Mozek, který je náchylný k migrénám, většinou špatně reaguje na změny. Proto bychom se měli snažit jíst v pravidelných intervalech, jelikož přejídání, ale i hladovění nebo vynechání jídla, mohou být tím, co vyvolá bolest hlavy.

 

Pozor si musíme dávat také na alkohol. Zejména na červené víno, které vede u mnoha žen k migrénám. Pokud na sobě pozorujeme, že červené víno bude tím, co u nás bolest hlavy spouští, tak na něj musíme zapomenout a raději usrkávat víno bílé (samozřejmě s mírou). Ale jestliže nepatříme mezi vyznavače alkoholu, tak je to jedině dobře!

 

Migrénu může spustit také to, že si nedáme svoji pravidelnou kávu. Neměli bychom ale konzumaci nápojů s kofeinem přehánět. Pokud ale jsme zvyklí na ranní kávu a vynecháme, tak riskujeme, že se bolest hlavy může dostavit.

 

Jak už bylo zmíněno výše, některé potraviny mohou vyvolávat bolest hlavy. Jsou to především potraviny, které obsahují tyramin (tvrdé sýry, zakysaná smetana, jogurty), dále potraviny obsahující sulfity (sušené ovoce), nitrity (slaniny, salámy, párky)a monosodiumglutamin (čínská jídla, chipsy, některé mražené potraviny). U někoho mohou být rizikové ořechy, citrusové ovoce, banány a některé druhy fazolí. Neznamená to, že se těmto potravinám musíme zcela vyhýbat – nemusí nám způsobit žádný problém – ale je dobré sledovat, jak na ně bude naše tělo reagovat.

 

Snažme se minimalizovat stres. Ze všech stran slyšíme, jak je stres pro naše zdraví nebezpečný. A opravdu může být silným spouštěcím mechanismem v bolestech hlavy. Zajímavé je, že stejně tak nedostatek stresu, může bolest hlavy vyvolat. Najdou se totiž pacienti, kteří vypozorovali, že pokud jsou ve stresu, tak je hlava paradoxně nebolí. Jakmile se uvolní, tak je problém tady. Řešením je celkově nízká hladina stresu a fungovat bez větších výkyvů. Za vyzkoušení určitě stojí jóga, meditace, dýchací techniky nebo pravidelné cvičení.

 

Do svého denního režimu se snažme pravidelné cvičení zařadit. Někdy mohou bolesti hlavy souviset s bolestmi zad, zatuhlou krční oblastí a z celkového chybného držení těla, nedostatku svalové hmoty. I to, jak chodíme, jak se „hrbíme“, může mít vliv na bolesti hlavy.

 

Proto se snažme pravidelně cvičit, kvalitně se stravovat, dodržovat pitný režim, dostatečně odpočívat a myslet pozitivně.

 

Napsala Dominika Ipserová

Komentáře


Nový komentář mohou vložit pouze přihlášení uživatelé.
Banner

Nejnovější profily

AnonymousAnonymous16.08.2017
KamčaKamča01.01.2016
LucieS1711LucieS171107.02.2014
MartinVanaMartinVana06.12.2013

Nejnovější galerie

Milo 2013Milo30.08.2013
na dovolenéNale20.06.2013
ShybyMilo19.02.2013
ShybyMilo19.02.2013

Komentáře

CKD - cyklická ketogfit-kul • 24.07. 16:26

Hodnoty cukru jsou napsány v článku...

CKD - cyklická ketogVIET • 14.07. 22:44

je tedy limit kolik bych měl příjmout těch cukrů v ten carb up den ?

Bojové umění Pencak kihu • 30.06. 22:48

Ahoj, vím že je to už nějakou dobu co článek vyšel nic méně bych měl vážný zájem o nějaký seminář id

CKD - cyklická ketogfit-kul • 22.03. 15:13

6+2 - klidně ano, pohlídej si ketózu testem...

CKD - cyklická ketogEroll.61 • 17.03. 04:08

Dobrý den. Posiluji cca 6 let a vždy jsem jezdil sach. vlny. Z hlediska dodržování, únavy atd atd js

Návštěvnost webu

Online návštěvníků: 14 , registrovaných: 2